Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Alarm na Pomorzu Zachodnim. Zatrzymane pociągi, w radiu hymn Rosji
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 26.08.2023 16:03

Alarm na Pomorzu Zachodnim. Zatrzymane pociągi, w radiu hymn Rosji

Pociągi na stacji Szczecin Główny
Domena publiczna

W piątkowy wieczór w województwie zachodniopomorskim doszło do uruchomienia sygnału Radiostop przez nieznanych sprawców. W efekcie doszło do zatrzymania i opóźnień kilkunastu pociągów. Na kolejowych częstotliwościach radiowych miał być również nadawany hymn Rosji.

Radiostop na Pomorzu Zachodnim

Pierwsze sygnały dotyczące nielegalnego nadawania sygnału Radiostop pojawiły się około godz. 1 w sobotę w mediach społecznościowych. Według informacji publikowanych tamże, a także przez portal Rynek Kolejowy, sygnał miał sparaliżować ruch na liniach kolejowych w okolicach Szczecina. Niepotwierdzone informacje donosiły o znacznie większej ilości miejsc, gdzie Radiostop miał zostać uruchomiony.

Czym jest Radiostop? Sygnał ten, o właściwej nazwie Alarm, został wprowadzony na polskiej kolei w celu zapobiegania katastrofom kolejowym. Według dokumentów PKP Polskich Linii Kolejowych, można go nadać automatycznie (np. poprzez wciśnięcie przycisku) lub słownie. Po uruchomieniu sygnału wszystkie pociągi w zasięgu nadajnika sygnału zatrzymują się.

Hymn Rosji w tle

Nieco ponad godzinę po pojawieniu się informacji o nielegalnym użyciu Radiostopu, swoje oświadczenie wydał zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe. Według cytowanego przez Rynek Kolejowy stanowiska, do nadawania sygnału doszło na dwóch liniach wybiegających ze Szczecina.

W wyniku użycia Radiostopu, ok. 20 pociągów pasażerskich doznało opóźnień. Podjęto również decyzję o wstrzymaniu ruchu towarowego aż do godziny 2 rano. Rynek Kolejowy zauważył jednak, iż PKP PLK nie podało w swoim oświadczeniu, że na tych samych łączach na których uruchomiono Radiostop, nadawano również hymn Federacji Rosyjskiej. 

Sprawą zajmują się służby

Według informacji portali Gazeta.pl oraz Rynek Kolejowy, zarządca infrastruktury zawiadomił o sprawie Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straż Ochrony Kolei oraz Policję. Został również powołany zespół przewoźników i zarządcy infrastruktury, który ma monitorować bezpieczeństwo w ruchu pociągów.

Co ważne, nie nastąpiło żadne włamanie na łącza kolejarzy. Sygnał Alarm może nadać każdy, kto posiada stację nadawczą i zna częstotliwości kolejowe, które nie są w ogóle zabezpieczone. Wystarczy bowiem albo prosta krótkofalówka, albo używany radiotelefon kupiony z drugiej ręki przez internet. Należy jednak pamiętać, iż nadawanie bez zezwolenia jest przestępstwem.