Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > 46 proc. badanych planuje zakup auta w 2021 roku. Co czwarty zrobi to inaczej, a ty?
Konrad Karpiuk
Konrad Karpiuk 22.03.2022 08:37

46 proc. badanych planuje zakup auta w 2021 roku. Co czwarty zrobi to inaczej, a ty?

Zakup auta w Polsce
Pixabay.com Didgeman

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ilu badanych planuje zakup auta w 2021

  • Jaki wpływ na konsumentów miała pandemia

  • Jakie budżety mają badani Polacy

Zakup auta w 2021 roku planuje coraz więcej osób. Spada popularność komunikacji publicznej

Zakup auta w 2021 roku zadeklarowało 46 proc. badanych. Autorzy raportu wskazują, że samochód izoluje podróżnych od otoczenia, więc ocenia się go za najbezpieczniejszy środek transportu pod kątem ryzyka zarażenia koronawirusem. Ponadto coraz więcej osób rezygnuje z komunikacji publicznej.

Aż 43 proc. z badanych wskazało, że korzysta z auta częściej niż przed wybuchem pandemii. Podobny odsetek przyznał się do ograniczenia przejazdów transportem publicznym. Jednocześnie niemal 70 proc. respondentów przyznało, że pandemia nie wpłynęła na ich plany zakupu auta.  

Budżet Polaków i ich możliwości

Wśród osób planujących zakup auta 58 proc. zajrzy na rynek wtórny. Jak jednak wskazuje Daria Zielaskiewicz z VWFS, pozostałe 42 proc. chce kupić nowy samochód, a to dosyć duża grupa. Jeszcze w 2019 roku jedynie 1/3 badanych planowała kupić samochód w salonie.

- Wśród osób planujących zakup nowych aut, ponad połowa (56 proc.) jest w stanie zaakceptować cenę do 100 tys. zł, 25 proc. pytanych wyda nawet do 150 tys. zł - można przeczytać w raporcie badawczym.

Wśród osób deklarujących zakup nowego auta, 25 proc. wyda do 150 tys. zł, a 56 proc. zaakceptuje cenę powyżej 100 tys. zł. Z kolei 83 proc. planuje budżet nieprzekraczający 50 tys. zł. Najwięcej, bo aż 65 proc. respondentów wśród osób prywatnych i 72 proc. wśród przedsiębiorców z jednoosobową działalnością wskazuje, że kupi samochód bezpośrednio za gotówkę.

Zielaskiewicz zaznacza, że spadek popularności leasingów i rat spowodowany jest pandemią i to mimo tego, że respondenci raczej pozytywnie oceniają swoje możliwości finansowe. 37 proc. badanych określa swoją sytuację finansową jak dobrą, bądź bardzo dobrą, a aż 84 proc. stwierdziło, że nie odczuło żadnego negatywnego wpływu, lub był on niewielki.

Takie tendencje to wyjątkowo dobra wiadomość dla branży motoryzacyjnej. 2020 rok był katastrofalny pod względem sprzedaży, odnotowano nadprodukcję, a przeceny aut mają być na rekordowym poziomie. Wygląda na to, że sporo konsumentów skorzysta z okazji.

Zakup auta przez internet przestaje być abstrakcją. Coraz więcej osób zainteresowanych transakcją online

Wyjątkowo interesująca jest również kwestia tego, w jaki sposób konsumenci przeprowadzą zakup auta. Z racji na pandemię wzrosła popularność transakcji za pośrednictwem internetu. 2/3 respondentów przyznało, że częściej robi zakupy w internecie i tak samo 1/4 z nich zamierza zakupić nowe auto. Trzech na czterech badanych woli kupić auto na miejscu, w salonie.

Mimo wszystko 24 proc. ankietowanych deklarujące chęć zakupu auta za pośrednictwem internetu, co stanowi sporą niespodziankę. Zdaniem Zielaskiewicz, takich osób może być coraz więcej, bo producenci samochodów zaczynają uruchamiać platformy sprzedaży online.

Jak informuje PAP, badanie „Portfele Polaków pod lupą”  firmy ARC Rynek i Opinia dla VWFS zrealizowano pod koniec listopada 2020 roku. Próba wyniosła 1000 osób.