biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse

Finanse

rezygnacja z ubezpieczenia na życie
06.08.2021 02:00 Jak napisać rezygnację z ubezpieczenia na życie?

Prawo do rezygnacji z ubezpieczenia na życie przysługuje konsumentowi na każdym etapie trwania umowy. Najprostszy sposób to odstąpienie od umowy - osoba ubezpieczona ma na to 30 dni od dnia jej zawarcia, jeśli umowa obejmuje okres dłuższy niż 6 miesięcy. Po tym czasie, nadal możliwa jest rezygnacja z ubezpieczenia, jednak konsumenta obowiązuje już okres wypowiedzenia, który może trwać nawet kilka miesięcy.

kredyt gotówkowy
05.08.2021 02:00 Ile trzeba zarabiać, aby dostać kredyt gotówkowy?

Kredyt gotówkowy to często najlepszy sposób na zdobycie dodatkowych środków na wydatki, na które zabrakło oszczędności. Ten niecelowy kredyt może być bowiem przeznaczony na dowolne pomysły. Nie ma w tym zakresie ograniczeń. Z kredytu nie skorzysta jednak każdy. Żeby wziąć kredyt gotówkowy w wybranym banku, niezbędna jest odpowiednio wysoka zdolność kredytowa, która w ogromnej mierze zależy od wysokości zarobków. Ile w takim razie trzeba zarabiać, żeby móc ubiegać się o finansowanie z banku? Wydawać by się mogło, że kredyt gotówkowy przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które mają mniejsze zarobki. W końcu osoby w dobrej sytuacji finansowej mogą pozwolić sobie na to, żeby opłacić wydatki z oszczędności. W rzeczywistości jednak nie jest tak do końca. Banki bowiem niechętnie pożyczają pieniądze klientom, którzy nie dają swoimi zarobkami gwarancji, że spłacą zobowiązanie terminowo. Na szczęście dostępne są również inne sposoby zabezpieczenia kredytu. Jakie oczekiwania mają banki w tym zakresie?

zakłady bukmacherskie
28.07.2021 02:00 Wyjątkowe lato w branży bukmacherskiej

Lipiec i sierpień dla rolników są okresem żniw. Podobnie w tym roku czuć mogę się zakłady bukmacherskie, bo kumulacja Euro 2020 i Igrzysk Olimpijskich sprowadziła ogromny ruch i zwiększyła obroty.Rok 2020 był bardzo trudny dla wielu branż. Dla zakładów bukmacherski też, ale lepszym określeniem byłoby słowo: „dziwny”. Dlaczego? Z powodu sinusoidy, którą można by porównać do kolejki górskiej w parku atrakcji. Wiosna 2020 była momentem totalnego „zamrożenia” sportu i zaniku sportu na żywo. Firmy musiały ratować się sportami wirtualnymi, esportem czy zakładami na egzotyczne sporty lub ligi. Na dłuższą metę tak jednak by się nie dało.

fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. n/z Logo KNF - Komisja Nadzoru Finansowego.
18.07.2021 02:00 mBank ma problem. KNF nałożyła karę o wartości 4,3 mln zł

mBank ukarany karą opiewającą na 4,3 mln złotych. KNF uznała, że mBank nie dochował należytej staranności w nadzorze nad funduszami inwestycyjnymi. Bank złożył odwołanie od decyzji KNF.Z tego artykułu dowiesz się:Za co mBank otrzymał karęJak odniósł się do całej sprawy

15.06.2021 Rosja, Sankt Petersburg , Ermitaz fot. Andrzej Iwanczuk/REPORTER
14.07.2021 02:00 Szał na obligacje detaliczne. Polacy sobie nie żałują, trwa świetna passa

Obligacje Skarbu Państwa cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków. W ciągu miesiąca rodacy zainwestowali w obligacje ponad 3 mld zł.

pexels
06.07.2021 02:00 Jaki wpływ na polskich przedsiębiorców ma kurs dolara?

Dolar amerykański jest jedną z najstarszych światowych walut. Dlatego handel zagraniczny opiera się głównie na tej walucie. Każdy przedsiębiorca, który eksportuje lub importuje towary, powinien śledzić na bieżąco kurs dolara. Jeśli transakcje w dolarach są rzadkie, to przedsiębiorcy najczęściej nie przejmują się wyższymi kursami, które są w bankach. Gdy wymiana dolara odbywa się częściej, to każdy przedsiębiorca chciałby na niej zaoszczędzić. W jaki sposób można zaoszczędzić na wymianie dolara?

pixabay, jarmoluk
03.07.2021 02:00 Zapłacimy za trzymanie pieniędzy w bankach. Wiceprezes ZBP potwierdza

Związek Banków Polskich poinformował o tym, że rozważany jest pomysł wprowadzenia ujemnych stop procentowych. Decyzja o ich wprowadzeniu ma należeć do banków.Z tego artykułu dowiesz się:Dlaczego banki chcą żądać opłatJakie są pomysły na ujemne stopy procentowe

 PHOTO: ZOFIA I MAREK BAZAK / EAST NEWS Warszawa N/Z Pobieranie gotowki z bankomatu
01.07.2021 02:00 Polacy wyciągają pieniądze z kont. Dawno nie było takiego poruszenia

Polacy masowo wypłacają pieniądze z kont bankowych. W maju br. wyciągnęliśmy z kont 6 mld zł. Gorzej było tylko w 1996 r.

Marek BAZAK/East News
25.06.2021 02:00 Carrefour Polska na sprzedaż. Sieć wycofa się z polskiego rynku?

Carrefour Polska już niebawem może zmienić właściciela. Francuskie media donoszą, że proces sprzedaży sieciówki rozpoczął się już kilka miesięcy temu. Jednak plany grupy może pokrzyżować UOKiK.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie scenariusze rozważa szefostwo sieci CarrefourKto był zainteresowany przejęciem całej sieciJakie przeszkody mogą pojawić się na drodze do sprzedaży

pixabay, StockSnap
23.06.2021 02:00 Burry mówi wprost, czeka nas olbrzymie tąpnięcie. Do jego słów jednak z rezerwą

Gwiazda "The Big Short" Michael Burry przewiduje krach na giełdzie kryptowalut i akcji spółek będących nazwami najpopularniejszych memów. Ten sam aktor "The Big Short" słynie z przewidzenia kryzysu na rynku nieruchomości w 2008 r.Z tego artykułu dowiesz się:Co powiedział aktor "The Big Short" o krachuJaka może być przyczyna załamaniaDlaczego jego zdaniem nie powinno się inwestować w kryptowaluty

Biznes Info
12.06.2021 02:00 Podwyżki stóp procentowych. RPP ujawniła kiedy nastąpią

Coraz głośniej mówi się o ewentualnych podwyżkach stóp procentowych, ale jak wynika z najnowszych danych jest na to szansa dopiero po ustaniu pandemii COVID-19. W grę wchodzi tak kwestia inflacji i ożywienia gospodarczego.Z tego artykułu dowiesz się:Jak kształtuje się sytuacja stóp procentowychKiedy mogą zostać podwyższoneCo dalej z inflacją

pixabay, Fz
11.06.2021 02:00 Jak założyć biuro rachunkowe?

Prawie każdy przedsiębiorca do prowadzenia swojej działalności potrzebuje pomocy specjalistów. Jedną z najbardziej popularnych grup specjalistów są księgowi. Z ich usług korzystają nawet przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze. Co zatem trzeba zrobić, aby otworzyć swoje biuro rachunkowe?

business-2846221 640
10.06.2021 02:00 Kiedy zawarcie umowy przez telefon jest skuteczne?

Polscy przedsiębiorcy, a także konsumenci coraz częściej zawierają umowy przez internet lub telefon. Według statystyk już co druga umowa jest zawierana w ten właśnie sposób. Ma to związek z rozwojem branży ecommerce, czyli handlu elektronicznego. W artykule odpowiemy na pytanie kiedy umowa zawarta na odległość jest ważna i kiedy można odstąpić od takiej umowy. O tym, czy umowa zawarta przez telefon jest ważna, decyduje treść rozmowy telefonicznej, późniejsze zachowania stron umowy oraz fakt, czy umowa zawarta została pomiędzy przedsiębiorcą i konsumentem czy pomiędzy przedsiębiorcami. Nie wszystkie rodzaje umów zawierane między przedsiębiorcą a konsumentem korzystają z prawnej ochrony konsumenckiej. Przykładem takiej umowy jest chociażby umowa dotycząca usług finansowych. Zawarcie umowy przez telefon Umowa zawierana przez telefon z konsultantem polega przede wszystkim na tym, że strony nie są fizycznie obecne przy jej zawarciu, ale wykorzystują do tego celu aparat telefoniczny. Przez telefon zostają omówione szczegóły umowy (okres obowiązywania, wartość itp.) Według przepisów prawa niektóre umowy mogą być zawarte za pośrednictwem telefonu. Podstawę prawną dla takich umów daje nam ustawa o prawach konsumenta (Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827)). Znajdziemy w niej również zapisy o wszystkich warunkach bezpieczeństwa przy tego typu umowach. Z ustawy wynika obowiązek przedstawienia przez dzwoniącego konsultanta celu rozmowy. Konsultant musi też podać dane, które dają możliwość zidentyfikowania osoby lub firmy, w imieniu której się z nami kontaktuje. W polskim systemie prawnym zawarcie ważnej umowy na odległość za pośrednictwem telefonu jest jak najbardziej możliwe, ale aby była ona skuteczna musi być spełnionych kilka warunków. Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon Nasze pawo chroni konsumenta w przypadku ewentualnego odstąpienia od umowy zawartej na odległość, w tym umowy zawartej przez telefon. Obowiązkiem przedsiębiorcy w relacji przedsiębiorca – konsument jest przesłanie konsumentowi formularza o odstąpieniu od umowy. Przepisy dokładnie nie określają terminu przesłania takiego formularza. Jeśli formularz zostanie przesłany, konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni od daty jej zawarcia. Jeśli przedsiębiorca nie dostarczy konsumentowi omawianego formularza, czas na odstąpienie od umowy bez żadnych konsekwencji wynosić będzie 12 miesięcy. Konsument może odstąpić od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od daty zawarcia, składając stosowne oświadczenie. Za czas faktycznego wykonywania usługi będącej przedmiotem umowy, do czasu skutecznego odstąpienia od niej - konsument musi zapłacić. Ważność umowy zawartej przez telefon Aby umowa zawarta przez telefon była ważna, muszą zostać spełnione określone warunki, wynikające z przepisów ustawy o prawach konsumenta. A więc to, czy umowa jest ważna, zależeć będzie od tego, jak w trakcie jej zawierania oraz po jej zawarciu, zachował się przedsiębiorca. Przedsiębiorca musi bowiem spełnić wszystkie wymogi, które narzuca na niego prawo. Kwestia ta rodzi jednak sporo poblemów. Często oceny skuteczności zawartej przez telefon umowy sąd dokonuje na podstawie dowodów przedstawionych przez obie strony. Trzeba w tym miejscu jednak zaznaczyć, iż to na przedsiębiorcy ciąży większość obowiązków. Kiedy umowa telefoniczna jest wiążąca? Umowa na odległość zawarta przez telefon jest wiążąca, kiedy spełniono wszystkie obowiązki wynikające z przepisów prawnych. Jeśli więc jedna ze stron nie wywiązuje się z umowy, druga strona może wypowiedzieć taką umowę, a także skierować sprawę na drogę postępowania sądowego i egzekucyjnego. Prawidłowo zawarta umowa na odległość, spełniająca wszystkie wymogi wywołuje skutki prawne i rodzi odpowiedzialność po obu stronach umowy. Warunki, które trzeba spełnić, aby umowa zawarta przez telefon była ważna? Podstawowy warunek, aby omawiana umowa była skuteczna to potwierdzenie jej treści na trwałym nośniku. Ustawa wskazuje, że trwały nośnik to materiał lub narzędzie, które umożliwia konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji, które kierowane były do niego przez drugą stronę umowy w takim sposób, że w przyszłości będzie można z nich skorzystać, a żadna ze stron nie będzie miała prawa ingerowania w ich treść. Trwałym nośnikiem jest więc podpisana umowa w wersji papierowej, która zostanie dostarczona pod wskazany adres, wydruk umowy z podpisem elektronicznym, płyta, plik, SMS, a przede wszystkim email. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać do konsumenta potwierdzenie zawarcia umowy na odległość. Ma to ochronić konsumenta, który po kontakcie z konsultantem, nie mając z nim żadnego kontaktu zwrotnego, będzie oczekiwać na przesłanie umowy przez kilka dni, a nawet tygodni. Umowa zawarta przez telefon między przedsiębiorcami Inaczej wygląda sytuacja, kiedy umowa zostaje zawarta pomiędzy przedsiębiorcami. W tym przypadku istnieje domniemanie ważności umowy zawartej w taki sposób, co często wykorzystują różne instytucje. Według zapisów Kodeksu cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)) oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi na istniejące domniemanie zdarza się, że oferujący nie podaje istotnych zagadnień umowy, którą nam przedstawia, a jedynie oczekuje na wyrażenie naszej woli. Przedsiębiorcy działający w ten sposób wykorzystują przepisy Kodeksu cywilnego, które wskazują, że wola osoby, która dokonuje czynności prawnej, może być wyrażona przez każde zachowanie, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny. Trzeba pamiętać też o tym, że jeżeli strony łączą stałe stosunki gospodarcze, to możliwe jest zawarcie umowy nawet poprzez zgodę milczącą lub też brak wyraźnego sprzeciwu. Jeśli więc oferent nie przedstawił żadnych warunków dla skuteczności umowy, można uznać ją za zawartą w przypadku braku sprzeciwu przedsiębiorcy. W tego typu relacji nie ma również obowiązku przesyłania drugiej stronie żadnych istotnych warunków umowy na trwałym nośniku. Kiedy zawarcie umowy przez telefon jest skuteczne? W relacji między przedsiębiorcą i konsumentem, obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie na samym początku o celu rozmowy, przedstawienie danych identyfikacyjnych oraz istotnych warunków umowy, jej kosztów oraz sposobów i terminu zapłaty. Informacje te należy podać językiem prostym i zrozumiałym dla odbiorcy. Po akceptacji umowy przedsiębiorca również musi potwierdzić treść umowy, przesyłając ją na trwałym nośniku. W relacji pomiędzy przedsiębiorcami żaden z wyżej wymienionych wymogów nie obowiązuje. W rozmowie telefonicznej należy ustalić istotne postanowienia umowy co do jej treści oraz wynagrodzenia, jednak z góry zakłada się, iż umowa taka została zawarta. Dopiero w przypadku, gdy przedsiębiorca czuje się pokrzywdzony, może bronić swojego stanowiska i dążyć do uznania takiej umowy za niezawartą i niewywołującą skutków prawnych, powołując się na wady oświadczenia woli. Zawieranie umów przez telefonu jest coraz częstsze. Jednak powinniśmy być bardzo ostrożni przy tego typu umowach. Często umowy takie zawierane są bez ich znajomości i w nadmiernym pośpiechu. Szczególnie przedsiębiorcy są narażeni na zawieranie niefortunnych umów, dlatego należy bardzo ostrożnie podchodzić do wszelkich ofert handlowych, a w przypadku problemów i wątpliwości zasięgnąć rad specjalistów.

woman-3083379 960 720
10.06.2021 02:00 Wynagrodzenie członka zarządu – rozliczenie

Jednym ze sposobów na wypłatę pieniędzy ze spółki z o.o. jest wypłata wynagrodzenia wspólnika (z tytułu powołania go do pełnienia funkcji członka zarządu za wynagrodzeniem). Wynagrodzenie członka zarządu, jak każda inna wypłata pieniędzy ze spółki, wiąże się z konsekwencjami podatkowymi. W artykule wyjaśniamy, jak dokonać wypłaty wynagrodzenia dla członka zarządu na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Podwójne opodatkowanie w spółce z o.o. Podwójne opodatkowanie w spółce z o.o. wynika z faktu, że spółka z o.o. posiada odrębną osobowość prawną. Opodatkowaniu w tym przypadku podlega zarówno dochód uzyskany przez spółkę, jak i dochód wspólników wypłacających pieniądze ze spółki. Jako, że wypracowany w spółce z o.o. dochód jest własnością spółki, wspólnicy nie mogą wypłacać pieniędzy ze spółki bezpodstawnie i w dowolnym momencie. Każda wypłata pieniędzy na rzecz wspólnika wymaga odpowiedniego udokumentowana i rozliczenia podatkowego. Odpłatne pełnienie funkcji członka zarządu w spółce na podstawie powołania na mocy uchwały zgromadzenia wspólników Wypłata pieniędzy ze spółki z o.o. dla członka zarządu może nastąpić z tytułu powołania do pełnienia funkcji członka zarządu za wynagrodzeniem. Aby było to możliwe, należy sporządzić uchwałę zgromadzenia wspólników. W zapisach Kodeksu spółek handlowych (Ustawa z dnia 15września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2000 Nr 94 poz. 1037)) istnieje zapis mówiący o tym, że w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników. W takiej uchwale albo w odrębnej uchwale ustalającej wysokość wynagrodzenia dla członka zarządu wspólnicy określają wysokość wynagrodzenia lub warunki jego naliczania lub mogą przyznać inne świadczenia dodatkowe mające związek z pełnioną funkcją. Nie ma potrzeby zawierać dodatkowej umowy pomiędzy członkiem zarządu a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Uchwała zgromadzenia wspólników może określać, w jakich okresach będzie wypłacane wynagrodzenie danemu członkowi zarządu (jednorazowo, co miesiąc, co kwartał). Można również w każdym momencie stworzyć odrębną uchwałę zgromadzenia wspólników, na podstawie której członek zarządu otrzyma dodatkowe wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu. Taka uchwała może mu przyznać między innymi dodatkową premię. W tym miejscu należy wyjaśnić, iż wypłata wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce na podstawie powołania na mocy uchwały zgromadzenia wspólników nie zależna od zysku spółki. Oznacza, że pieniądze mogą być wypłacone nawet wtedy, gdy firma wykazuje stratę. Wynagrodzenie członka zarządu Ustalenie wysokości wynagrodzenia członków zarządu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością jest uzależnione od udziałowców posiadających w tym zakresie sporą swobodę. Jeśli uchwała wspólników ustala zbyt wysokie wynagrodzenie może jej zostać postawiony zarzut sprzeczności z umową spółki, dobrymi obyczajami, godzenia w interesy spółki lub pokrzywdzenia wspólnika. Wynagrodzenie powinno być zatem adekwatne do zakresu wykonywanych obowiązków, oraz do kondycji finansowej spółki. Rozliczenie wynagrodzenia członka zarządu Przychody z tytułu pełnienia funkcji w spółce na podstawie aktu powołania zaliczane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Wynagrodzenie członka zarządu na podstawie aktu powołania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej. Zaliczka na podatek dochodowy powinna zostać pobrana w wysokości 17%. W przypadku powołania członek zarządu ma prawo do pomniejszenia przychodu o standardowe koszty jego uzyskania, dokładnie tak jak przy stosunku pracy. Przy ustalaniu wysokości zaliczki na podatek dochodowy nie należy jednak zmniejszać jej o kwotę wolną od podatku. W sytuacji kiedy wynagrodzenie członka zarządu nie przekracza 200 zł, płatnik pobiera zryczałtowany podatek według stawki 17%, bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów. Zaliczka na podatek dochodowy misi być wpłacona do Urzędu Skarbowego w terminie do 20 dnia kolejnego miesiąca. Wynagrodzenie wypłacone członkowi zarządu na podstawie aktu powołania stanowi w spółce z o.o. koszt uzyskania przychodów. Składki ZUS a odpłatne pełnienie funkcji członka zarządu w spółce na podstawie powołania na mocy uchwały zgromadzenia wspólników Wypłata wynagrodzenia na podstawie uchwały powołującej członka zarządu lub prezesa do pełnienia funkcji członka zarządu za wynagrodzeniem nie wiąże się z koniecznością odprowadzenia składek do ZUS. Członka zarządu pobierającego wynagrodzenie na podstawie powołania na mocy uchwały zgromadzenia wspólników nie należy zatem zgłaszać do ubezpieczeń. Wynagrodzenie dla członka zarządu na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników jest jednym ze sposobów na wypłatę pieniędzy ze spółki z o.o. Ze względu na brak obciążeń z tytułu składek ZUS odpłatne pełnienie funkcji członka zarządu w spółce jest częstym rozwiązaniem. Trzeba jednak pamiętać, iż wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce jest opodatkowane podatkiem dochodowym.

business-4576778 640
10.06.2021 02:00 Darowizna przedsiębiorstwa – w jaki sposób jej dokonać?

Osoba prowadząca działalność gospodarczą w dowolnym momencie może przekazać ją członkowi rodziny. Należy pamiętać, że jednoosobowa działalność gospodarcza przypisana jest konkretnej osobie fizycznej i zostaje zarejestrowana pod jej nazwiskiem. W związku z tym nie ma możliwości przekazania takiej firmy innej osobie. Jednak osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może przekazać ją w formie darowizny na rzecz określonego członka rodziny. W artykule wyjaśniamy, w jaki sposób przekazać firmę w postaci darowizny. Majątek firmowy Majątek firmowy mogą stanowić: grunty, budynki, lokale, maszyny, środki transportu, wyposażenie, towary i materiały a także wartości niematerialne i prawne (np. programy komputerowe, prawa autorskie, licencje i patenty). Majątek firmowy w ramach darowizny, można przekazać na podstawie odpowiedniej umowy. Najczęściej wystarczy zwykła umowa w formie pisemnej. Jednak w przypadku przekazania członkowi rodziny nieruchomości w postaci darowizny, sporządzenie aktu notarialnego staje się obowiązkiem. Przedsiębiorca dokonujący darowizny powinien też sporządzić protokół przekazania określonych składników majątku. W protokole należy wyszczególnić, co jest przedmiotem darowizny oraz podać informacje dodatkowe jak np. wartość początkowa i ewentualne umorzenie, rodzaj oraz ilość przekazanych dóbr. Darowizna przedsiębiorstwa na rzecz współmałżonka W momencie gdy darowizna przedsiębiorstwa przekazywana jest współmałżonkowi, z którym łączy nas wspólność majątkowa, wystarczy sporządzić protokół przekazania. W tym przypadku nie jest wymagane podpisanie umowy, ponieważ przy wspólnocie majątkowej nie ma znaczenia, jak określone składniki majątku są użytkowane, gdyż w dalszym ciągu stanowią majątek wspólny współmałżonków. Mogą zdarzyć się sytuacje, gdy częścią składową przekazywanego majątku jest rzecz będąca własnością tylko jednego z małżonków. W tym przypadku należy sporządzić odpowiednią umowę darowizny. Te same zasady dotyczą małżonków posiadających rozdzielność majątkową. Rejestracja nowej działalności gospodarczej w przypadku darowizny Jednoosobowa działalność gospodarcza przypisania jest do konkretnej osoby fizycznej i nie ma możliwości przekazania jej w darowiźnie. Członek rodziny, który otrzyma majątek firmowy w formie darowizny będący własnością danego przedsiębiorstwa, w celu prowadzenia jednoosobowej działalności musi ją zarejestrować w CEIDG. Firma jzostaje przypisana do nowego właściciela i zarejestrowana pod jego jego nazwiskiem. W nazwie nowo założonej firmy można użyć tej samej nazwy, pod którą zarejestrowana była wcześniej działalność (bez danych osobowych poprzedniego właściciela). Podatek od darowizny przedsiębiorstwa na rzecz członka rodziny Z opłacenia podatku dochodowego zwolniona jest darowizna dla członków rodziny zaliczanych do I lub II grupy podatkowej. Inne osoby w momencie otrzymania darowizny zobowiązane są do wykazania przychodu zgodnie z wartością rynkową otrzymanego majątku. I grupa podatkowa to małżonek, wstępni, zstępni, pasierb, ojczym, macocha, rodzeństwo, teściowie, zięć, synowa . II grupa podatkowa to zstępni rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępni i małżonkowie pasierbów, małżonkowie rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonkowie rodzeństwa małżonków, małżonkowie innych zstępnych . III grupa podatkowa to pozostali nabywcy. Członkowie najbliższej rodziny jak małżonek, zstępni, wstępni, rodzeństwo, pasierb, ojczym i macocha dodatkowo mogą zastosować zwolnienie z podatku od spadku i darowizn, ale tylko kiedy dostarczą do US zawiadomienie o otrzymaniu darowizny na formularzu SD-Z2. Należy pamiętać, że przekazanie w formie darowizny towarów i materiałów, rodzi konieczność dokonania korekty kosztów o wartość przekazanych towarów handlowych i materiałów zaliczonych wcześniej do kosztów uzyskania przychodów. Nie trzeba jednak wyksięgowywać odpisów amortyzacyjnych od darowanych środków trwałych, dokonanych przed przekazaniem darowizny. Niezamortyzowana część wartości takich środków nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Podobne zasady dotyczą darowanego wyposażenia. W tej sytuacji nie trzeba dokonywać korekty kosztów o wydatki poniesione na zakup wyposażenia użytkowanego w działalności, a później przekazanego w formie darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Opodatkowanie darowizny przedsiębiorstwa podatkiem VAT Darowizna przedsiębiorstwa na rzecz członka rodziny dokonana przed formalną likwidacją firmy może być uznana za transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co oznacza, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2021 r. poz. 685)), że czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przepisów tych nie stosuje się jednak do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Darowizna przedsiębiorstwa a zawarte wcześniej umowy Dokonanie darowizny przedsiębiorstwa nie powoduje automatycznego przepisania na nowego wszystkich umów firmy. Konieczne jest tu dopełnienie pewnych formalności jak przeniesienie praw i obowiązków z poprzedniego właściciela na nowego.

Marek Bazak/EAST NEWS
10.06.2021 02:00 Jakie są terminy płatności w transakcjach handlowych?

Dnia 1 stycznia 2020 roku miała miejsce nowelizacja przepisów dotycząca terminów zapłaty w transakcjach handlowych. Przedsiębiorcy są zobowiązani dostosować się do tychże. Celem ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych jest zapobieganie ustalaniu w umowach przesadnie długich terminów zapłaty.

folder-of-files-428299 960 720
09.06.2021 02:00 Sprzeciw od wyroku zaocznego

W postępowaniu cywilnym istnieje termin wyroku zaocznego. Jest on wydawany, gdy pozwany nie stawił się na rozprawie oraz nie usprawiedliwił swojej nieobecność lub gdy jest obecny na rozprawie, ale w niej nie uczestniczy. Jeśli pozwany jest nieobecny wydany wyrok ma rygor natychmiastowej wykonalności. Sąd wysyła list z treścią wyroku na podany adres. Znajduje się w nim także pouczenie wyjaśniające, iż możliwy jest sprzeciw od wyroku zaocznego. W tym artykule odpowiadamy na pytanie, kiedy pozwany może złożyć sprzeciw od wyroku zaocznego, jak napisać taki sprzeciw, jakie są jego skutki i czy można go wycofać. Sprzeciw od wyroku zaocznego W Kodeksie postępowania cywilnego (Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296)) znajdziemy zapis, że wyrok zaoczny jest decyzją sądu, rozstrzygającą sprawę podczas nieobecności pozwanego. Może zostać wydany pod jego nieobecność na rozprawie, jeżeli wszystkie wezwania były prawidłowo dostarczone. Trzeba zaznaczyć w tym miejscu, iż po dwukrotnym awizowaniu pisma sąd uznaje takie pismo za doręczone. Gdy pozwany nie stawi się na rozprawie, oraz wyśle odpowiedzi na pozew, przyjmuje się za prawdziwe twierdzenia powoda o okolicznościach faktycznych przytoczonych w pozwie lub w pismach procesowych, które można składać za pomocą operatora pocztowego lub w trakcie rozprawy. W przypadku gdy pozwany podejmie korespondencję i ustosunkuje się do pozwu oraz przedstawi swoje stanowisko, sąd musi je uwzględnić. Dodatkowo w odpowiedzi na pozew można wnioskować o rozstrzygnięcie sprawy pod nieobecność powoda. W takim przypadku sąd nie wyda wyroku zaocznego. Trzeba pamiętać, że wyrok wydany podczas nieobecności pozwanego nie będzie zaoczny, jeżeli pozwany wniósł o przeprowadzenie rozprawy pod swoją nieobecność. Wraz z dostarczonym wyrokiem zaocznym, zostaje dołączone pouczenie o przysługującym prawie do złożenia sprzeciwu. Sprzeciw można wnieść w terminie 2 tygodni, liczonych od dnia otrzymania wyroku. Odwołanie się od wyroku jest pismem w sprawie, który trzeba wysłać do sądu. Sprzeciw od wyroku zaocznego – pismo Według wcześniej wymienionego Kodeksu - sprzeciw od wyroku zaocznego powinien spełniać wymogi pisma procesowego, musi posiadać więc: – oznaczenie sądu, do którego jest skierowane – imię i nazwisko stron, ich przedstawicieli ustawowych, w przypadku przedsiębiorców nazwę firmy i osobę, która reprezentuje interesy danego przedsiębiorstwa oraz dane pełnomocników, jeżeli ich powołano – sygnaturę akt – wartość przedmiotu sporu, czyli kwotę zaokrągloną do pełnego złotego, z którą pozwany się nie zgadza – oznaczenie rodzaju pisma - w tym przypadku będzie to „sprzeciw od wyroku zaocznego” – opis swojego stanowiska (sprzeciwu), jest to część nazwana uzasadnieniem , ewntualnie wraz z wniesieniem nowych dwodów w sprawie – sprecyzowania oczekiwań wobec sądu, np.: (uchylenia wyroku zaocznego, oddalenia powództwa w całości, zasądzenia od powoda na rzecz pozwanego kosztów sądowych, zawieszenia rygoru natychmiastowej wykonalności nadanej wyrokowi zaocznemu – podpis strony lub jej przedstawiciela – dowód opłaty sądowej. Opłata za sprzeciw od wyroku zaocznego? Sprzeciw od wyroku zaocznego jest odpłatny. Oplata wynosi połowę opłaty od pozwu. W sprawach o zapłatę opłata ta wynosi 5% wartości przedmiotu sporu. Skutki sprzeciwu od wyroku zaocznego? Po wniesieniu do sądu popranego sprzeciwu od wyroku zaocznego sąd ponownie zbada sprawę i może: wyrok zaoczny w całości lub w części utrzymać w mocy, uchylić go i orzec o żądaniu pozwu, odrzucić pozew, postępowanie umorzyć. Cofnięcie wniesionego sprzeciwu od wyroku zaocznego? Jeśli sąd uzna, że cofnięcie jest dopuszczalne, wówczas umarza postępowanie wywołane wniesieniem sprzeciwu i orzeka o kosztach jak przy cofnięciu pozwu. Wyrok zaoczny staje się wówczas prawomocny.

Na zdjęciu (od lewej): Piotr Kędzierski, Andrzej Nowak, Michał Maciuk 
09.06.2021 02:00 Innowacyjna aplikacja do wypłacania wynagrodzenia (Flexee)

Flexee to nowa aplikacja na smartfony, która ułatwi wypłacanie wynagrodzeń. Jak działa i jakie przyniesie korzyści? Twórcy Flexee, Andrzej Nowak, Piotr Kędzierski i Michał Maciuk, odpowiadają na potrzeby zarówno pracodawców, jak i pracowników. Dzięki temu, powstała nowa aplikacja, dzięki której będziemy mieli możliwość w łatwy sposób wcześniej wypłacać wynagrodzenia. Takie ułatwienie to praktyczna rewolucja na rynku pracy.Celem pomysłodawców było udostępnienie intuicyjnego rozwiązania, które umożliwi elastyczne formy wypłaty zarobionych pieniędzy. Stały dostęp do środków to nawiązanie do anglosaskiej tradycji „salary on demand” (ang.: wypłata na żądanie). Konieczność wnioskowania o wcześniejszą wypłatę łączyła się do tej pory z procedurami i nieraz krępującą sytuacją, w jakiej znajduje się pracownik. Przyczyny zapotrzebowania na wcześniejszą wypłatę można mnożyć od zdarzeń losowych, aż po wyprzedaże i okazje last minute. Aplikacja Flexee to atrakcyjna alternatywa dla wysoko oprocentowanych chwilówek, pożyczek od rodziny i zaciągania debetów.

financial-4560047 960 720
09.06.2021 02:00 Obniżona stawka a symbol PKWiU na fakturze. Przepisy i ustalenia

Obniżona stawka a symbol PKWiU na fakturze – w jaki sposób powinna być rozwiązana ta kwestia? Czy konieczne jest zamieszczenie na fakturze symbolu PKWiU w przypadku sprzedaży towaru po obniżonej cenie? Sprawdziliśmy odpowiedzi w ustawie.

bindung-610196 960 720
09.06.2021 02:00 Najem i dzierżawa – którą umowę zawrzeć?

Wynajmując mieszkanie czy lokal do prowadzenia firmy, możemy stanąć przed dylematem czy zawrzeć umowę najmu, czy dzierżawy? W większości przypadków mamy do czynienia z najmem. Jednak warto znać różnice pomiędzy najmem i dzierżawą, aby wybrać korzystniejszą dla siebie opcję. W artykule wyjaśniamy, jakie są różnice pomiędzy najmem i dzierżawą. Najem i dzierżawa – różnice Kodeks cywilny (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)) określa najważniejszą różnicę między najmem i dzierżawą? W przypadku najmu najemca może tylko używać rzeczy, płaci za to wynajmującemu czynsz. Przy dzierżawie natomiast dzierżawca może nie tylko używać rzeczy, ale też pobierać z niej pożytki. Dzierżawca płaci za to wydzierżawiającemu czynsz. Pobieranie pożytków przy dzierżawie Prawo pobierania pożytków z rzeczy występuje przy dzierżawie, nie ma go przy najmie. Czym więc są pożytki? Najłatwiej wyjaśnić to pojęcie na przykładzie gruntów rolnych. Pożytkami są tu plony rolne (pożytki naturalne). Dzierżawca ma prawo te plony zebrać i je sprzedać. Sytuacja komplikuje się nieco, gdy mamy do czynienia z rzeczami, w tym nieruchomościami, które nie przynoszą pożytków naturalnych. Pożytki naturalne to nie jedyny rodzaj pożytków. Wyróżniamy też pożytki cywilne, czyli pożytki, które przynosi rzecz na podstawie stosunku prawnego. Jeśli jakaś rzecz może w ten przynosić zyski dzierżawcy, może być przedmiotem umowy dzierżawy. Lokal na działalność gospodarczą - wynająć czy wydzierżawić? Najem i dzierżawa mogą też dotyczyć nieruchomości wykorzystywanej do potrzeb działalności gospodarczej. W zdecydowanej większości przedsiębiorcy zawierają umowę najmu, a nie dzierżawy. Ponieważ lokal jest oddawany do używania go, a nie do pobierania z niego pożytków. Choć w związku z prowadzoną w lokalu działalnością przedsiębiorca generuje zysk dzięki prowadzonej w nim działalności, tego typu zysk nie jest “pożytkiem z lokalu” w rozumieniu przepisów o dzierżawie. Lokal mógłby natomiast być przedmiotem dzierżawy, gdyby miały w nim powstać stoiska handlowe, które dzierżawca miałby prawo podnajmować kolejnym osobom i pobierać w ten sposób pożytki (czynsz z podnajmu). Musiałoby to jednak wynikać z treści umowy i celu jej zawarcia. Innym rozwiązaniem mogłoby być zawarcie umowy najmu, w której zaznaczono by, że najemca ma prawo podnająć lokal lub jego część innym osobom bez zgody wynajmującego. Parking – najem czy dzierżawa? Zarówno umowa najmu, jak i dzierżawy może mieć zastosowanie w przypadku parkingów. Jeśli przedmiotem umowy ma być miejsce parkingowe lub cały parking, na którym druga strona umowy może parkować swoje samochody lub samochody klientów sklepu, mamy do czynienia z najmem, a nie dzierżawą. Parking w tym przypadku oddawany jest “do używania”, czyli do zaparkowania na nim auta. Ale parking może być również przedmiotem umowy dzierżawy. Będzie to miało miejsce, kiedy będzie przynosić drugiej stronie pożytki. Jeśli więc z umowy wynika, że zostanie na nim zorganizowany płatny parking, z którego dzierżawca będzie osiągać dochody w postaci opłat parkingowych. Wtedy dochody z opłat za parkowanie będą pożytkami cywilnymi. To, że parking będzie oddawany w dzierżawę powinno wynikać z treści umowy, gdzie opisywane są prawa i obowiązki obu stron. Najem i dzierżawa nie mogą być więc stosowane wymiennie, bo ich warunki istotnie różnią się miedzy sobą. Czas trwania najmu i dzierżawy Najem i dzierżawa różnią także maksymalnym czasem ich trwania. Mówimy tu o maksymalnym czasie, na jaki można zawrzeć umowę na czas oznaczony. Wielu osobom przy najmie nieruchomości zależy na tym, aby czas trwania umowy był jak najdłuższy. Ma to miejsce głównie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy chcą zabezpieczyć się przed sytuacją, gdy po kilku latach umowa zostanie im wypowiedziana. W tym przypadku zdecydowanie lepiej będzie zawrzeć umowę dzierżawy (można ją zawrzeć nawet na 30 lat). Umowa zawarta na dłużej przekształca się po 30 latach w umowę na czas nieoznaczony. Nie można tej zasady obejść, wpisując do umowy, że po 30 latach ulega ona przedłużeniu na kolejny okres. Jeśli umowa najmu nie jest zawierana między przedsiębiorcami, umowę można zawrzeć na maksymalnie 10 lat. Gdyby umowę zawarto na dłuższy czas, po upływie 10 lat należałoby ją traktować jako umowę na czas nieoznaczony. Treść umowy, a nie nazwa, decyduje o tym, czy mamy do czynienia z najmem czy z dzierżawą O tym, czym mamy do czynienia z najmem czy dzierżawą decyduje nie nazwa umowy (nagłówek), ale treść umowy, zapisane w niej prawa i obowiązki stron, cel zawarcia umowy. Czasem umowa najmu jest nazywana “umową dzierżawy” po to, żeby móc ją zawrzeć na dłużej niż 10 lat. Do roku 2008 r. nawet między przedsiębiorcami nie można było zawrzeć najmu na dłużej niż 10 lat. Próbowano więc obejść prawo, nazywając umowy najmu umowami dzierżawy, aby uzasadnić zawieranie ich na okres dłuższy niż 10 lat i uniemożliwić tym samym jej wypowiedzenie po 10 latach. Regulacje dotyczące możliwości obniżenia czynszu W przepisach o dzierżawie znajduje się przepis pozwalający na obniżenie czynszu dzierżawy. Jeżeli wskutek okoliczności, za które dzierżawca odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu, dzierżawca może żądać obniżenia czynszu przypadającego za dany okres gospodarczy. Takiego przepisu nie znajdziemy w odniesieniu do umowy najmu.

calculator-1680905 960 720
09.06.2021 02:00 Przedawnienie zobowiązania podatkowego oraz składkowego ZUS – zasady i terminy

Przedawnienie zobowiązania podatkowego oraz składkowego ZUS – kiedy następuje? Jakie są zasady takiej procedury? Na czym polega przedawnienie i co jest kluczowe, aby nastąpiło? Odpowiadamy na wszystkie pytania w poniższym artykule.

startup-3267505 1920
08.06.2021 02:00 Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie

Wielu początkujących przedsiębiorców tworzy biznesplany swoich firm, zanim przystąpią do realizacji projektu. Część z nich – dla własnego rozeznania, część dlatego, że przy staraniach o dotację/pożyczkę jest to dla nich obligatoryjne. Jakie miejsce w biznesplanie zajmuje charakterystyka przedsiębiorstwa?

fountain-pen-1851096 960 720
07.06.2021 02:00 Remont a modernizacja środka trwałego – czym się różnią?

Przedsiębiorca, który w swojej firmie posiada środki trwałe, musi umieć określić charakter nakładów poniesionych na te środki. Chodzi tu o rozróżnienie czy nastąpił remont czy modernizacja środka trwałego. W artykule przyjrzymy się tym pojęciom i wskażemy jakie są pomiędzy nimi różnice. Kwestia rozróżnienia tych dwóch pojęć jest o tyle istotna, że należy odpowiednio zakwalifikować tego typu wydatki do kosztów firmy. W zależności od tego, czy przedsiębiorca dokonał remontu czy modernizacji środka trwałego będzie on podlegał albo bezpośredniemu albo pośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Przy pośrednim zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu będzie się to odbywać przez odpisy amortyzacyjne. Remont środka trwałego W myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414)), remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. A więc remont środka to wszystkie nakłady związane z podtrzymaniem bądź odtworzeniem wartości użytkowej środka trwałego (stanu pierwotnego), przez naprawę lub wymianę zużytych elementów, jeśli zmienia to charakteru oraz funkcji środka trwałego. Konserwacja środka trwałego Konserwacja środka trwałego ma na celu zachowanie i zabezpieczenie należytego stanu technicznego, czyli stanu pierwotnego, zapobieganie zniszczeniu oraz umożliwienie korzystania z danego środka trwałego zgodnie z jego przeznaczeniem, nie powodując zmiany jego zastosowania czy funkcji. Prace konserwacyjne to np. okresowe przeglądy maszyn produkcyjnych, połączone z ich czyszczeniem i uzupełnieniem płynów co ma na celu zapewnienie sprawności takim urządzeniom oraz zapobieganie awariom. Modernizacja środka trwałego Ustawa o PIT (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350)) wskazuje, że modernizacja środka trwałego następuje przez przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację, gdy suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł, oraz gdy poniesione wydatki powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. W myśl przepisów za modernizację środka trwałego należy uznać wszelkie wydatki poniesione na podniesienie standardu składnika majątku, poprawy jego funkcjonalności, jego rozbudowy oraz zmiany jego cech i właściwości np. przez adaptację do pełnienia nowej funkcji, co w efekcie prowadzi do zwiększenia jego wartości. Będzie to np. zainstalowanie windy w budynku lub wyposażenie budynku w klimatyzację. Remont a modernizacja Rozróżnienie definicji remontu i modernizacji jest istotne z punktu widzenia prawa podatkowego, ponieważ koszty związane z tymi kategoriami są inaczej ujmowane w ewidencjach księgowych. Przed kwalifikacją określonych wydatków jako wydatki na remont czy na modernizację danego środka trwałego trzeba dokładnie określić zakres wykonanych prac oraz innych czynności w porównaniu ze stanem pierwotnym. Modernizacja podlega amortyzacji Wydatki związane z remontem środka trwałego w momencie ich poniesienia podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Wydatków poniesionych na modernizację środka trwałego nie wrzucamy bezpośrednio w koszty. Zwiększają one wartość początkową danego składnika majątku, a ich zaliczenie do kosztów nastąpi poprzez odpisy amortyzacyjne. Trzeba jednak zaznaczyć, że kiedy wydatek związany z modernizacją nie przekroczy kwoty 10.000 zł, będzie zaliczany bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu i nie będzie podlegał amortyzacji. Reasumując wydatki poniesione na modernizację środka trwałego, o łącznej kwocie (w danym roku podatkowym) przekraczającej 10.000 zł, zwiększają wartość początkową środka trwałego i podlegają amortyzacji. Pozostałe wydatki na modernizację (o kwocie niższej niż 10.000 zł) lub te kwalifikowane jako remont czy konserwacja, są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego.

conference-room-768441 1920
07.06.2021 02:00 Spółka z o.o. a odpowiedzialność jej zarządu

Spółka jest drugą najbardziej popularną w Polsce formą prawną prowadzenia działalności, a spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – najczęściej wybieraną formą ze wszystkich rodzajów spółek. Ten typ działalności jest dogodny dla wspólników, chcących ograniczyć swoje ryzyko finansowe i możliwość poniesienia strat, a także dla osób, które chcą zachowywać bezpośredni nadzór nad prowadzeniem spraw spółki.

bookkeeping-615384 1920
07.06.2021 02:00 Stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w 2021 roku. Co nowego?

Osoba prawna to podmiot prawa cywilnego, który można zdefiniować jako jednostkę organizacyjną, której przepisy nadały osobowość prawną. Wśród tego typu podmiotów wyróżnia się spółki z o.o. i akcyjne, banki, spółdzielnie, uczelnie, przedsiębiorstwa państwowe, jednostki samorządu terytorialnego, fundacje, partie polityczne, organizacje religijne etc. Firmy będące osobami prawnymi odprowadzają do urzędu skarbowego podatek dochodowy CIT (ang. Corporate Income Tax), chyba że korzystają z przedmiotowego zwolnienia z tego obowiązku. Podstawę opodatkowania CIT stanowi suma dochodów ze źródeł przychodów jednostki, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania w danym roku podatkowym. Jakie obowiązują stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w 2021? Zapraszamy do lektury.

komputer
07.06.2021 02:00 Due diligence – czym jest?

Termin ten kojarzony jest bezpośrednio z wielopłaszczyznową oceną kondycji przedsiębiorstwa. Bardzo często jest zlecany przez zewnętrznych inwestorów zainteresowanych zakupem firmy w celu oceny opłacalności przedsięwzięcia.

pixabay, Fz
06.06.2021 02:00 Nowy podatek nałoży samo G7. Firmy zapłacą po 15 proc.

Państwa należące do grupy G7 podjęły decyzję o nałożeniu podatku w wysokości 15 proc. na globalne przedsiębiorstwa. Wszystko wskazuje na to, że szykuje się prawdziwa rewolucja w zakresie zwalczania spółek unikających płacenia podatków.Z tego artykułu dowiesz się:Czym jest nowy podatek od wielkich korporacjiPo co jest wprowadzonyIle wyniesie

Rozwiązanie umowy, zasiłek
05.06.2021 02:00 Rozwiązanie umowy dzierżawy – sposoby, terminy, okoliczności

Umowa dzierżawy jest dokumentem na mocy którego wydzierżawiający przekazuje dzierżawcy rzecz do używania i wyraża zgodę na czerpanie przezeń korzyści w zamian za opłacanie ustalonego czynszu. Czynsz może być regulowany pieniędzmi lub za pomocą innych świadczeń, jednorazowo lub okresowo. Dzierżawie podlegają nieruchomości, na przykład grunty rolne i ruchomości oraz prawa przynoszące pożytki. Umowę dzierżawy zawiera się na czas określony lub nieokreślony, zwykle są to długie okresy. W sytuacji, gdy któraś ze stron zdecyduje się wycofać ze zobowiązania, musi złożyć wypowiedzenie skutkujące rozwiązaniem umowy dzierżawy. Jeżeli nie wprowadzono innego zapisu, rozwiązanie umowy następuje 6 miesięcy przed upływem roku dzierżawnego, natomiast w przypadku dzierżawy gruntu rolnego termin ten jest jeszcze dłuższy i wynosi rok. Oczywiście istnieje również możliwość rozwiązania umowy dzierżawy za porozumieniem stron i ustalenia dogodnych dla wydzierżawiającego i dzierżawcy warunków. Kodeks cywilny przewiduje też możliwość wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym w sytuacji, gdy np. dzierżawca nie wywiązuje się ze spłaty czynszu lub używa przedmiotu dzierżawy w sposób sprzeczny z umową.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: