Rządowe dopłaty do e-rowerów. Zapadła ostateczna decyzja

Dotychczasowe próby popularyzacji przez rząd elektrycznych środków transportu skończyły się dopłatami do zakupu… samochodów. Co prawda były to samochody elektryczne, jednak przy naszym miksie energetycznym trudno mówić o zielonym transporcie. Na realizację czeka wciąż zapowiadany od bagatela roku program częściowej refundacji zakupu e-rowerów. Wiemy już, jakie będą jego dalsze losy.
Ministerstwo klimatu chciało dopłacać do e-rowerów. Wniosek został odrzucony
Pierwsza próba uruchomienia programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych zakończyła się sromotną porażką ministerstwa klimatu. Przypomnijmy, że resort chciał pozyskać środki na dość ambitne i kosztowne przedsięwzięcie, z którego korzystać mogliby zarówno zwykli Polacy, jak i firmy.
Resort chciał zwracać połowę wartości zakupów do kwoty 10 tys. zł za rower. Wnioskować można byłoby o wiele pojazdów, także przystosowanych do przewożenia ładunków. Projekt spalił jednak na panewce.
Resort zaczął poszukiwania środków w kraju. Dziś wiemy już, co dalej z program dopłat
Ministerstwo klimatu chciało bowiem pieniądze na realizację dopłat pozyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, co się nie udało. EBI nie dał się przekonać, że zwracanie Polakom połowy kwoty, które te wydali na rowery elektryczne to inwestycja w zmiany korzystne dla środowiska.
Gdy wniosek odrzucono, ministerstwo zapowiedziało, że będzie szukać finansowania dopłat gdzie indziej. Sam projekt programu został ponadto okrojony pod względem wysokości maksymalnych dopłat – kolejno do 2,5 tys. zł na e-rower zwykły i 4,5 tys. zł dla rowerów cargo.
O wszystkim decyduje ministerstwo finansów. Reguła wydatkowa jest żelazna
Dziś wiemy już, że i ten okrojony wariant nie zostanie zrealizowany. Portal prawo.pl informuje, że projekt rządowych dopłat do zakupu e-rowerów zostanie całkowicie porzucony. Wynika tak z odpowiedzi na interpelację, której udzielił Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w ministerstwie klimatu i środowiska.
Bolesta wyjaśnił, że uruchomienie nowych programów możliwe będzie tylko w ramach środków uwzględniających regułę budżetową narzuconą przez ministerstwo finansów i gospodarki. W praktyce oznacza to, że ministerstwu klimatu nie udało się znaleźć zewnętrznego finansowania, a wykorzystanie środków z budżetu na dopłaty do zakupu e-rowerów nie będzie możliwe.



































