Ceny żywności kształtowane są przez szereg powiązanych ze sobą czynników gospodarczych i środowiskowych, gdzie największy wpływ mają koszty produkcji rolnej – w tym ceny nawozów, pasz, energii oraz paliw – które w ostatnich latach rosną znacznie szybciej niż dochody rolników. Do tego dochodzą wahania kursów walut i ceny surowców na rynkach światowych, zwłaszcza ropy, co bardzo wyraźnie wpływa na ceny transportu.
Nie bez znaczenia pozostają także czynniki klimatyczne i geopolityczne – susze, powodzie czy ograniczenia eksportowe w państwach produkujących żywność wpływają na globalne łańcuchy dostaw, powodując niedobory określonych towarów. Wewnętrzne decyzje administracyjne, takie jak regulacje dotyczące podatku VAT, dopłat rolniczych czy ceł importowych, również modyfikują poziom cen. W tym kontekście nie sposób nie wspomnieć o europejskiej polityce klimatycznej, która ostatnio – za sprawą coraz to nowszych podatków – stała się główną przyczyną wzrostów cen żywności.
Analizy rynku pokazują, że różnice cenowe między sieciami handlowymi w Polsce są znaczące i mają niemalże trwały charakter (a przynajmniej trudny do zmiany). Najniższe ceny żywności notowane są w sklepach Auchan i Kaufland, które konsekwentnie utrzymują politykę agresywnych promocji i masowych zakupów hurtowych. Nieco droższe, choć nadal konkurencyjne, pozostają Lidl i Biedronka – obie sieci opierają się na efektywnej logistyce i sprzedaży produktów pod marką własną, co pozwala im kontrolować koszty.
W praktyce różnice między tymi czterema sieciami wynoszą zaledwie kilka procent, jednak w ujęciu miesięcznym przekładają się na zauważalne kwoty w domowych budżetach.
W dalszej części rankingu plasują się kolejno takie sklepy jak E.Leclerc, Carrefour, Dino, Netto i Stokrotka, gdzie ceny są wyższe, ale często rekompensowane szerszym wyborem lub lokalnym charakterem oferty.
Na spadek cen żywności w Polsce się nie zanosi – inflacja wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, a koszty energii, transportu i pracy rosną w zatrważającym tempie. Dodatkowym obciążeniem, jak wspomnieliśmy wyżej, stają się nowe podatki klimatyczne, które zwiększają koszty działalności całego sektora, w efekcie czego żywność w Polsce drożeje nawet przy stabilnych plonach, a konsumenci muszą liczyć się z dalszym wzrostem cen w kolejnych kwartałach.
Pokaż więcej
Michał Kołodziejczak wypowiada wojnę marnowaniu żywności w polskich marketach. Stawki kar wzrosną pięciokrotnie, zmianie ulegnie m.in. sama definicja “marnowania”, co już prowadzi do sprzeciwu branży, choć gdy prawo zacznie obowiązywać - może doprowadzić do zmiany obrazu konsumpcji i zarządzania żywnością. Czeka nas nowelizacja ustawy niezmienianej od 2019 r. Na co się przygotować?
Lidl wprowadza przeceny w najnowszym pakiecie promocyjnym od czwartku 6 czerwca do soboty 8 czerwca. Co jest taniej i na czym można skorzystać? Najnowsza promocja w sklepach sieci Lidl.
Auchan wprowadza 3-tygodniową promocję, w ramach której przecenia ponad 1 tys. produktów, a klientom przygotowuje dodatkowe atrakcje takie jak: festiwale, targi i specjalne strefy tematyczne. Tak marka świętuje 28. urodziny w Polsce.
Niepokojące słowa Donalda Tuska. Premier przyznał ostatnio, że optuje “za” podniesieniem stawki VAT na żywność. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, ale zdaniem szefa rządu istnieją wyraźne przesłanki do tego, by podnieść ceny podstawowych artykułów spożywczych. Zmiany mogą nastąpić już 1 kwietnia, a to i tak niejedyne podwyżki, jakie czyhają na nasze portfele.
Jak wynika z analizy blisko 80 tysięcy cen, w maju br. zakupy były droższe średnio o 19,9% rdr. Uwzględniając tylko żywność i napoje bezalkoholowe, wzrost wyniósł 18,4% rdr. Spośród siedemnastu kategorii, najmocniej poszły w górę ceny warzyw – o prawie 40% rdr.
Według najnowszej aktualizacji indeksu FAO - jednej z agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych - ceny żywności na świecie spadły o ponad 20 proc. I to pomimo tego, że nie widać tych obniżek w sklepach w Polsce.
W ostatnich dniach ceny warzyw sięgają chmur. Hiszpańska prasa wyjaśnia, skąd biorą się podwyżki i kiedy możemy spodziewać niższych cen.
Ceny wieprzowiny poszły mocno w górę. Rzeźnicy i wędliniarze apelują w tej sprawie do premiera.
Ceny papryki w ostatnim czasie wzrosły. Aby zapłacić nieco mniej, niektórzy Polacy odrywają ogonki papryk.
W styczniu 2023 roku większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów znacznie podrożała w porównaniu do poprzedniego roku, a wzrost cen wielu z nich był dwucyfrowy.
W styczniu 2023 roku codzienne zakupy zdrożały średnio o 20 proc. rok do roku - wynika z raportu UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych.
Eksperci uważają, że obniżenie ceny masła może uderzyć w branżę mleczarską. W ostatnich dniach sklepy prześcigają się w promocyjnych cenach.
Premier zapowiedział niższe ceny gazu dla małych piekarni. Zdaniem sprzedawców rządowa pomoc nie sprawi, że chleb będzie tańszy.
Od początku roku paczka Ptasiego Mleczka jest lżejsza o 20 g. Firma Lotte Wedel wyjaśniła, że zmiana ta pomogła zoptymalizować koszt produktu.
W 2022 roku polska żywność zyskała na światowym rynku, osiągając historycznie najwyższy wynik, jeżeli chodzi o wartość eksportowanych produktów. W ciągu ostatniego roku sprzedaż na zagraniczne rynki wzrosła aż o 27%.Eksport polskiej żywności jest obecnie bardziej zróżnicowany niż kiedykolwiek wcześniej. Wśród najważniejszych eksportowych produktów znajdują się owoce, warzywa, produkty mleczne, mięso.
Adam Glapiński poszedł do sklepu po chleb. Twierdzi, że kupił go za 2,99 zł. Dziennikarze RFM24 postanowili sprawdzić ceny w rejonie siedziby Banku Centralnego.
Kończący się właśnie 2022 rok zostanie przez większość Polaków zapamiętany pod znakiem drożyzny. Takich wzrostów, jakie udokumentował dziennik Fakt, nie było bowiem od lat.Dziennikarze Faktu sprawdzili, jak bardzo wzrosły ceny w polskich sklepach w 2022 roku. Porównywali ceny z ostatnich dni z tymi ze stycznia tego roku - i “nie jest kolorowo” to mało powiedziane.Wyniki są zatrważające, ale nie powinny nikogo dziwić. Według informacji money.pl, koszt 25 artykułów żywnościowych w najniższych cenach wzrósł o 22,4 proc., przekraczając granicę 200 zł.
Jak wynika z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, inflacja wyhamowała tylko na chwilę. Najgorsze przed nami, szczyt będzie w lutym.Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport zawierający przewidywania na najbliższe trzy miesiące zimowe. Niestety, większość zapowiedzi nie jest pozytywna.Jak podaje portal Interia.pl, wzrost PKB w całym roku 2023 ma wynieść 1,2 proc. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, ponieważ patrząc na kwartały będzie różnie.
Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że w ciągu roku średnia cena koszyka z produktami świątecznymi wzrosła o prawie 18 proc. Największe podwyżki zanotowano w przypadku masy makowej, ptasiego mleczka, śledzi i pierogów. Spośród dziewięciu sieci handlowych wziętych pod uwagę w rankingu ASM, najtaniej było w marketach Dino, a najdrożej — w sklepach Carrefour.Wysoka inflacja w Polsce nie ominie św. Mikołaja. Za tegoroczne zakupy na święta trzeba będzie zapłacić o prawie 18 procent więcej niż rok temu — komentuje wyniki badania Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM. Jednocześnie dodaje, że przed świętami sklepy z pewnością zaproponują klientom specjalne oferty rabatowe, dzięki którym będą oni mogli nabyć świąteczne produkty w lepszych cenach.
Pierwsze przedświąteczne oferty zaczynają się już pojawiać w sklepach. Niestety, nie ma dobrych wiadomości - jest drożej niż przed rokiem. Dużo drożej.Do wigilii pozostały mniej niż 3 tygodnie. Część sklepów zaczęła już wprowadzać świąteczny asortyment do swojej oferty.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego dot. inflacji w listopadzie odnotowały jej lekki spadek. Jednak zdaniem dyrektora komercyjnego Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, wbrew zapowiedziom resortu finansów, nie będzie dalszych spadków.Ostatni odczyt inflacji przez Główny Urząd Statystyczny przyniósł jej pierwszy od kilku miesięcy spadek. Wraz z przedłużeniem zerowej stawki VAT na żywność, Ministerstwo Finansów zapowiada, że ceny będą już tylko spadały.
Wraz z powrotem sezonowej zimowej oferty i kultowej już Kanapki Drwala w restauracji McDonald's wzrosły również jej ceny. W internecie zawrzało, a użytkownicy zaczęli tworzyć porównania z cenami poprzednich wersji oferty.W środę 23 listopada do restauracji McDonald's w Polsce wróciła sezonowa oferta na czele z burgerem Drwala. Popularność tej kanapki w ostatnich latach powodowała, że w pierwszym dniu obowiązywania oferty do niektórych drive-thru ustawiały się długie kolejki samochodów.
Tydzień temu kupiliśmy ”drogala Marcińskiego” w Poznaniu, w cukierni sieci A.Blikle w Centrum Handlowym Avenida. Dzisiaj sprawdzamy ceny w najpopularniejszych sieciach handlowych w Polsce.Rogal Marciński lub świętomarciński, jest to rogal z nadzieniem z białego maku tradycyjnie przygotowywany w Poznaniu oraz innych rejonach Wielkopolski.Przygotowuje się go okazji Dnia Świętego Marcina (11 listopada).Za "Drogala z białym makiem" (tak nazwano wyrób w dniu 23 października, kiedy byliśmy na zakupach w Poznaniu) zapłaciliśmy 15,90 zł. Sprzedawczyni poinformowała nas, że na początku roku rogalik był o 3 zł tańszy.
Rogal Marciński lub Rogal Świętomarciński jest tradycyjnym wyrobem cukierniczym pochodzącym z Wielkopolski. Kryzys energetyczny, który przełożył się na podwyżki cen energii, wyjątkowo mocno dotknął branżę cukierniczo-piekarską, co przekłada się na rosnące ceny wypieków. Podrożał również legendarny poznański rogal. Rogalami Marcińskimi poznaniacy zajadają się szczególnie 11 listopada podczas Święta Niepodległości, kiedy to obchodzimy również imieniny Marcina. Rogal ma kształt podkowy, co wiąże się z legendą o św. Marcinie, który miał zgubić podkowę, gdy odwiedzał na koniu swoich wiernych. Na wspomnienie wydarzeń, które miały miejsce we Włoszech jeszcze za czasów istnienia Imperium Rzymskiego, od setek lat w Poznaniu wypieka się rogale z ciasta półfrancuskiego w kształcie podkowy, które wypełnione są masą z białego maku i bakalii, a następnie obficie dekorowane lukrem i orzechami.
Z Barometru Providenta wynika, że niemal dwie trzecie Polaków zamierza zrobić przetwory na zimę. Oprócz ich walorów smakowych dodatkową motywacją są drastycznie rosnące ceny żywności.
Wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Henryk Kowalczyk został zapytany o tegoroczny zbiór jabłek. Jego zdaniem dobry urodzaj będzie realnym problemem.
W piątek 16 września br. w Tychach otwarto pierwszy sklep społeczny. Na otwarciu pojawiły się tłumy.