Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > “Drwal Index”, czyli nowy wskaźnik inflacji dla Polaków
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 25.11.2022 18:22

“Drwal Index”, czyli nowy wskaźnik inflacji dla Polaków

981540481970 1
domena publicz

Wraz z powrotem sezonowej zimowej oferty i kultowej już Kanapki Drwala w restauracji McDonald's wzrosły również jej ceny. W internecie zawrzało, a użytkownicy zaczęli tworzyć porównania z cenami poprzednich wersji oferty.

W środę 23 listopada do restauracji McDonald's w Polsce wróciła sezonowa oferta na czele z burgerem Drwala. Popularność tej kanapki w ostatnich latach powodowała, że w pierwszym dniu obowiązywania oferty do niektórych drive-thru ustawiały się długie kolejki samochodów.

Drogi Drwal, klienci źli

W tym roku jednak sytuacja jest głośna również z innego powodu. Burger Drwala w zależności od wersji zdrożał od 43 do 47 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem - za wersję klasyczną trzeba zapłacić blisko 25 złotych, w zestawie to wydatek około 30 złotych.

Internauci na Twitterze w swoim (łagodnie ujmując) niezadowoleniu poszli dalej - porównują ceny sprzed jeszcze wcześniejszych edycji, sięgając nawet do 2012 roku (faktycznie Drwal był wtedy w ofercie). Należy jednak mieć na uwadze, że sytuacja gospodarcza była trochę inna niż obecnie.

Portal Spidersweb, opisując powyższą sytuację, zaproponował stworzenie polskiego odpowiednika Wskaźnika Big Maca.Pomysł nazwano “wskaźnikiem Drwala”.

Wskaźnik Drwala, czyli pomysł na liczenie inflacji

Jednakże problem leży w szczegółach. Pomimo podobieństw w nazwach, wskaźniki opisywałyby trochę inne rzeczy.

Big Mac Index stworzony przez tygodnik The Economist ma wykazywać jak bardzo przewartościowana jest dana waluta w stosunku do dolara amerykańskiego. Tymczasem wskaźnik Drwala miałby określać wysokość inflacji w Polsce.

Takie działanie wymagałoby jednak dodatkowych obliczeń poza zwykłym porównaniem cen kanapki pomiędzy edycjami. Według raportu GUS z 15 listopada, ceny żywności wzrosły o 22 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem.

Pomimo kryzysu akcje McDonald’s rosną

Samo McDonald’s korzysta na dyskusjach o cenach Drwala nie tylko poprzez zwiększoną ilość kupowanych kanapek. Chodzi mianowicie o fakt, że przychody sieci od początku roku wzrosły o 9 proc. w porównaniu z 2021.

Jak podaje Grzegorz Dróżdż, analityk z Conotoxia Ltd., w informacji nadesłanej do redakcji Biznesinfo, to właśnie podwyżki cen mogły pozytywnie wpłynąć na przychody McDonald’s. Podobne działanie jak z Drwalem miało miejsce w Kalifornii, gdzie po raz pierwszy od 14 lat podniesiono cenę cheeseburgera - z 99 centów na 1,48 dolara.