Praca zdalna wymaga odpowiednich środków technicznych
Pixabay/StockSnap
Autor Maria Glinka - 24 Marca 2020

Praca zdalna nie zawsze bezpieczna. Niektórzy mogą zapłacić wysokie kary

Praca zdalna może przysporzyć sporo problemów niektórym pracownikom. Księgowanie z domu czy wynoszenie dokumentów z firmy może naruszać przepisy dotyczące ochrony danych osobowych czy tajemnicy przedsiębiorstwa. W celu uniknięcia skutków prawnych i finansowych należy zastosować szczegółowe procedury obiegu dokumentów.

Praca zdalna w dobie pandemii

Praca zdalna to rozwiązanie, na które zdecydowało się wielu pracodawców w obliczu szerzącego się po Polsce koronawirusa. Jednak nie dla wszystkich wykonywanie obowiązków z domu jest tak proste pod kątem technicznym, jak w biurze. Wśród nich znaleźli się m.in. księgowi, którzy nieustannie pracują z dokumentami zawierającymi dane osobowe.

Minister Minister "nie czuje powiewu optymizmu". Ma złą wiadomość dotyczącą zachorowańCzytaj dalej

Obowiązujące przepisy nie zakazują pracy w trybie home office, ale warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Art. 32 RODO narzuca na pracownika obowiązek stosowania adekwatnych środków zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych bez względu na miejsce, w którym świadczona jest praca. Dobór środków ostrożności należy do przedsiębiorcy – informuje Mariusz Palian z Chmielniak Adwokaci.

Ceny regulowane z urzędu? Już za chwilę możemy mieć powtórkę przypominającą czasy PRLCeny regulowane z urzędu? Już za chwilę możemy mieć powtórkę przypominającą czasy PRLCzytaj dalej

Jak pracować, aby uniknąć konsekwencji?

Opracowano cały szereg środków technicznych, które należy zastosować w celu uniknięcia konsekwencji prawnych i finansowych. Osobom, które pracują z wrażliwymi danymi zaleca się przede wszystkim pracę na komputerze służbowym. Warto pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu sprzętu poprzez wprowadzenie hasła dostępu do systemu, zaszyfrowanie dysku twardego czy zainstalowanie programu antywirusowego i zastosowanie automatycznego back-upu danych – podaje money.pl.

Środki ostrożności odnoszą się również do telefonów komórkowych, które często stanowią drugi element w dwuskładnikowym uwierzytelnianiu użytkownika. Obowiązkowo należy założyć blokadę ekranu i zastosować szyfrowanie danych. Poza tym należy zadbać o bezpieczne łącze VPN i automatyczny back up danych.

Jednak w przypadku udostępnienia komputera osobie trzeciej wszystkie te rozwiązania techniczne nie znajdą zastosowania. Dlatego istotnym elementem rozważnej pracy z danymi osobowymi z domu jest także świadomość pracownika i dbanie o odpowiedni poziom zabezpieczenia.

DZISIAJ GRZEJE:
1. PGE stanowczo zabiera głos w sprawie dostępności prądu w domach i ostrzega klientów
2. 45-latek z Głogowa zmarł w kwarantannie. Padły mocne oskarżenia pod adresem rządu

Wynoszenie dokumentów papierowych

Jeżeli to możliwe, należy unikać wynoszenia dokumentów papierowych z firmy i pracować na skanach, zdjęciach czy przygotowanych wcześniej bazach danych.

W przypadku konieczności pracy na oryginalnym papierze pracownik musi dopilnować, aby żadna osoba trzecia nie miała do niego dostępu. O bezpieczeństwo informacyjne należy także zadbać również po zakończeniu pracy zdalnej. Wyrzucanie takiego dokumentu do kosza jest zakazane – należy je zniszczyć w biurze. Ponadto pracodawca powinien prowadzić przynajmniej minimalną ewidencję przedmiotów, które opuszczają biuro.

Pracownicy powinni kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem i pamiętać, że wyniesione dokumenty mogą być wykorzystywane tylko w takim samym celu, w jakim byłyby używane w siedzibie zakładu.

Ty siedzisz w domu, a złodzieje grasują. Samochody które najłatwiej ukraść, na liście może być też twójTy siedzisz w domu, a złodzieje grasują. Samochody które najłatwiej ukraść, na liście może być też twójCzytaj dalej

Dokumenty zawierające dane osobowe to nie jedyne informacje, które pracownik powinien chronić w sposób szczególny. Do chronionych danych należą także tajemnice przedsiębiorcy, skarbowe, telekomunikacyjne oraz tajemnice chronione prawnie (lekarska, radcowska, adwokacka).

Bezpieczeństwo elektroniczne - problematyczne

Zdaniem ekspertów w dziedzinie problem przenoszenia dokumentów już praktycznie nie istnieje, ponieważ większość bardziej profesjonalnych biur pracuje częściowo w formie zdalnej i ma opracowane konkretne działania w celu zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych osobowych.

Problematyczna jest jednak kwestia bezpieczeństwa elektronicznego w kontekście przesyłania danych między klientem, biurem czy urzędem skarbowym, ponieważ mogą paść one łupem hakerów.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. "Kobieta wjechała pod ciężarówkę, zginęła na miejscu". Śmiertelny wypadek na ważnej drodze na Mazowszu
  2. Kto najczęściej choruje przez koronawirusa? Opublikowano najnowszy raport
  3. IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
  4. ZUS zdradził sekret jak dostawać emeryturę o 15 proc. większą. Ma to być wyjątkowo proste
  5. Możesz zapłacić 270 zł albo nałożą na ciebie karę. Kontrole trwają w całym kraju
  6. Umierał i nawet nie wiedział, że przed nim odszedł jego brat, siostra i mama. Wszystko przez jeden obiad, tragedia w USA
Nie pozwól, żeby inflacja zabrała twoje oszczędności. Oto TOP 10 najlepszych kont oszczędnościowychNie pozwól, żeby inflacja zabrała twoje oszczędności. Oto TOP 10 najlepszych kont oszczędnościowychCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News