Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Ponad 820 tys. zł kary dla parkingowego giganta. UOKiK twierdzi, że firma wprowadzała klientów w błąd
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 21.04.2023 19:24

Ponad 820 tys. zł kary dla parkingowego giganta. UOKiK twierdzi, że firma wprowadzała klientów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
BiznesInfo

APCOA Parking Polska jest największą w Polsce firmą działającą w branży parkingowej. W ostatnich dniach na przedsiębiorstwo została nałożona olbrzymia kara finansowa. 

APCOA Parking Polska

W czwartek, 20 kwietnia, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, poinformował, że nałożył karę w wysokości ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska, operatora parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. 

Wniosek o wyższy limit zużycia prądu. Jeśli chcesz płacić mniej, musisz go złożyć do 30 czerwca. 

Wielka polska firma będzie zwalniać grupowo, a prezes rezygnuje. Wszystko jeszcze w kwietniu

Nieuczciwe zasady reklamacji

Urząd podkreśla, że APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń. Uznawano reklamacje poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Jak się okazuje, spółka powinna powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. 

Co więcej, firma informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację, a zgodnie z nowymi przepisami, termin ten wynosi do 14 dni.

Nieuchronne koszty

Urząd podaje, że część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Inspektorzy Urzędu informują, iż tak sformułowane twierdzenie „brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń”.

„Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji” - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. 

Po uprawomocnieniu decyzji, Spółka będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.

Stanowisko Spółki

Spółka opublikowała na swojej stronie internetowej komunikat, w którym ustosunkowała się do decyzji Prezesa UOKiK. APCOA Parking Polska podkreśla, że decyzja jest nieprawomocna i już złożono od niej odwołanie

"Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody” - czytamy w komunikacie.

Tagi: UOKiK Kara