biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Polacy mają tęgie głowy i dokonali niesamowitego przełomu. Chodzi o napędy kosmiczne
Paula Drechsler
Paula Drechsler 31.07.2023 20:57

Polacy mają tęgie głowy i dokonali niesamowitego przełomu. Chodzi o napędy kosmiczne

rakieta
domena publiczna

Po przeprowadzeniu kilkuset testów mieszanek związków chemicznych oraz testów z wykorzystaniem silnika Polakom udało się rozwikłać wyzwanie związane z napędami kosmicznymi. Naukowcy i inżynierowie z Łukasiewicz — Instytutu Lotnictwa (ILOT) dokonali prawdziwego przełomu.

Wspaniałe dokonanie Polskich inżynierów i naukowców

Zespół inżynierów oraz naukowców z Łukasiewicz - ILOT pracował nad specjalnym ekologicznym paliwem rakietowym. Jak donosi PAP, przeprowadzili oni prawie 200 testów nowego paliwa z wykorzystaniem silnika o ciągu 20 N, projektowanego do napędów satelitarnych. Doskonałe wyniki uzyskane przez ekspertów stanowią absolutny przełom w kwestii napędów kosmicznych.

Sensacyjne doniesienia o UFO. Oficer Sił Powietrznych mówi pod przysięgą o dowodach

Jak informuje Bankier, opracowany w Łukasiewicz — ILOT materiał napędowy jest świetną alternatywą dla bezpieczeństwa personelu, jak i środowiska, w stosunku do obecnie stosowanych, toksycznych materiałów. Aktualnie wykorzystywane substancje to pochodne hydrazyny oraz tlenków azotu. Opracowana przez specjalistów z ILOT mieszanka wykorzystuje natomiast nadtlenek wodoru (o stężeniu 98%) jako utleniacz, jak i nowatorskie paliwo. Jest ono efektem przeprowadzenia kilkuset testów różnych kombinacji związków chemicznych. Następnie skład poddano optymalizacji.

Długotrwały proces

Bankier podaje, że kombinacja uzyskana przez specjalistów z ILOT charakteryzuje się wysokimi osiągami. Są to m.in. impuls właściwy w próżni na poziomie 310 sekund, a także hipergoliczność, czyli zdolność do samoczynnego zapłonu po wymieszaniu składników w komorze spalania. Serwis podaje, że mieszanka o takich właściwościach jest doskonała do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.

- Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego, by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji — powiedział dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz — Instytucie Lotnictwa dr inż. Adam Okniński w rozmowie z PAP.

Obecność Basi w Polsce to eksperyment. Opowiedziała o sobie w radiu w Światowy Dzień Mózgu

Udział Europejskiej Agencji Kosmicznej

Część testów silnika zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej. 

Polacy mają sposób na wielki problem aut elektrycznych. Niesamowite, co wymyślili

PAP wymienia następujące właściwości przełomowego ekologicznego paliwa:

  • Impuls właściwy w próżni wynosi ok. 310 s — osiągi są porównywalne z obecnie stosowanymi materiałami;
  • Wysoka gęstość — wymaga mniejszych, lżejszych zbiorników i systemów zasilania niż w przypadku wielu innych materiałów;
  • Hipergoliczność — zapala się w kontakcie z 98% nadtlenkiem wodoru, bez konieczności stosowania dodatkowych źródeł zapłonu — upraszcza to konstrukcję silnika, pozwalając na wielokrotne użycie;
  • Szybki i powtarzalny zapłon — pozwala na zastosowanie w niewielkich silnikach, które wymagają krótkich i niezwykle precyzyjnych pulsów do kontroli położenia satelity;
  • Powszechnie dostępny i stosowany w przemyśle — brak konieczności stosowania rygorystycznych procedur bezpieczeństwa, w porównaniu z innymi materiałami pędnymi;
  • Zastosowanie zarówno w napędach satelitarnych (silniki korekcyjne satelitów) oraz jako napęd wyższych stopni rakiet nośnych (łatwość wielokrotnego włączania i wyłączania silnika podczas manewrów wymaganych do osiągnięcia docelowej orbity).

Kolejnym krokiem jest wprowadzeniu tej przełomowej technologii do nowych systemów i podsystemów opracowywanych przez kluczowych integratorów satelitów, którzy prowadzą działalność zarówno na rynku europejskim, jak i światowym, podaje Bankier.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: