Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Płacisz za zakupy w sklepie kartą? Lepiej nie odpowiadaj na to pytanie
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 19.12.2023 19:06

Płacisz za zakupy w sklepie kartą? Lepiej nie odpowiadaj na to pytanie

platnosci-karta-sklep-zakupy
Marek BAZAK/East News

Z danych fundacji “Polska Bezgotówkowa” wynika, że w ubiegłym roku liczba transakcji bezgotówkowych w naszym kraju przekroczyła 461 mln i wzrosła tym samym o 28 proc. w ujęciu rok do roku. Wiele osób ceni sobie szybkość, wygodę i bezpieczeństwo takich płatności. Być może zdarzyło Ci się już, że chcąc zapłacić kartą w sklepie, kasjer zadał Ci dość nietypowe pytanie. O co dokładnie chodzi?

Czy kasjer kiedykolwiek zadał Ci to pytanie?

Takie sytuacje wcale nie należą do rzadkości. Robimy zakupy w supermarkecie lub sklepie odzieżowym, podchodzimy do kasy, wybieramy płatność kartą i nagle… kasjer pyta, jaki jest nasz kod pocztowy. W wielu przypadkach zapytany bezrefleksyjnie odpowie twierdząco na to pytanie. Czy jednak jest to bezpieczne?

Kupił zdrapkę za 10 zł, zarobił 200 tys. Dwie wygrane w Lotto w jednym dniu Zacznie się w środę. Polacy ruszą do Dino, wielkie obniżki przed świętami

Pytanie o kod pocztowy. Czy bezpiecznie jest go podawać?

Okazuje się, że niekoniecznie. Jeśli osoba nieupoważniona dostrzeże nasze imię i nazwisko na karcie płatniczej, “staje się to ryzykowne” – przestrzega portal wirtualnapolska.pl. Wszystko dlatego, że – zakładając nieuczciwe zamiary – powyższe dane, wprowadzone do odpowiedniego systemu, są w stanie posłużyć do namierzenia adresu danej osoby. W takiej sytuacji może się okazać, że padnie ona ofiarą przestępstwa, np. ktoś będzie chciał włamać się do jej domu. 

Dlaczego sklepy pytają o nasz kod pocztowy?

Kasjerzy mają prawo zapytać o kod pocztowy, gdyż nie jest to informacja wchodząca w skład danych osobowych, w efekcie – nie jest prawnie chroniona. Jednak klienci nie mają żadnych przeszkód ku temu, by po prostu odmówić odpowiedzi na to pytanie. Samo jego zadanie wynika natomiast z potrzeby ulepszania działań marketingowych i sprzedażowych danego sklepu.

Jeśli pracownicy mają wiedzę dot. tego, skąd najczęściej pochodzą ich klienci, są w stanie lepiej ulokować reklamy i skierować np. więcej ulotek w te miejsca, gdzie faktycznie im się to bardziej opłaci.