Ministerstwo namiesza w urlopach Polaków. Zmianą objęty ekwiwalent za niewykorzystane dni

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekt nowelizacji Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zmiany mają objąć przede wszystkim urlopy Polaków, a dokładnie wypłaty ekwiwalentu w przypadku niewykorzystanego urlopu. O co dokładnie chodzi i czy pracownicy mają się czego obawiać? Już wyjaśniamy.
Umowa o pracę. Ile dni urlopowych przysługuje pracownikowi w 2025 roku?
Pracownicy zatrudnieni na umową o pracę mają możliwość wzięcia odpłatnego urlopu, jednak co się dzieje, w przypadku, gdy nie zostanie on w pełni wykorzystany? Pracodawcy robią wszystko, by do takich sytuacji dochodziło jak najrzadziej, bowiem wpływa to na niekorzyść firmy.
Przypomnijmy, że liczba dni urlopowych w ciągu całego roku dla pracownika zatrudnionego w oparciu o umowę o pracę wynosi 20 lub 26 dni. Krótszy wymiar dotyczy osób, które przepracowały dopiero 10 lat, dłuższy z kolei przewiduje się dla osób, które przekroczyły ten próg.
Oprócz urlopu wypoczynkowego pracownikowi przysługują również 4 dni na tzw. żądanie oraz urlop okolicznościowy w związku z ważnymi wydarzeniami w jego życiu. W przypadku tego drugiego, w ciągu całego roku pracownik ma możliwość skorzystania z dwóch dni na: ślub, urodzenie się dziecka, śmierć i pogrzeb małżonka, dziecka, ojca, matki, ojczyma i macochy. Jeden dzień z kolei może wykorzystać osoba na okoliczności takie jak: ślub dziecka, śmierć i pogrzeb siostry, brata, teściów, babci, dziadka oraz innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod bezpośrednią opieką.


Ministerstwo szykuje zmiany w urlopach pracowników
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaprezentowało projekt, który opublikowano w środę na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zawarte w nim zmiany mają na celu uproszczenie procedur, poprawę organizacji pracy, a także lepsze dostosowanie przepisów do obecnych realiów w kraju.
Projekt jest odpowiedzią na postulaty złożone przez Rządowy Zespół do spraw Deregulacji. Wprowadza rozwiązanie, które niejako mają wpłynąć na ułatwienie formalności nie tylko dla pracowników, ale również pracodawców. Istotnym elementem jest ujednolicenie terminu dotyczącego wypłaty ekwiwalentu w przypadku niewykorzystanego urlopu.
Obecnie jest tak, że pracodawca zobowiązany jest do tego, by zrealizować obowiązek w momencie zakończenia z pracownikiem umowy. Niestety, bardzo często generuje to dodatkowe formalności, a błędy w obliczeniach są niemal nieuniknione. Możliwe, że wkrótce się to zmieni. O jakich zmianach mowa?
Niewykorzystany urlop. Będą nowe zasady wypłaty ekwiwalentu
Ministerstwo chce uproszczenia procedur. Po wejściu w życie przepisów, ekwiwalent za niewykorzystany urlop pracownika ma być wypłacany tego samego dnia, co ostatnie wynagrodzenie.
Obecne przepisy powodują konieczność tworzenia dodatkowych list płac i przelewów, co jest zbędnym obciążeniem dla pracodawców i może prowadzić do problemów w ustaleniu należnych kwot - zaznaczają autorzy projektu.
To jednak nie wszystko. Ministerstwo planuje również wprowadzenie jednolitej reprezentacji pracowników w procedurach związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych. O co chodzi? Otóż, w firmach, w których nie działa organizacja związkowa, będą musiały być uzgadniane z wybranymi pracownikami, decyzje związane z funduszem. Dodatkowo, w założeniu ministrów, ma zostać usprawniona komunikacja między pracownikami, dzięki rozszerzeniu możliwości wykorzystania elektronicznych narzędzi.





































