Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Jeżeli druga szansa, to w innej branży. Zaskakujące badanie
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 15.01.2023 10:05

Jeżeli druga szansa, to w innej branży. Zaskakujące badanie

shaking-hands-gb54c437da 1920
Domena publiczna

Jak wynika z badania zleconego przez BIG InfoMonitor wśród małych i średnich przedsiębiorców, większość zdecydowałaby się na ten sam profil działalności w przypadku ponownego założenia firmy. Zaskakuje jednak duży odsetek osób mających odmienne zdanie.

Spośród badanych przedsiębiorców, co piąty nie zdecydowałby się na ponowne założenie firmy w obecnej branży. Najczęściej taka odpowiedź pochodziła od właścicieli firm transportowych (blisko 30 proc.) czy budowlanych (23,1 proc.).

Imadło powoduje zmianę zdania

Jak powiedział dla Polskiej Agencji Prasowej szef BIG InfoMonitora Sławomir Grzelczak, w tej chwili firmy są w imadle przychodowo-kosztowym. Razem ze wzrostem kosztów maleją przychody.

Najbardziej odczuwalne jest to w tych branżach, które pochłaniają dużo energii. Spadki na rynku - czy to sprzedaży, czy to koniunktury - powodują niepewność w każdym biznesie.

Jak podaje Business Insider cytując wyniki badania, powodami takich a nie innych opinii właścicieli firm nt. ponownego założenia przedsiębiorstwa są najczęściej wysokie koszty i niskie marże - bez względu na prowadzoną działalność. Ryzyko ma z kolei wpływ na firmy budowlane.

Druga szansa? Nie w Polsce

Z kolei 8 proc. badanych stwierdziło, że gdyby dostał drugą szansę na założenie biznesu, to wykorzystałby ją poza granicami Polski. Najwięcej takich odpowiedzi dostarczyli przedsiębiorcy usługowi oraz transportowi - odpowiednio 17 i 14,3 proc.

W wypowiedzi dla PAP Grzelczak zauważył, że wpływ na opinie przedsiębiorców mają również partnerzy, którzy albo spóźniają się z opłatami, albo nie płacą w ogóle. Dlatego też trzeba bardzo mocno zwracać uwagę na to, z kim chce się robić interesy.

Natomiast główny analityk BIG InfoMonitora, prof. Waldemar Rogowski, w wypowiedzi cytowanej przez Business Insidera wskazał, że największe szanse mają branże usługowe. W tym gronie znalazły się m.in. medycyna estetyczna czy IT.