Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > IKEA całkowicie zmienia strategię. Jedną rzecz zrobili po 70 latach
Radosław Święcki
Radosław Święcki 22.03.2022 08:37

IKEA całkowicie zmienia strategię. Jedną rzecz zrobili po 70 latach

IKEA po 70 latach wycofuje katalog
wikimedia.org/Wpcpey

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Od kiedy IKEA wydawała katalog i jaki osiągał rekordowy nakład

  • Jak sieć tłumaczy wycofanie katalogu

  • Jakie jeszcze zmiany szykuje IKEA

IKEA rezygnuje z katalogu

Po krótkiej przerwie znów możemy robić zakupy w IKEI (o zamieszaniu w związku z zamknięciem sklepów pisaliśmy TUTAJ). Nie będziemy już natomiast mogli zapoznać się z kultowym katalogiem sieci, w którym mogliśmy oglądać meble i inne elementy wyposażenia wnętrz.

Decyzję o rezygnacji z wydawania katalogu IKEA ogłosiła w poniedziałek. Ukazywał się on od 1951 roku, czyli od blisko 70 lat. Katalog jak przypomina Business Insider Polska miał 69 wersji, dostępnych w 32 językach na ponad 50 rynkach. Od 20 lat ukazywał się ona również w formie cyfrowej, zaś w 2016 roku osiągnął rekordowy nakład 200 mln egzemplarzy.

Jak przedstawiciele IKEI tłumaczą rezygnację z wydawania katalogu? Wskazują tu na zmianę zachowań klientów.

- Zachowania klientów zmieniły się diametralnie, więc katalog, który ukazał się w sierpniu tego roku, będzie ostatnim. To jest bardzo racjonalna, ale też emocjonalna decyzja – tłumaczy cytowany przez Business Insider Polska Konrad Gruss, prezes Inter Ikea Systems, należącego do Grupy Ikea.

Gruss zwrócił uwagę, że „pandemia przyspieszyła rozwój cyfrowy", podkreślając, że"inspirujące zdjęcia produktów nadal będą powstawały". Papierowy katalog mają zastąpić aplikacje, media społecznościowe i strona internetowa. Znikający po 70 latach katalog zostanie upamiętniony specjalną publikacją, która ma ukazać się jesienią przyszłego roku.

Zmian w IKEI będzie więcej. Kolejna będzie szczególnie istotna dla panów, którzy nie mają cierpliwości do towarzyszenia partnerkom w zakupach i gdy te oglądają meble, oni przebywają w tym czasie w restauracji sieci. W ciągu najbliższych lat ma nastąpić zmiana menu.

Jak poinformowała kilka dni temu sieć, do 2025 roku będzie ono w połowie wegańskie a tylko w 20 proc. dań będzie czerwone mięso. Zdecydowano również, że 80 proc. pakowanej żywności będzie z roślin i 80 proc. dań głównych ma być zgodna z wytycznymi dotyczącymi zdrowego żywienia.

IKEA stawia na stare meble

Kilka miesięcy temu informowaliśmy również, że IKEA stawia na sprzedaż używanych mebli. Pod koniec listopada sieć uruchomiła w 27 krajach program „Buy Pack”, który jak podawały Wirtualne Media ma zachęcać klientów do pozbycia się dotychczasowych mebli. W zamian otrzymają oni bony do wydania w sklepach sieci. Im lepszy stan mebli, tym wyższa wartość bonu – za towary będące w niemal idealnym stanie, można otrzymać bon o wartości 50 proc. ceny pierwotnej zwracanego mebla.

Projekt  jak przypomina portal jest częścią działań sieci IKEA, które mają doprowadzić do tego, by do 2030 roku stała się ona „biznesem w pełni pozytywnym dla klimatu”. Sieć planuje do przyszłego roku w każdym swoim sklepie wydzielić stoisko, przy którym klienci będą mogli odsprzedawać swoje stare meble i kupować meble naprawione lub odnowione.

Przypomnijmy, że IKEA została założona przez Ingvara Kamprada w 1943. W Polsce firma uruchomiła Start Shop na warszawskim Ursynowie, oferujący głównie produkowane przez firmę dodatki w 1990 roku. W 1992 roku zamieniła go na pierwszy pełny sklep firmy przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie, a rok później otwarto najstarszy z dotychczas funkcjonujący sklep w Jankach. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje 11 sklepów IKEA.

Tagi: sklep