BiznesINFO.pl
ecommerce-2140604

https://pixabay.com/pl/photos/wi%C4%85%C5%BC%C4%85ce-umowy-umowy-bezpieczne-948442/

Gwarancja door – to – door.

24 Maja 2021

Autor tekstu:

Hylla Jan

Udostępnij:

Podejmowanie decyzji zakupowych związane jest często z analizą benefitów około produktowych jakie gwarantuje sprzedawca. Jednym z najsilniejszych magnesów na klienta jest gwarancja door – to – door. Czym jest i co warto o niej wiedzieć?



 



Co warto wiedzieć o gwarancji?



Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że gwarancja producenta udzielana jest przez niego fakultatywnie, co oznacza, że udzielenie jej przez producenta jest aktem dobrej woli a nie obowiązkiem. Jest to o tyle zaskakująca informacja, ponieważ jako konsumenci przyzwyczailiśmy się do tego, że długość gwarancji, możliwość przedłużenia po rejestracji produktu i inne benefity z nią związane stanowią element wpływu na nasze decyzje zakupowe. Obowiązkowa jest rękojmia, jakiej sprzedawca udziela kupującemu (ale o rękojmi
nie będziemy tu rozmawiać). Skoro już wiemy, że gwarancje producenta są fakultatywne, może zastanówmy się, co w ogóle oznacza, że produkt ma gwarancję?



W skrócie ujmując, gwarancja to zapewnienie producenta, że produkt będzie funkcjonować w określony sposób przez okres nie krótszy niż ten, który gwarancja obejmuje. Producent zazwyczaj zobowiązuje się do nieodpłatnego naprawienia towaru, jeśli w okresie gwarancji dojdzie do jego uszkodzenia (o ile nie będzie ono wynikało z niewłaściwego użytkowania).



Gwarancja door – to – door



Gwarancja door – to – door znana również jako gwarancja D2D, to gwarancja ze szczególnymi uprawnieniami osoby posiadającej produkt, którego ona dotyczy. Cóż jest tym czynnikiem specjalnym? Producent nie tylko zobowiązuje się do naprawy lub wymiany niesprawnego produktu, zobowiązuje się również do tego, że procedura przekazania tegoż i ponownego dostarczenia go do użytkownika będzie odbywała się w sposób darmowy i nieuciążliwy. W przypadku gwarancji D2D, jeśli dojdzie do uszkodzenia towaru, obowiązkiem właściciela jest tylko poinformowanie producenta oraz zapakowanie produktu w taki sposób, aby kurier
mógł go bezpiecznie odebrać. To producent bierze na siebie całą logistykę obsługi zlecenia a także wszystkie koszty z nią związane.



Jak przebiega standardowa procedura w przypadku gwarancji door – to – door?



Zasadniczo procedura wygląda podobnie jak w przypadku zgłoszenia zwykłej usterki gwarancyjnej, jednak warto ją opisać, ze względu na niektóre możliwe różnice w przebiegu tejże.



1.      Zgłoszenie usterki do gwaranta  - forma zgłoszenia usterki jest uzależniona od tego, jaką zaleca producent produktu. Informacje o tym powinny być zawarte w karcie gwarancyjnej produktu lub, jeśli podlega on rejestracji on-line, to na właściwej stronie



2.      Po przyjęciu zlecenia gwarancyjnego towar należy spakować w taki sposób, aby
zminimalizować ryzyko uszkodzenia podczas transportu



3.      Kurier wysłany przez producenta odbiera od właściciela uszkodzony produkt.



4.      Wadliwy sprzęt trafia do wskazanego w karcie gwarancyjnej punktu serwisowego, gdzie
jest naprawiany lub wymieniany. Czas realizacji gwarancji powinien być określony w karcie gwarancyjnej - zależy on od producenta.



5.      Naprawiony lub nowy towar jest odsyłany kurierem do klienta.



Jeśli chodzi o terminy wykonania usługi gwarancyjnej w przypadku gwarancji D2D, te określane są przez producenta. Tak samo ewentualne kary za niedotrzymanie wymienionych terminów – ustalane są przez producenta.



Inne rodzaje gwarancji producenta



Jak wspomnieliśmy wcześniej, atrakcyjny pakiet gwarancyjny jest jedną z metod zachęty klienta do nabycia produktu. Door – to – door jest szczególnie atrakcyjna ze względu na brak konieczności opuszczania miejsca zamieszkania. Są jednak typy produktów, które ciężko byłoby nam spakować (pralka, TV, inne duże AGD czy RTV), a czasem producenci nie wykazują szczególnej woli, by zainteresować potencjalnych klientów specjalnymi przywilejami. Warto jednak mieć świadomość, jakie jeszcze występują formy gwarancji producenta:



·        
on-site - producent zobowiązuje się do naprawy usterki w miejscu instalacji towaru lub siedzibie kupującego



·        
gwarancja bring-in - naprawa usterki w określonym miejscu przez producenta. Koszty za dostarczenie przesyłki ponosi zgłaszający usterkę



·        
gwarancja door-to-distributor -  naprawa usterki w siedzibie producenta. Koszty dostarczenia wybrakowanego towaru ponosi producent. Do danego towaru nie trzeba dołączać dowodu zakupu, gwarancji, oryginalnego opakowania ani akcesoriów. Wymagana może być rejestracja towaru na specjalnej stronie internetowej producenta.



Należy przede wszystkim pamiętać jednak, że gwarancja, choć to wartość dodana, to jeśli producent ją przewiduje i proponuje – jest przywilejem konsumenta i nie należy obawiać się z niej skorzystać.



 



Bibliografia



https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-gwarancja-door-to-door-czy-ja-znasz



https://www.dziennikprawny.pl/pl/a/na-czym-polega-gwarancja-door-to-door



https://allweld.pl/gwarancja-door-to-door



https://mojafirma.infor.pl/e-firma/sprzet-biurowy-i-sieci/269222,Gwarancja-doortodoor-na-czym-polega.html



https://www.legalniewsieci.pl/aktualnosci/na-czym-polega-gwarancja-door-to-door



 



 







Podobne artykuły

pixabay, Chronomarchie

Twój portfel

Potężny cios w samozatrudnionych. Ich składki wzrosną o ponad 1000 zł

Czytaj więcej >
fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. 16.07.2019. n/z Niemowlak trzyma banknot 500 zl.

Twój portfel

12 000 plus jednak szybciej. Rząd zdradził, kiedy można spodziewać się wypłat

Czytaj więcej >
Polacy wycofują oszczędności z banków

Twój portfel

Oszczędności w banku? Nie, teraz stawiamy na alternatywy

Czytaj więcej >
pixabay, IADE-Michoko

Twój portfel

Ceny paliw na stacjach robią wrażenie. Cieszyć się mogą tylko tankujący gaz

Czytaj więcej >
pieniadze-pixabay-jarmoluk

Twój portfel

Opłata opakowaniowa już budzi kontrowersje. Branża nie przebiera w słowach

Czytaj więcej >
Biznes Info

Twój portfel

Abonamentu RTV wciąż unika masa Polaków. A kontrolerzy i tak wystawiają mandaty na 735 zł

Czytaj więcej >