biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > W Biedronce znowu się zacznie. Będą nowe maskotki, tak mogą się nazywać
Julia Bogucka
Julia Bogucka 16.08.2025 08:36

W Biedronce znowu się zacznie. Będą nowe maskotki, tak mogą się nazywać

Biedronka sklep
Fot. Marek BAZAK/East News

To, że Biedronka jest jednym z najpopularniejszych dyskontów, nie ulega żadnej wątpliwości. Dużo sympatii sieć zawdzięcza akcji promocyjnej, która trwa już niemal dekadę i przyciąga klientów w każdym wieku. Już lada chwila rozpocznie się kolejna edycja, a takie nazwy są brane pod uwagę. Pozostaje pytanie, jakie maskotki się za nimi kryją.

Biedronka jest znana z tej akcji

Programy lojalnościowe od lat stanowią jeden z najważniejszych elementów strategii największych sieci handlowych. W Polsce szczególną popularność zdobyła akcja zainicjowana przez Biedronkę, czyli Gang Świeżaków, która zyskała status kultowej i na trwałe zapisała się w świadomości konsumentów.

Gang Świeżaków po raz pierwszy pojawił się w sklepach Biedronka w 2016 roku. Mechanizm był prosty, klienci otrzymywali specjalne naklejki za dokonane zakupy (najczęściej za każde wydane 40 zł, a dodatkowe naklejki można było zdobyć np. za zakup warzyw i owoców). Po uzbieraniu odpowiedniej liczby punktów możliwy był odbiór nagrody, a więc maskotki w kształcie warzywa lub owocu.

Pierwsza odsłona akcji okazała się ogromnym sukcesem. Popularne pluszaki, m.in. Truskawka Tosia, Borówka Basia czy Czosnek Czesio, wzbudziły entuzjazm zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych.

świeżaki.jpg
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Akcja wyróżniała się na tle innych promocji przede wszystkim elementem kolekcjonerskim i edukacyjnym. Maskotki, które były wesołe, kolorowe i spersonifikowane, promowały zdrowy styl życia oraz spożywanie warzyw i owoców. Biedronka umiejętnie wykorzystała emocjonalne przywiązanie dzieci do bohaterów, a tym samym zachęciła rodziny do częstszych zakupów w jej sklepach.

W kolejnych latach akcja była wznawiana, a Świeżaki doczekały się nowych edycji i odsłon, m.in. „"Gang Słodziaków” czy “Gang Produkciaków”. Każda z nich wprowadzała nowe postacie, które błyskawicznie zdobywały popularność i stawały się obiektem kolekcjonerskich polowań. Wiele wskazuje na to, że Biedronka już wkrótce wróci z kolejną odsłoną uwielbianej akcji.

Biedronka powraca z uwielbianą akcją

Gang Świeżaków przestał być wyłącznie akcją marketingową, a przybrał raczej rolę zjawiska społecznego. W szczycie popularności pluszaki osiągały wysokie ceny na portalach aukcyjnych, a rodziny wymieniały się naklejkami, by zdobyć wymarzoną maskotkę. Pojawiały się grupy na Facebooku służące do wymiany punktów, a nawet lokalne akcje społeczne, w których naklejki przekazywano dzieciom z domów dziecka czy szpitali.

Również Internet błyskawicznie podchwycił atmosferę “polowania” na maskotki. Pojawiały się memy przedstawiające rodziców jako bohaterów wielkiej gry strategicznej, w której naklejka warta była więcej niż banknot. Świeżaki stały się także elementem satyry na polską codzienność: memy zestawiały je z problemami społecznymi, nawiązywały do życia politycznego czy szkolnych realiów, czyniąc z nich uniwersalne symbole. W efekcie pluszowe warzywa i owoce w krótkim czasie zaczęły funkcjonować jako element języka kultury internetowej.

awokado świeżak.jpg
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Ogromny sukces Biedronki nie mógł pozostać niezauważony przez konkurencję. Inne sieci handlowe szybko zaczęły eksperymentować z podobnymi programami lojalnościowymi, opartymi na maskotkach czy gadżetach kolekcjonerskich. Lidl czy Stokrotka wprowadzały własne edycje zabawek, próbując powtórzyć efekt emocjonalnego przywiązania klientów, jednak żadna z tych inicjatyw nie zyskała takiego rozgłosu jak Gang Świeżaków.

Wiele wskazuje na to, że już wkrótce rozpocznie się kolejna edycja akcji promocyjnej Biedronki. Sieć zastrzegła trzy nazwy, spośród których najpewniej wykorzystana zostanie jedna.

Zobacz: W Biedronce powariowali. "1+1 gratis" tylko do soboty, miłośnicy kawy się obłowią

W Biedronce pojawią się nowe maskotki

Już od lat Biedronka z sukcesem angażuje klientów w coroczne zbieranie naklejek, które potem można wymienić na maskotki i książeczki. Rozpoczęło się od Gangu Świeżaków, a potem pojawiły się kolejne wersje: Słodziaki, Fajniaki, Swojaki, Bystrzaki, Mocniaki i w zeszłym roku Gang Produkciaków.

W ostatniej z wymienionych edycji w ofercie znalazło się aż 17 różnych postaci, od Maliny Malwiny i Groszka Grzesia, przez Papier Pakosława (hit sprzedaży!), aż po Apkę Biedronka. Maskotka była dostępna za 60 naklejek, lub za 30 naklejek i dopłatę, a książka za 15 naklejek lub 14,99 zł.

Choć sama Biedronka jeszcze nie wybrała ostatecznej nazwy, to strategia wydaje się jasna, kolejna edycja wystartuje ponownie pod koniec wakacji, zapewne z podobnymi zasadami zbierania naklejek i odbierania nagród. Tegoroczna, dziewiąta odsłona kampanii najprawdopodobniej rozpocznie tradycyjnie pod koniec sierpnia i potrwa do jesieni.

Jak informuje portal Wirtualne Media, Biedronka zastrzegła w Urzędzie Patentowym trzy nowe nazwy: 

  • Gang Moneciaków, 
  • Gang Spożywczaków,
  • Gang Biedroniaków. 

Ostateczna nazwa pozostaje na razie tajemnicą i zostanie ujawniona bliżej startu kampanii. Zastrzeżone przez Biedronkę nazwy pozwalają snuć przypuszczenia, jak mogą wyglądać tegoroczne pluszowe postacie. Gang Moneciaków mógłby przykładowo nawiązywać do tematyki oszczędzania i finansów. W takiej wersji można spodziewać się pluszaków w kształcie monet, banknotów czy skarbonek. 

Gang Spożywczaków z kolei wydaje się naturalnym rozwinięciem wcześniejszych Świeżaków. Tym razem bohaterami mogłyby być produkty spożywcze kojarzone z codziennymi zakupami: chleb, mleko, ser czy makaron. Maskotki mogłyby promować zdrowe odżywianie i zwracać uwagę na różnorodność jedzenia. 

Gang Biedroniaków to z kolei propozycja, w przypadku której pod nazwą mogłyby kryć się postacie inspirowane symbolami i kolorami Biedronki, na przykład pluszowe owady, uśmiechnięte logo sieci czy bohaterowie nawiązujący do jej najbardziej charakterystycznych produktów i usług.

Szczegóły nie są jednak znane i wszystkie karty odkryją się zapewne w najbliższych tygodniach.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: