BiznesINFO.pl
Materiał zewnętrzny

Materiał zewnętrzny

Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji

31 Marca 2021

Autor tekstu:

Redakcja BiznesInfo

Udostępnij:

W czwartym artykule z serii "Miesiąc bezpieczeństwa w firmie" zebraliśmy najważniejsze informacje dla właścicieli i managerów salonów kosmetycznych, zakładów fryzjerskich, studiów tatuażu oraz gabinetów stomatologicznych i fizjoterapeutycznych

Sytuacja związana z nakazami i zakazami obowiązującymi podczas epidemii koronawirusa przedłuża się. Niewykluczone, że większość z obostrzeń zostanie z nami na dłużej, a przyzwyczajenie do nich pozwoli nam zmniejszyć zachorowalność nie tylko na Covid-19, lecz także na szereg innych chorób.

W kolejnych częściach tego artykułu zamieściliśmy informacje dotyczące:

  • gabinetów stomatologicznych,

  • gabinetów fizjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych,

  • salonów kosmetycznych,

  • zakładów fryzjerskich,

  • gabinetów masażu i solariów,

  • studiów tatuażu i piercingu.

Co każdy powinien wiedzieć o dezynfekcji

Zanim będziemy mówić o dezynfekcji, powinniśmy sobie uświadomić fakt, że koronawirus nie jest jedynym problemem. Zarówno na nam, jak i naszym pracownikom i klientom zagrażają drobnoustroje i wirusy, które aktualnie nie są aż tak chętnie omawiane w mediach, ale odpowiadają za dotkliwe i wysoce zakaźne choroby, m.in.:

  • wirus zapalenia wątroby typu A (żółtaczki),

  • różne typy wirusa grypy,

  • wirus brodawczaka (HPV) odpowiedzialnego za powstawanie tzw. kurzajek,

  • wirus opryszczki wywołującego dotkliwe choroby warg, jamy ustnej, narządów płciowych, a nawet zapalenie opon mózgowych,

  • bakterie E. coli i salmonelli odpowiedzialne m.in. za choroby układu pokarmowego,

  • paciorkowce (wywołujące m.in. choroby górnych i dolnych dróg oddechowych) i gronkowce (odpowiedzialne za trudno gojące się zakażenia),

  • grzyby wywołujące trudne w leczeniu grzybice skóry.

Do zakażenia powyższymi patogenami dochodzi poprzez drogę kropelkową oraz kontakt z nosicielem lub przedmiotami. Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<

Ministerstwo zwraca największą uwagę na trzy główne aspekty bezpieczeństwa: zachowywanie dystansu społecznego, noszenie maseczek i rękawiczek oraz skuteczna i częsta dezynfekcja atestowanymi płynami. Na rządowych stronach z wytycznymi możemy znaleźć jasną informację, że przeprowadzanie codziennej dezynfekcji ma się odbywać z użyciem specjalistycznego produktu biobójczego zawierającego co najmniej 60% alkoholu. Do takich preparatów należą np.:

  • TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu),

  • TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu),

  • TRISEPT COMPLEX [więcej informacji].

trisept-5-l-1617804856

Powyższe preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta, spełniają normy (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687) i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby. Stosowanie preparatów o właściwym składzie oraz dokładna i częsta dezynfekcja, korzystnie wpływa na jakość obsługi oraz bezpieczeństwo i zadowolenie klientów, a co za tym idzie, również na wizerunek firmy. Warto zauważyć, że produkty te dodatkowo działają kojąco i ochronnie na delikatną skórę dłoni (Trisept MAX zawiera glicerynę, a Trisept Żel glicerynę i d-pantenol).

W celu zapewnienia starannej dezynfekcji wiele firm decyduje się na zatrudnienie dodatkowego personelu lub firmy zewnętrznej. Ważne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na dezynfekcję nie tylko rąk, lecz także następujących przedmiotów:

  • telefon, smartfon, słuchawki;

  • terminale płatnicze, kasy fiskalne (zachęcajmy klientów do płatności bezgotówkowych);

  • klawiatura komputera, myszka, laptop, kabel i wtyczka ładowarki;

  • urządzenie do sterylizacji (autoklaw);

  • powierzchnie blatów, akcesoria biurowe, długopisy;

  • oparcia i siedziska krzeseł, foteli, ławek;

  • leżanki i materace do masażu;

  • klucze, karta identyfikacyjna;

  • klamki, guziki (od windy, ekspresu do kawy), uchwyty (lodówki, kuchenki mikrofalowej, czajnika, szuflad), przełączniki światła.

Zalecamy, aby przy wejściu do gabinetu i w toaletach, stosować automatyczne bezdotykowe dyspensery płynu do dezynfekcji [zobacz online]. Wytyczne Ministerstwa mówią dodatkowo o wyłączeniu z użytku automatycznych suszarek do rąk i zastąpieniu ich jednorazowymi ręcznikami papierowymi.

dyspenser-1617796680

Materiał Zewnętrzny

Przy wejściu i przy umywalkach, powinniśmy umieścić stosowne infografiki nakazujące noszenia maseczek, zachowania dystansu w kolejce, wskazujące liczbę osób, która może się znaleźć w poczekalni, instruujące o prawidłowym myciu i obowiązkowej dezynfekcji rąk.

Aby korzystnie wpłynąć na PR hotelu można wręczać gościom zestawy kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także poza hotelem. Przykładowe zestawy płynów do dezynfekcji znajdziesz na [tej stronie].

Wybrane wytyczne dla gabinetów stomatologicznych

  • Polskie Towarzystwo Stomatologiczne (PTS) rekomenduje rejestrację wyłącznie w formie telefonicznej lub poprzez inne środki komunikacji, np. Internet. Nie zaleca się rejestracji osobistej.

  • Zaleca się, aby już podczas rozmowy telefonicznej zebrać podstawowy wywiad epidemiologiczny, ze szczególnym uwzględnieniem pobytu zagranicą w ciągu ostatnich 14 dni.

  • PTS rekomenduje, jeśli to możliwe, stworzenie w formie śluzy wyizolowanego pomieszczenia przy wejściu do placówki. Rekomenduje się każdej osobie wchodzącej do pomieszczenia gabinetu dezynfekcję rąk. Następnie pacjent musi przejść kontrolę epidemiologiczną w izolowanym pomieszczeniu (...).

  • Usunięcie wszelkich zbędnych przedmiotów z gabinetu oraz rejestracji, łącznie z nieużytkowanym podczas zabiegu sprzętem; ten, który pozostaje, powinien zostać pokryty jednorazowymi foliami i/lub serwetami.

  • Usunięcie wszelkich ulotek, prasy, podkładek pod myszki, kącików zabaw dla dzieci itp.

  • Każdorazowa (po każdej wizycie) dezynfekcja powierzchni płaskich, komputera, w szczególności klawiatury i myszki w gabinecie zabiegowym, bardzo dokładna dezynfekcja lampy unitu, dezynfekcja klamek drzwi, pochwytów, przycisków itp.

  • Przed rozpoczęciem leczenia pacjenta rekomendujemy przepłukanie jamy ustnej roztworem 1% nadtlenku wodoru, 0,2% roztworem jodopowidonu lub alkoholowym roztworem 0,2% chlorheksydyny. Wodny roztwór chlorheksydyny nie wykazuje działania wirusobójczego w stosunku do SARS-CoV-2.

Pełną listę wytycznych i bardzo dokładny opis procedur dostępne są na stronie Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego: https://pts.net.pl/covid-19-a-praca-lekarza-dentysty-wytyczne-pts-uaktualnione/

Wybrane wytyczne dla gabinetów fizjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych

  • Przed wykonaniem usługi rekomendujemy wywiad telefoniczny którego celem jest ustalenie występowania u danej osoby objawów choroby lub ryzyka narażenia na chorobę (...).

  • Nie zaleca się uczestniczenia w zabiegach osób towarzyszących pacjentom, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne), decyzję podejmuje fizjoterapeuta. Osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent.

  • Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów należy układać tak, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni oraz w miarę możliwości unikać mieszania się pracowników w przypadku pracy zmianowej. Rekomenduje się utrzymanie co najmniej 1,5 m odległości między pacjentami.

  • Należy ograniczać poruszanie się pacjentów po przychodni / gabinecie, aby zminimalizować możliwość kontaktów.

  • Klient/pacjent przy wejściu do gabinetu dezynfekuje lub myje ręce oraz zakłada rękawiczki ochronne. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia – również przy wyjściu należy umożliwić dezynfekcję rąk.

  • W przypadku usług świadczonych w domu pacjenta, fizjoterapeuta przed wejściem do pomieszczenia zakłada maseczkę, rękawiczki (zależnie od potrzeb).

  • Opiekun małoletniego używa maseczek zgodnie z obowiązującymi przepisami i utrzymuje bezpieczny dystans w trakcie trwania zabiegów.

  • Po wykonaniu usługi następuje dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów z którymi pacjent miał kontakt w trakcie zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualne elementy urządzeń zabiegowych).

  • Od zakończenia dezynfekcji musi minąć rekomendowany przez producenta preparatu dezynfekcyjnego czas, zanim następny pacjent zostanie obsłużony na tym samym stanowisku. Rekomenduje się wywietrzenia pomieszczenia przed przyjęciem następnego pacjenta.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/rehabilitacja

Wybrane wytyczne dla salonów kosmetycznych

  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.

  • Zapewnienie klientom środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne) w obszarze recepcji/kasy lub przy wejściu/wyjściu.

  • Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie i/lub zakładali rękawice ochronne oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos jeśli pozwala na to specyfika zabiegu.

  • Ograniczenie wystroju gabinetu do minimum; pozostawienie, w miarę możliwości,jak największej ilości powierzchni możliwych i szybkich do zdezynfekowania.

  • Zaleca się rezygnację z serwowania napojów.

  • Dodatkowo zaleca się:

  • usunąć testery, warto mieć wizualne instrukcje stosowania produktu i jego korzystnego działania dla klienta,

  • zastąpić przybory/ narzędzia/ akcesoria wielokrotnego zastosowania przyborami/ narzędziami/ akcesoriami jednorazowymi, z wyłączeniem narzędzi, które będą poddane sterylizacji.

  • Umawianie wizyt zdalnie przez Internet/telefon.

  • Zabezpieczenie urządzenia wykorzystywanego podczas zabiegu; każdorazowo dezynfekcja panelu sterowania urządzenia, jeżeli urządzenie na to nie pozwala opcjonalnie foliowanie panelu urządzenia jeśli nie zakłóca to jego pracy.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/salony-kosmetyczne

trisept-kieszonkowe-1617796696

Materiał Zewnętrzny

Wybrane wytyczne dla zakładów fryzjerskich

  • Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk - ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:

  • przed i po pracy z klientem,

  • po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp,

  • przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,

  • po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,

  • przed i po skorzystaniu z toalety,

  • przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,

  • przed i po posiłku, spożywaniu napojów.

  • Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk.

  • Dezynfekuj dłonie przy kliencie, aby pokazać mu, że traktujesz higienę priorytetowo.

  • Umożliwiaj klientom dezynfekowanie rąk w różnych punktach w salonie (przy drzwiach wejściowych, gdzie dezynfekcja jest obowiązkowa, przy wchodzeniu i wychodzeniu z salonu, przy recepcji/strefie roboczej, na stanowisku pracy).

  • Dezynfekcja każdego narzędzia i opakowania produktu po każdym kliencie. Obowiązkowa zasada to 1 fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla 1 klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.).

  • W przypadku produktów dawkowanych, po każdym otwarciu opakowania zewnętrznego należy je czyścić i dezynfekować (należy zwrócić uwagę na łatwe w obsłudze elementy, takie jak aplikator). Przed użyciem szamponu, odżywki, maseczki, pasty do stylizacji, żeli itp., należy umyć ręce lub używać jak najwięcej narzędzi jednorazowego użytku takich jak szpatułki do pobierania produktu z miski, z tubki itp.

  • Dezynfekcja każdego stanowiska i umywalki do mycia włosów po każdym kliencie.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/salony-fryzjerskie

Wybrane wytyczne dla gabinetów masażu i solariów

  • Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.

  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.

  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.

  • Klient/usługobiorca przy wejściu do solarium myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia – również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.

  • Obowiązek każdorazowej dezynfekcji urządzeń na czas pandemii powinno się rozszerzyć. Pracownik solarium jest zobowiązany, co godzinę dodatkowo zdezynfekować powierzchnie dotykowe, m.in. klamki, telefony, domofony i inne cyferblaty (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy), spłuczki w toaletach, podajniki papieru, pojemniki ze środkami do dezynfekcji. Dezynfekcja musi być przeprowadzona środkami wirusobójczymi.

  • Pracownik solarium jest zobowiązany utrzymać dystans minimum 1,5 m od klienta.

  • Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk - ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie, (jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:

  • przed i po pracy z klientem,

  • po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp.,

  • przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,

  • po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,

  • przed i po skorzystaniu z toalety,

  • przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,

  • przed i po posiłku, spożywaniu napojów.

  • Salony solaryjne posiadają wyizolowane ścianami kabiny, w których znajdują się urządzenia solaryjne. Maksymalna liczba osób przebywająca jednocześnie na terenie solarium nie może przekraczać liczby kabin, wyłączając obsługę.

  • Recepcja salonu musi być wyposażona w przezroczystą płytę oddzielającą klienta od pracownika, o ile nie jest możliwe zachowanie bezpiecznego dystansu 1,5 m.

  • Po wykonaniu usługi, czyli opuszczeniu lokalu przez klienta oraz zakończeniu 3-minutowej wentylacji kabiny urządzenia opalającego, każdorazowo następuje dezynfekcja całego urządzenia opalającego oraz elementów kabiny dotykanych przez klienta.

  • Regularne sprzątanie salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni w salonie, co najmniej 2 razy na zmianę.

  • Salon jest zobligowany do zapewniania odpowiedniej liczby specjalistycznych okularów do opalania, które powinny być dezynfekowane przed i po każdym użyciu.

  • Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk muszą być dostępne dla klientów przy wejściu lub stanowisku obsługi/kasie oraz w każdej toalecie. Przy każdym dozowniku musi znaleźć się instrukcja korzystania.

  • W każdej kabinie solarium musi być dostępny płyn do dezynfekcji powierzchni.

  • Salon zobligowany jest do umieszczenia w każdej kabinie solarium instrukcję dotyczącą dezynfekcji urządzenia opalającego, innych powierzchni oraz rąk.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronach:https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/salony-masazuhttps://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/solaria

Wybrane wytyczne dla studiów tatuażu i piercingu

  • Zrezygnować z serwowania kawy i herbaty; sugerowane jest zapewnienie jedynie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawanej przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.

  • Wystrój gabinetu ograniczyć do minimum – należy pozostawić w miarę możliwości jak największą ilość powierzchni płaskich, możliwych i szybkich do czyszczenia i dezynfekowania; z przestrzeni wspólnych należy usunąć wszelkie zbędne przedmioty, tj. sztuczne kwiaty, lampy, świece, zwisające kotary i inne dekoracje oraz ulotki, foldery, magazyny i inne materiały reklamowe.

  • Rekomendowane zrezygnowanie z poczekalni. W salonie mogą przebywać wyłącznie umówieni klienci, nie należy udostępniać poczekalni osobom towarzyszącym.

  • Tak zorganizować sposób przechowywania odzieży wierzchniej klientów, aby odzież ta nie stykała się.

  • Zdezynfekować stanowisko pracy (leżanka/fotel + szafka/stanowisko zabiegowe).

  • Przed przystąpieniem do wykonania usługi poprosić klienta o dezynfekcję rąk i/lub założenie jednorazowych foliowych rękawiczek; osoba obsługująca klienta powinna przekazać klientowi dokładną instrukcję mycia i dezynfekcji rąk, prawidłowego zakładania i zdejmowania rękawiczek oraz maseczki.

  • Podczas wykonywania zabiegu, piercera obowiązuje strój specjalistyczny:

  • okrycie wierzchnie jednorazowe zabezpieczające całe ciało (np. fartuch jednorazowy) lub odzież tekstylna zmieniana po każdym kliencie,

  • maseczka ochronna (maseczka powinna być dopuszczona do użytku medycznego),

  • gogle lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję,

  • rękawiczki – obowiązkowe noszenie rękawiczek jednorazowych przy wykonywaniu usługi.

  • Zdezynfekować leżankę/fotel, stanowisko pracy oraz wszystkie powierzchnie i przedmioty, z którymi klient miał kontakt.

  • Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku.

  • Ręce należy myć i dezynfekować:

  • zawsze przed i po pracy z klientem,

  • po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek w drzwiach, telefonu,

  • przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,

  • po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kaszlu, kichania,

  • zawsze przed i po skorzystaniu z toalety, w pomieszczeniu dla personelu, przed i po jedzeniu, piciu,

  • przed i po każdej zmianie rękawiczek jednorazowych.

  • Higieniczne mycie oraz dezynfekcję rąk należy przeprowadzać zgodnie z załączonymi instrukcjami.

  • W przypadku świadczenia usług piercingu konieczna jest procedura łącząca mycie rąk w ciepłej wodzie wraz z dezynfekcją skóry preparatami do dezynfekcji rąk.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronach:https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/salony-tatuazu https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/salony-piercingu

grafika-1-1617796573

Materiał Zewnętrzny

Zobacz także:

Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?

Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień

Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji

Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii

Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych

Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP

Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC

Artykuł zawiera lokowanie produktów

Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.

Numer rev TRI/736/31/03/2021

Redakcja BiznesInfoAutor

Redakcja BiznesInfo

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Miesiąc bezpieczeństwa w firmie

Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych

Czytaj więcej >

Miesiąc bezpieczeństwa w firmie

Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii

Czytaj więcej >