Tech.BiznesINFO.pl > Nauka i kosmos > Wystrzelono rakietę z teleskopem Webba. NASA twierdzi, że "ujawni tajemnice wszechświata". WIDEO
Joanna Leja
Joanna Leja 22.03.2022 09:30

Rakieta Ariane 5 przenosząca Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba na wyrzutnię w europejskim porcie kosmicznym w Kourou w Gujanie Francuskiej
NASA/Bill Ingalls

Z kosmodromu Europejskiej Agencji Kosmicznej w Gujanie Francuskiej wystartowała o godz. 13.20 w sobotę rakieta z Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba. Teleskop ma pomóc "odsłonić tajemnice wszechświata".

Astronomowie z niecierpliwością czekali na rozpoczęcie misji potężnego obserwatorium kosmicznego. Nareszcie doszło to do skutku. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba jest w drodze. Misja wystartowała na rakiecie Ariane 5 o godzinie 7.20 czasu wschodniego (13.20 w Polsce) w sobotę 25 grudnia.

Wspólnie z ESA (Europejską Agencją Kosmiczną) i Kanadyjską Agencją Kosmiczną obserwatorium Webb jest rewolucyjną, flagową misją NASA, której celem jest poszukiwanie światła z pierwszych galaktyk we wczesnym wszechświecie oraz badanie naszego własnego Układu Słonecznego, a także planet krążących wokół innych gwiazdy, zwane egzoplanetami.

Jak poinformowała NASA, Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba jest już w kosmosie, zasilany i komunikuje się z kontrolerami naziemnymi.

WEBB
Źródło Twitter NASA

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba reprezentuje ambicję, którą NASA i nasi partnerzy podtrzymują, aby popchnąć nas w przyszłość – powiedział administrator NASA Bill Nelson. – Obietnica Webba nie jest tym, co wiemy, że odkryjemy; to jest to, czego jeszcze nie rozumiemy lub nie możemy jeszcze pojąć o naszym wszechświecie. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, co odkryje – dodał Nelson.

Następca Hubble'a

Jak podaje NASA, teleskop Webba jest długo oczekiwanym następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Teleskop kosmiczny o wartości 9,7 miliarda dolarów jest rozwijany od dziesięcioleci. W swojej długiej historii przeszedł wiele opóźnień.

Webb zostanie wzniesiony na rakiecie Ariane 5, wypróbowanym i prawdziwym pojeździe, który od kwietnia 2003 r. do grudnia 2017 r. ma za sobą 82 udane starty. Ariane 5 jest częścią wkładu Europejskiej Agencji Kosmicznej w misję. Latem 2021 r. NASA ogłosiła, że ​​teleskop zostanie wysłany na miejsce startu w sierpniu „z niewielkim lub żadnym marginesem w harmonogramie”. Ten napięty harmonogram sprowadziłby teleskop do gotowości do startu nie wcześniej niż 31 października. Nowa data startu, 18 grudnia 2021 r., została ogłoszona we wrześniu. Ale opóźnienia wciąż się pojawiały. Teraz teleskop będzie potrzebował około miesiąca, aby dotrzeć do L2 , drugiego punktu Lagrange'a, znajdującego się w odległości około czterech razy większej od odległości Księżyca.