biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Wystarczy jeden telefon i można stracić pieniądze. Wydano pilny komunikat do klientów banków
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 20.05.2025 06:00

Wystarczy jeden telefon i można stracić pieniądze. Wydano pilny komunikat do klientów banków

oszustwo, Ministerstwo Cyfryzacji
Fot. Photo by Hassan OUAJBIR on Unsplash

Dzwonią, budzą niepokój i powołują się na instytucję, której ufają miliony. Nowa fala oszustw stawia wiele osób w pułapce zaufania. Kto może być na celowniku i dlaczego tak łatwo dać się złapać? Wydano pilny komunikat, z którym powinien zapoznać się każdy klient banku. Trzeba zachować ostrożność, bo można stracić wszystkie oszczędności. Na co konkretnie powinniśmy uważać? Wyjaśniamy.

Nowe sztuczki oszustów: podszywają się pod zaufane instytucje i grają na emocjach

Oszuści znów zmieniają taktykę, wykorzystując wizerunek oficjalnych instytucji do wzbudzenia zaufania i uśpienia czujności. Tym razem padło na Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), który został wciągnięty w nową falę przestępstw.

Schemat działania jest prosty, ale niestety wyjątkowo skuteczny. Ofiara otrzymuje telefon od osoby podającej się za pracownika Funduszu. Rozmówca twierdzi, że konto bankowe klienta zostało zaatakowane lub wystąpiło ryzyko utraty środków. W odpowiedzi „konsultant” instruuje, jak zabezpieczyć pieniądze – niestety, instrukcje te prowadzą do ich utraty.

To, co szczególnie niepokoi, to fakt, że przestępcy doskonale wykorzystują element zaskoczenia i paniki. Według komunikatu opublikowanego przez BFG, „oszuści najczęściej informują o konieczności natychmiastowego działania w związku z rzekomą próbą włamania na konto bankowe lub inną nietypową sytuacją”.

telefon 1.png
Fot. Pixabay/MariusMB 
Dorota Sierakowska, Adam Glapiński, Krzysztof Paszyk
Rządowy program do kosza? Dorota Sierakowska dla BiznesInfo: „Pojawiają się głosy krytyki”
Legitymacja emeryta z KRUS. Takie zniżki i ulgi należą się rolnikom Węgierski zakaz kosztował Polskę fortunę. Straty liczone w milionach, musiała interweniować Unia

BFG ostrzega: nasze instytucje nie pytają o hasła, PIN-y i nie proszą o przelewy

15 maja 2025 roku Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydał oficjalny komunikat, w którym zdecydowanie odciął się od jakichkolwiek działań prowadzonych telefonicznie wobec klientów banków. Fundusz zaznacza, że nigdy nie prosi o podanie danych dostępowych do konta, kodów SMS czy też wykonanie przelewu.

Fundusz informuje, że jego pracownicy nigdy nie dzwonią do deponentów w sprawie pozyskania informacji o ich rachunkach bankowych, nie proszą o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych umożliwiających pozyskanie informacji o danych deponenta lub zadysponowanie jego środkami, a także nie polecają dokonania przelewu czy wypłaty gotówki z konta deponenta
czytamy w komunikacie BFG, opublikowanym 15 maja 2025 r.

W praktyce oznacza to, że każde takie żądanie powinno być sygnałem alarmowym. Fundusz apeluje również o szczególną czujność w sytuacjach, gdy ktoś – nawet bardzo przekonująco – podaje się za przedstawiciela banku, instytucji finansowej lub BFG.

Zarówno BFG, jak i Ministerstwo Cyfryzacji wskazują, że coraz częściej przestępcy posługują się również fałszywymi SMS-ami, co ma służyć potwierdzeniu rzekomej tożsamości rozmówcy.

Co robić, gdy odbierzesz podejrzany telefon? Numer alarmowy, zgłoszenia i skuteczne sposoby ochrony swoich danych i pieniędzy

Najważniejsze kroki, które należy podjąć po kontakcie z potencjalnym oszustem, są jasno wskazane. Bankowy Fundusz Gwarancyjny przypomina, że należy jak najszybciej zadzwonić na ich infolinię pod numerem 800 569 341, działającą w dni robocze między 8:00 a 16:00. Co ważne – z tego numeru nigdy nikt nie zadzwoni do klienta, jest on wyłącznie do odbierania połączeń.

W razie podejrzenia próby oszustwa, kluczowe jest:

  • Nie wykonywać żadnych poleceń rozmówcy, nawet jeśli wydają się logiczne lub pilne
  • Zakończyć rozmowę jak najszybciej i nie podawać żadnych danych
  • Skontaktować się bezpośrednio z bankiem lub instytucją przez oficjalny kanał
ministerstwo cyfryzacji.png
Fot. East News/Piotr Molecki

Dodatkowo Ministerstwo Cyfryzacji oraz CERT Polska zachęcają do zgłaszania takich incydentów. W przypadku fałszywych SMS-ów wystarczy skorzystać z funkcji „Przekaż” i wysłać wiadomość na numer 8080. Można również skorzystać z formularzy online dostępnych na stronach rządowych.

Choć schemat jest znany, niebezpieczna nowość polega na wykorzystaniu prestiżu i autorytetu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Wiele osób może ulec iluzji bezpieczeństwa, jaką niesie za sobą kontakt z zaufaną instytucją. Dlatego kluczowa staje się edukacja, nagłaśnianie problemu i uświadamianie, że banki i BFG nigdy nie poproszą o dane dostępowe, ani nie polecą wypłacenia środków czy wykonania przelewu.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: