BiznesINFO.pl
webinar biznesinfo artspo

Webinary w edukacji: o czym pamiętać przy planowaniu?

19 Sierpnia 2022

Autor tekstu:

Artykuł Sponsorowany

Udostępnij:

Tylko w 2021 roku w webinarach wzięło udział ponad 24 000 000 uczestników, a sama liczba wydarzeń online sięgnęła 2 000 000. Video-streaming stał się naturalnym narzędziem komunikacji firm, od nakręconych smartfonem stories, aż po studyjne webinary z wielotysięcznym gronem odbiorców. To jednak nie oznacza, że musisz wpadać wyłącznie w jedną z tych grup. Chcesz wiedzieć, jak przygotować się do webinaru, który powali Twoich widzów na kolana i to bez studyjnego sprzętu, i zespołu technicznego? Sprawdź triki, jakie dla Ciebie przygotowaliśmy.

Wybierz odpowiednie narzędzie

To, co ważne na etapie organizacji webinaru, to łatwość jego promocji, oszczędność czasu w komunikacji z uczestnikami oraz swoboda planowania np. jego formy - przygotowane wcześniej nagranie lub wydarzenie na żywo.

Ważne, żeby narzędzie umożliwiało wysyłkę przypomnień oraz łatwą integrację z bazą emaili. Bez względu na to, czy organizujesz wewnętrzne szkolenie dla nowych członków zespołu, czy płatne kursy lub lekcje, chcesz, żeby ich uczestnicy byli na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami. A przecież korespondowanie z każdym z kilkudziesięciu lub kilkuset uczestników jest szalenie czasochłonne. Tu w sukurs mogą przyjść narzędzia do automatyzacji Twoich zadań, ale o nich więcej poczytać możesz tutaj. Wizytówka wydarzenia w samej platformie, jeśli to do niej chcesz kierować płatne kampanie reklamowe, będzie wygodnym i oszczędzającym czas rozwiązaniem. Dostawca narzędzia powinien też zapewniać narzędzia przydatne do prowadzenia prezentacji np. możliwość dodania formatu video, żeby móc podnieść jego atrakcyjność.

Ostatnie na co warto zwrócić uwagę przy wyborze platformy, to dostępność wsparcia technicznego na żywo. Solidne praca przy organizacji pozwala uniknąć wielu potknięć, a świadomość zespołu czuwającego nad bezpieczeństwem wydarzenia, to o jeden (duży!) stres mniej.

Dobierz funkcjonalności: 

List obaw związanych z prowadzeniem wydarzenia online na pewno jest długa. Zjadająca Cię trema i uciekająca widownia są przynajmniej w pierwszej trójce. To zupełnie naturalne i naprawdę często spotykane, nawet u tzw. “wyjadaczy”. Poniżej kilka naszych narzędziowych sztuczek, które pomogą pozostać na długo w pamięci oglądających, a Tobie rozładować napięcie trakcie webinaru.

Whiteboard 

Funkcjonalność wprost stworzona do budowania interakcji z odbiorcami. Możesz na żywo rysować diagramy, wskaźniki, tabelki lub zabawne ilustracje oddające to, o czym akurat mówisz czy po prostu symbole-drogowskazy pomagające nadążyć za Twoim tokiem myślenia. Zapraszaj swoich obserwatorów do kreatywnej współpracy, dzięki niej przełamiesz bariery.

Czat tekstowy

To najlepszy sposób na pozostanie w kontakcie w trakcie wydarzenia i bez przerywania webinaru. Jeśli wzbudzisz szczególne zainteresowanie lub coś będzie niejasne, słuchający mogą przekazać to natychmiast. Podniesiesz jakość wykładu i wzbudzisz zaufanie pokazując, że to dwustronna relacja i zdanie słuchaczy jest dla Ciebie ważne.

Slajdy i video

Im mniej monotonny wykład, tym lepiej. Pokaz slajdów to najłatwiejsza forma wizualnego wsparcia tego, co chcesz powiedzieć. Nie przeładowuj ich treścią, uzupełnij zdjęciem lub grafiką, dobierz kolory i czcionki - et voila! Atrakcyjna wizualnie i angażująca prezentacja jest gotowa. A jeśli wiesz, że przełamanie profesjonalnej treści zabawnym video z YouTube lub dostępną tam pomocą naukową będzie wartościowe dla uczestników, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po nie sięgnąć.

Nagrania 

Wykorzystaj je nie tylko do utrwalenia wiedzy, którą chcesz przekazać. Dzięki nim zrobisz pierwszy krok w kierunku podtrzymywania relacji z widzami już po wydarzeniu. Wysyłka nagrania z prośbą o opinię np. w formie ankiety są świetnym momentem na otworzenie dalszej konwersacji.

Webinary na żywo vs Nagrane webinary

W zależności od celu webinaru, częstotliwości jego wykorzystania lub Twojego samopoczucia w trakcie wystąpień, możesz skorzystać z jednej tych z dwóch opcji. Jeśli prowadzisz lekcje lub kursy, w których ważne jest pozostawanie w stałej relacji, webinary na żywo będą idealnym rozwiązaniem. Jeśli jednak to samo nagranie może być ważne dla kilku grup np. szkolenia dla nowych pracowników lub jeśli wolisz zachować kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w czasie wydarzenia i móc edytować materiał, skorzystaj z wydarzeń przygotowanych zawczasu.

Wskazówka

Ćwicz przed każdym webinarem, najlepiej znacznie więcej, niż raz. Bez względu na to, czy jesteś scenicznym tygrysem, czy też wolisz nagrać wszystko według detalicznego scenariusza, nagraj się wcześniej, żeby zobaczyć, jak wypadasz. Dykcja, mimika, wszelkie Yyyy… lub mmmm… Obejrzyj je i oceń, zanim zaprezentujesz je widzom.

Więcej o dobrych praktykach poczytaj tutaj.

Zaplanuj prezentację i zostaw czas na Q&A

Jeśli jesteś ekspertem, który dzieli się wiedzą z innymi, zadbaj, żeby oprawa prezentacji oddawała poziom Twojego profesjonalizmu. Planując prezentację podziel ją na części, tak aby treści miały określoną strukturę. Weź też pod uwagę czas, jaki masz do dyspozycji. Webinary często są planowane na 60-minutowe sesje, a wbrew pozorom, godzina to niewiele. Kiedy uwzględnisz powitania, sesje Q&A oraz dodatkowe wyjaśnienia, czas trwania webinaru najczęściej skraca się do 45 minut - czyli standardowej godziny lekcyjnej. Wybierz format wspierający przekaz i cele oraz dostępny czas - pokaz slajdów, video, wykład lub dzielenie ekranu. Przetestuj je kilka razy i upewnij się, że wiesz, jak działają.

Planując strukturę webinaru zostaw chwilę na sesję Pytań i Odpowiedzi, czyli Q&A. Rozwiej wątpliwości słuchaczy lub pogłęb temat, który wzbudził szczególne zainteresowanie. Sesja Q&A to też Twój papierek lakmusowy pokazujący, ile odbiorcy wynoszą z webinarów i co ich szczególnie angażuje. No i świetna podstawa do opracowania materiałów po kursie lub lekcji, które możesz opublikować lub przesłać uczestnikom (i pozostać we wspomnianym powyżej kontakcie).

Zaproś uczestników i upewnij się, że wiedzą, jak się zalogować 

Nawet najlepiej przygotowany, osobisty i angażujący webinar nie ma sensu bez publiczności rzecz jasna (thanks, Captain Obvious!), więc w procesie planowania uwzględnij jego promocję i zaproszenia uczestników. Przyda się landing page, na którym uczestnicy będą mogli się rejestrować oraz do którego będą prowadzić reklamy i wiadomości. Reklamy w przeglądarkach i mediach społecznościowych, polecenia partnerów, InMaile w LinkedIn oraz newslettery zachęcające do rejestracji. Możliwości jest dużo i

zachęcamy do zapoznania się z nimi w osobnym źródle

Pamiętaj tylko, żeby wszystkie były profesjonalne, informowały o niezbędnych detalach, jak godzina i data, prowadzący, agenda i np. darmowy udział. Na landingu oraz w emailach dodatkowo umieść informacje o tym, jak poprawnie zalogować się i dołączyć do webinaru.

Po webinarze wyślij automatyczne podsumowanie i zachęć do kontaktu

Światła zgasły i ostatni uczestnik wyszedł z pokoju webinarowego? Czas na oddech ulgi, pogratulowanie sobie kawałka dobrej pracy i… przystąpienie do kolejnego etapu tej pracy: follow up. Pamiętaj, żeby wśród odbiorców uwzględnić uczestników oraz tych, którzy zostawili swój adres mailowy, ale nie mogli wziąć udziału. Zastosuje segmentację odbiorców na obecnych i nieobecnych na wydarzeniu, zaskocz ich osobistą wiadomością i nawiązaniem do ich zaangażowania. Segmentowanie przy pierwszej wysyłce ułatwi też tagowanie i bardziej szczegółowe segmentowanie przy każdej kolejnej. Dołącz nagranie oraz zachęć do kontaktu, wspomniana wcześniej ankieta z prośbą o ocenę wystąpienia jest zawsze dobrym rozwiązaniem.

A przede wszystkim: oglądaj innych, inspiruj się i testuj. Powodzenia!

Artykuł SponsorowanyAutor

artykuł sponsorowany

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Praca

ZUS przygotował rekordową waloryzację. Środki na kontach znacznie wzrosną

Czytaj więcej >
Praca w gastronomii

Praca

Te zawody znikną z rynku pracy. 30 proc. osób nie chce zmieniać zawodu

Czytaj więcej >

Praca

ZUS ogłosił wzrost kwot odszkodowania za wypadek przy pracy

Czytaj więcej >

Praca

Ukraińcy nie muszą się bać o pracę w Polsce. Pracodawcy chętni do zatrudniania

Czytaj więcej >

Praca

Największe bolączki polskich przedsiębiorców. Badanie jasno wskazało obawy pracodawców

Czytaj więcej >

Praca

Sejm podjął decyzję. Będą zmiany w Karcie Nauczyciela

Czytaj więcej >