Wyszukaj w serwisie
BiznesINFO.pl > Finanse > Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy nie tylko klientów banku
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 06.12.2023 12:48

Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy nie tylko klientów banku

PKO BP-bank-siedziba-logo PKO
Marek BAZAK/East News

Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Służy nam do pracy, nauki, pozyskiwania i wymiany informacji, umożliwia robienie zakupów w zaciszu własnego domu. Pole do działania jest tak duże, że nie ma się co dziwić, że i tu pojawili się przestępcy. A przy zawrotnym tempie życia nie trudno o to, by dać się nabrać na różnorakie metody oszustów. Dlatego PKO zaapelowało, nie tylko do swoich klientów.

Ważny komunikat PKO BP. O co chodzi?

Trwa gorący okres przedświątecznych zakupów – wiele z nich Polacy dokonują przez internet. Dlatego PKO BP opublikował z końcem listopada komunikat o tytule “Zwolnij, by wyprzedzić oszustów”. Zawarł w nim rady dotyczące tego, czego nie robić w internecie oraz przydatne praktyki zwiększające nasze bezpieczeństwo w sieci. Są one na tyle uniwersalne, że przydadzą się każdemu internaucie, nie tylko temu, kto posiada konto w największym banku w Polsce. 

Ulgi dla emerytów w całej Polsce. Wielu seniorów może płacić mniej, ale o tym nie wie Wypłata 800 plus już niebawem. Dotarli do terminów pierwszych przelewów

5 rad: czego nie robić w internecie?

Pierwsza kwestia to bezpieczeństwo danych osobowych. PKO BP przypomina, żeby nie udostępniać innym loginu, hasła, numeru PESEL, danych karty czy kodu BLIK. Nieraz kradzież takich informacji jest bardziej dotkliwa niż zabranie rzeczy materialnej. Wszystko przez wzgląd na bardzo poważne konsekwencje. Oszuści mogą wykorzystać te dane do wyłudzenia kredytu, prowadzenia fałszywej działalności gospodarczej, wynajęcia pokoju w hotelu czy kradzieży wypożyczonego pojazdu.

Druga rada dotyczy płatności dokonywanych poprzez OLX, Allegro czy Vinted. Chodzi o to, by pod żadnym pozorem nie zgadzać się na opłacanie zakupów poza serwisem ogłoszeniowym. Pamiętaj też, by nie klikać w podejrzane linki zamieszczone w wiadomościach e-mail, SMS lub wysyłane poprzez WhatsApp czy Messenger. Czujność trzeba zachować również wtedy, gdy nadawcą jest osoba znajoma – zawsze istnieje bowiem ryzyko, że ktoś włamał się na jej konto. Natomiast logując się na stronę banku, nigdy nie używaj do tego publicznej sieci Wi-Fi. Ostatnia rada? “Nie podłączaj dysków zewnętrznych (np. pendrive’ów), jeśli nie masz pewności, że są bezpieczne” – apeluje PKO BP.

5 dobrych praktyk od PKO BP

Teraz sytuacja odwrotna, czyli co robić, aby podnieść poziom swojego bezpieczeństwa w sieci. Logując się na stronę banku lub dokonując płatności przez internet, pamiętaj, by sprawdzić adres www i certyfikat bezpieczeństwa strony (wielokrotnie ostrzegaliśmy przed oszustami podszywającymi się pod strony banków działających w Polsce). Dokładnie czytaj powiadomienia autoryzacyjne swoich płatności i używaj skomplikowanych, różniących się od siebie haseł.

Na Twoim telefonie/komputerze regularnie pojawia się informacja o konieczności aktualizacji systemu, przeglądarki czy konkretnej aplikacji? Zrób ją. Pamiętaj również, by korzystać wyłącznie z oficjalnych sklepów z aplikacjami i dostawców oprogramowania. Ostatnia kwestia dotyczy rozmów telefonicznych. Jeśli ktoś przez telefon podaje się za pracownika banku, nie wahaj się go sprawdzić i poproś o pusha z jego danymi w aplikacji IKO.