BiznesINFO.pl

BiznesInfo

UOKiK upomina przedsiębiorców. „Zauważyliśmy różne nieprawidłowości”

8 Maja 2023

Autor tekstu:

Olgierd Maletka

Od 1 stycznia br. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z okresu 30 dni poprzedzających promocję. Jak się okazuje, wielu z nich nie stosuje się do nowych regulacji lub robi to w sposób nieprawidłowy, dlatego UOKiK opublikował specjalną instrukcję. 

Nowe regulacje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że od 1 stycznia br. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję.

Nowy przepis ma zapobiegać podwyższaniu cen tuż przed wyprzedażą po to, aby wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości.

Urząd podkreśla, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy, wspólnie z Inspekcją Handlową, sprawdził praktyki 12 sieci handlowych i ponad 50 sklepów internetowych, związane ze stosowaniem nowych regulacji. Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, twierdzi, że kontrole wykazały różne nieprawidłowości.

Błędne oznaczenia lub ich brak

„Zauważyliśmy różne nieprawidłowości: od braku umieszczania tej ceny w ogóle poprzez nadawanie jej wprowadzających w błąd nazw (np. cena referencyjna), aż po nadmierne eksponowanie ceny regularnej czy obliczanie korzyści wyłącznie od niej” - wyjaśnia prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Obowiązek dla przedsiębiorców

Obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy promują oferowane towary lub usługi poprzez pokazanie czy zasugerowanie obniżki. Urząd wskazuje, że może to być np. ogłoszenie wyprzedaży lub hasło „zaoszczędź”.

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana. Przedsiębiorca musi ją umieścić m.in. przy ofertach last minute, towarach niepełnowartościowych, towarach pod koniec terminu ważności, czy w programach lojalnościowych.

Jakiekolwiek ukrycie tej informacji np. poprzez zastosowanie słabo widocznej czcionki, jest niedopuszczalne.

Surowe kary

Za niezastosowanie się do przepisów, a także za próby ich obejścia, przedsiębiorca może zostać surowo ukarany, zarówno przez Inspekcję Handlową, jak i Prezesa UOKiK.

Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 20 tys. zł. Gdyby do takiej sytuacji doszło trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40 tys. zł

Z kolei Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Tagi:

UOKiKCeny

Podobne artykuły

Finanse

PKO BP da zarobić na lokatach. Możliwe nawet 10 proc. w skali roku
Czytaj więcej >

Handel

Znana amerykańska sieć restauracji niebawem wkroczy na polski rynek. Pierwsze otwarcie w lipcu
Czytaj więcej >

Finanse

ZUS będzie zwracał pieniądze. Uważaj, czas na złożenie wniosku mija 5 czerwca
Czytaj więcej >

Finanse

Od dziś wielkie zmiany w PKO BP. Klienci muszą uważać
Czytaj więcej >

Finanse

Nowe informacje w sprawie programu 800 plus. Wiadomo kiedy ruszy
Czytaj więcej >

Finanse

Ten mail od Allegro to oszustwo. Klikniesz w link i stracisz pieniądze
Czytaj więcej >
Olgierd Maletka

Olgierd Maletka

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Więcej z kategorii Finanse

Finanse

Paweł Makowiec

Bezzwrotna dotacja, można otrzymać kilkanaście tysięcy złotych. Są warunki
Czytaj więcej >
Finanse

Magdalena Madoń

Najmłodsza emerytka w rządzie ma 49 lat. Wiadomo ile wynosi jej świadczenie
Czytaj więcej >
Finanse

Magdalena Madoń

500 plus dla seniorów. Aby dostać pieniądze trzeba spełnić konkretne warunki
Czytaj więcej >
Handel

Maria Gil-Sobczyk

Fiat 126p obchodzi 50. urodziny. Pół wieku temu w Polsce rozpoczęła się prawdziwa rewolucja motoryzacyjna
Czytaj więcej >
Finanse

Magdalena Madoń

800 plus coraz bliżej. Pojawił się już projekt ustawy
Czytaj więcej >
Finanse

Maria Gil-Sobczyk

Dlaczego nie dostaniesz kredγtu hipotecznego? Ekspert wskazuje najczęstsze powody odmowy
Czytaj więcej >