BiznesINFO.pl
UKE o uszkodzonych paczkach

Pexels/Liza Summer

UKE: Konsumenci mogą zgłosić uszkodzoną paczkę w ciągu 7 dni od odbioru

11 Marca 2021

Autor tekstu:

Maria Glinka

Udostępnij:

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował ważny komunikat w sprawie przesyłek. Jeżeli nabywca otrzymał paczkę, której uszkodzenie nie jest widoczne z zewnątrz, to ma tylko 7 dni na zgłoszenie tego faktu operatorowi pocztowemu. W niekt&oacu

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie przepisy regulują dostarczanie przesyłek

  • Co radzi zrobić UKE, gdy przesyłka jest uszkodzona

  • Kiedy mija czas na złożenie reklamacji

UKE o przesyłkach. Niewiele czasu na zgłoszenie szkody

UKE przekazał kluczowe informacje dotyczące przesyłek pocztowych, które stają się coraz bardziej popularne w dobie pandemii. Według oficjalnych wyliczeń z czerwca ubiegłego roku już ponad 4 mln osób korzysta z aplikacji jednego z operatorów pocztowych - InPost. Warto jednak znać swoje prawa, aby nie narazić się na nieprzyjemne konsekwencje zakupów online.

UKE wskazuje, że w prowadzonym rejestrze znajduje się blisko 300 operatorów pocztowych. W zależności od rodzaju oferowanej usługi zastosowanie mogą mieć nie tylko przepisy prawa pocztowego, lecz także zasady wskazane w poszczególnych regulaminach.

Z uwagi na pandemię ustawa Prawo pocztowe została znowelizowana. Na mocy nowych zapisów nie trzeba kwitować odbioru przesyłki kurierskiej. UKE tłumaczy, że chcąc potwierdzić odbiór, wystarczy podać nazwisko lub kod PIN, który dany operator przesłał klientowi. Szczegółowe zapisy w tym zakresie dookreślają firmy.

W komunikacie UKE podkreśla, że mimo zmian pracownik placówki nie ma obowiązku sprawdzenia zawartości paczki przed potwierdzeniem odbioru przez nabywcę. Mimo tego część operatorów umożliwia nabywcy taką weryfikację. Niektóre firmy zezwalają nawet odmowę przyjęcia, jeżeli uszkodzenie jest widoczne z zewnątrz.

Dzięki takiemu prokonsumeckiemu podejściu nabywca może również bezzwłocznie zgłosić ewentualne uszkodzenie zawartości. Pracownik firmy i klient są w takiej sytuacji zobowiązani do sporządzenia protokołu szkody. UKE przypomina, że jest to podstawa do złożenia reklamacji.

Jeżeli jednak klient zamówił towar za pośrednictwem firmy, która nie zezwala na otwarcie paczki przy dostawcy, to sprawdzenie wnętrza przesyłki odbywa się po zakończeniu procesu doręczenia. To niezbyt dogodny zapis dla klientów, ponieważ niektóre paczki tylko z pozoru wyglądają na nienaruszone. Czasami zdarza się, że dopiero po otwarciu opakowania widać uszkodzenia.

Co zrobić w takiej sytuacji? UKE wskazuje, że czas na zgłoszenie niewidocznej na pierwszy rzut oka szkody upływa po 7 dniach od otrzymania paczki. Interia dodaje, że z uwagi na pandemię część operatorów wprowadziła możliwość wysłania zgłoszenia przez internet. W tym celu należy wypełnić protokół szkody opublikowany na oficjalnej stronie internetowej danego operatora.

Reklamacja również ulega przedawnieniu

Co zrobić, gdy paczka jest nadmiernie uszkodzona, zaginęła lub gdy czas oczekiwania na jej dostarczenie uległ znacznemu opóźnieniu? UKE podpowiada, aby w takiej sytuacji złożyć reklamację. Warto jednak pamiętać, że klient nabywa prawo do reklamacji dopiero, gdy przesyłka do niego dotrze lub gdy operator zrzekł się dochodzenia roszczeń.

Reklamację, podobnie jak protokół szkody, można wnieść zarówno pisemnie, jak i elektronicznie. Dopuszcza się także zgłoszenie w formie ustnej. UKE przypomina, że zawiadomienie musi zostać złożone nie później niż 12 miesięcy od dnia nadania paczki. Po tym czasie roszczenia ulegają przedawnieniu.

Co zrobić, gdy reklamacja została odrzucona? Klienci mogą złożyć odwołanie do operatora. Jeżeli nabywca ma wątpliwości co do rzetelności przeprowadzonego postępowania reklamacyjnego lub domaga się innej decyzji to powinien zgłosić się do prezesa UKE. Szef instytucji dysponuje prawem do wszczęcia postępowania interwencyjnego lub postępowania ADR (w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich).

Maria GlinkaAutor

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Polska i Świat

Pilna sesja Rady Bezpieczeństwa ONZ dotycząca Nord Stream. Na życzenie Rosji

Czytaj więcej >
Rondo. Czy przed skrzyżowaniem należy włączać lewy kierunek?

Polska i Świat

Wielu kierowców jeszcze nie wie o zmianie przepisów. Na skrzyżowaniu mogą zgarnąć 1000 zł mandatu

Czytaj więcej >
Wielkopolskie: Nie żyje 60-latek, który wypadł z drezyny. W akcji straż, pogotowie, policja i służby kolejowe

Polska i Świat

Wybuch w zakładzie PKN Orlen. Są zabici

Czytaj więcej >
Fajerwerki w Warszawie

Polska i Świat

Największe polskie miasta odwołują imprezy sylwestrowe. Chcą zaoszczędzić

Czytaj więcej >
Ceny węgla rosną

Polska i Świat

Dłuższy termin wymiany pieców w województwie małopolskim. Do końca kwietnia 2024 roku

Czytaj więcej >
Senat przyjął rezolucję ws. Białorusi

Polska i Świat

Nowa strona internetowa Senatu pochłonie prawie milion złotych

Czytaj więcej >