Na tych stacjach paliw lepiej nie tankuj. UOKiK opublikował listę
UOKiK ostrzega kierowców — na mapie polski znajduje się wiele stacji benzynowych, gdzie tankowanie może skończyć się kłopotami. Najnowsze wyniki kontroli wykazały liczne nieprawidłowości dotyczące jakości sprzedawanego paliwa. Urząd podnosi alarm, ponieważ taka sytuacja stanowi duże zagrożenie dla tankowanych aut.
Raport UOKiK ujawnia liczne nieprawidłowości na stacjach paliw w Polsce
UOKiK w najnowszym raporcie ujawnia, na jakich stacjach jakość paliwa pozostawia wiele do życzenia. To istotne informacje dla kierowców, którzy liczą na bezproblemowe kilometry i pewny rozruch zimnym świtem. Dla użytkowników dróg to konkretna wskazówka, gdzie należy zachować wzmożoną czujność. Badania przeprowadziła Inspekcja Handlowa — jej liczby mówią same za siebie.

Inspekcja Handlowa zbadała 1 tys. 178 próbek paliwa. Spośród nich 14 nie spełniało wymogów jakościowych. To niewielki odsetek, ale każdy przypadek to realne ryzyko dla wtryskiwaczy, filtrów i portfela, dlatego wynik ma znaczenie dla każdego, kto codziennie polega na aucie. Najwięcej problemów stwierdzono w oleju napędowym, wady wykryto także w benzynie i gazie. To ważny sygnał szczególnie dla posiadaczy diesli.
UOKiK udostępnił czarną listę stacji benzynowych
W raporcie wyszczególniono stacje benzynowe, z których kontrolerzy pobrali próbki z negatywnym wynikiem. To ważna informacja operacyjna dla kierowców, którzy chcą podejmować świadome decyzje przy dystrybutorze. Poniżej znajduje się zestawienie lokalizacji, w których problem dotyczył głównie oleju napędowego:
- Zielona Góra, Trytoma, ul. Batorego 81; pobrano problematyczną próbkę oleju
napędowego;
- Gorlice, Circle K, ul. Sportowa 3; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Zatory, Tank-Gaz, ul. Pułtuska 18; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Siedlce, TANK-OL, ul. Brzeska 102F; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Korczew, Gopal, ul. Przemysłowa 3; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Borkowo, AUTO-GAZ, ul. Bohaterów 1920. Roku 1; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Świątki, Malinowscy/Langowska, Świątki 38; problematyczna próbka oleju
napędowego;
- Kołobrzeg, Nobilat, ul. Jasna 25A; problematyczna próbka oleju
napędowego.
Nie tylko diesel sprawił kłopot kontrolerom. W wynikach pojawiły się także przypadki dotyczące benzyny 95 oraz pojedyncza niezgodność w gazie LPG. Oto wskazane
punkty:
- Kobylinki, KOM-ROL, Kobylinki 8; problemy z benzyną 95;
- Radom, MPK Radom, ul. Wjazdowa 4; problemy z benzyną 95;
- Olsztyn, WSPR, ul. Pstrowskiego 28B; problemy z benzyną 95;
- Brzeźnik, AGRO-MASZ; wadliwy gaz LPG.
Potencjalne konsekwencje dla sprzedawców są bardzo dotkliwe. Za sprzedaż wadliwego paliwa grozi grzywna 50–500 tys. zł, do 3 lat więzienia, a w poważniejszych
przypadkach do 1 mln zł. Jak uchronić się przed tankowaniem złej jakości surowca?
Jak podjąć właściwą decyzję przy dystrybutorze?
Warto śledzić komunikaty UOKiK i kontrolować, czy stacja publikuje aktualne informacje o parametrach paliw. Jeśli coś budzi nasze wątpliwości, lepiej zrezygnować z tankowania i wybrać miejsce, które w raportach nie wzbudza zastrzeżeń. Wystarczy jedno tankowanie, które może uszkodzić układ wtryskowy, dlatego rozwaga to najlepsza ochrona.
Po zatankowaniu warto zachować paragon i – jeśli to możliwe – zrobić zdjęcie
dystrybutora z widocznym numerem stanowiska oraz rodzajem paliwa. To drobiazgi,
które ułatwiają złożenie reklamacji, gdy auto zacznie działać nierówno, zapali
się kontrolka silnika albo pojawi się problem z rozruchem na zimno. Przy
objawach typowych dla złej jakości paliwa nie wolno dolewać dodatków na własną
rękę. Lepiej udać się do warsztatu i poprosić o opis usterek na piśmie.
Jeśli istnieje podejrzenie wątpliwej jakości, dobrze jest zgłosić sprawę do Inspekcji Handlowej i poinformować stację o zastrzeżeniach. Dokumentacja, rachunek i opinia mechanika będą kluczowe, a oficjalne kanały przyspieszą weryfikację. To także sposób, by
uruchomić kontrolę, która może zapobiec problemom kolejnych kierowców tankujących w tych samych miejscach.