To najpopularniejsze hasła internetowe Polaków. Ekspert od cyberbezpieczeństwa: "To jak zostawić drzwi otwarte"
Raport NordPass ponownie pokazał brutalną prawdę o cyfrowych nawykach Polaków. Najpopularniejsze hasła to „admin”, „123456” oraz banalne sekwencje klawiaturowe. Michał Giziński, specjalista od cyberbezpieczeństwa mówi wprost: – To hasła, które łamie się w ułamku sekundy. Łatwiej wejść, niż pukać.
Admin – lider wśród najgorszych haseł. I to nie żart
Według najnowszego raportu NordPass (pełna lista m.in. na TVN24), najpopularniejszym hasłem wśród Polaków jest słowo… „admin”. Michał Giziński z Krajowego Instytutu Cyberbezpieczeństwa potwierdza te obserwacje.
Z doświadczenia wiemy, że popularne są np. ‘admin’ i końcówka roku. Ludzie zmieniają hasło, bo zmienił się rok, ale schemat zostaje ten sam – mówi.
Proste hasła, przewidywalne sekwencje, popularne imiona – wszystko to pojawia się na szczycie rankingów.
10 najpopularniejszych haseł w Polsce wg NordPass:
- admin
- 123456
- zaq1@WSX
- 12345678
- zaq12wsx
- Mandarynki4
- 123456789
- lol12345
- Qweqwe123!
- password
To niemal identyczne zestawienie jak rok temu – a to pokazuje, że mimo ciągłych ostrzeżeń, użytkownicy wciąż nie traktują tworzenia hasła poważnie.
Oszuści zaczynają właśnie od nich
Mechanizm jest prosty: atakujący nie musi być specjalistą.
Jeżeli ktoś próbuje przejąć konto i nie ma dużej wiedzy, zaczyna od najprostszych haseł. Przegląda te najpopularniejsze, jedno po drugim – wyjaśnia ekspert w rozmowie z naszym portalem.
Z kolei bardziej zaawansowane osoby korzystają z automatycznych narzędzi do łamania haseł.
Im hasło jest dłuższe i nie jest słownikowe, tym trudniej je złamać – podkreśla.
Problemem są też stare, zapomniane konta
Choć dziś wielu użytkowników dba o dobre hasła do banków czy ważnych usług, to ogromnym problemem są zapomniane konta sprzed lat.
Ludzie nie przekładają wagi do mniej ważnych portali. A tam używają prostych haseł. Często mają starego maila, którego prawie nie używają – mówi ekspert.
Te skrzynki mogą zawierać dokumenty, które da się wykorzystać.
Wystarczy stary mail z polisą ubezpieczeniową. Z takiego dokumentu też da się wyciągnąć dane – dodaje.
Świadomość rośnie, ale nierówno
Ekspert zauważa, że Polacy zaczęli lepiej zabezpieczać konta bankowe.
Hasła do banków są już dłuższe, trudniejsze. Ale reszta – fora, grupy – wciąż jest traktowana po macoszemu – tłumaczy.
Jak powinno wyglądać bezpieczne hasło?
Najważniejsze dwie zasady:
Ma być długie.
Ma nie być słownikowe.
–Długie i niesłownikowe hasło jest praktycznie nie do złamania. Krótkie – bardzo proste – mówi ekspert.
I najważniejsze: wszędzie, gdzie to możliwe, powinna być włączona autoryzacja dwuetapowa.
Źródło: BiznesInfo, NordPass, Krajowy Instytut Cyberbezpieczeństwa
Michał Giziński – inżynier, z branżą IT związany od 20 lat. Szkoleniowiec z zakresu cybersecurity. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Zarządzanie Cyberbezpieczeństwem. Ekspert Krajowego Instytutu Cyberbezpieczeństwa.