Po raz kolejny oszustom udało się wykorzystać ludzką nieostrożność i ukraść czyjeś pieniądze. Tym razem ich ofiarą padła mieszkanka okolic Wejherowa, która chciała sprzedać swoją umywalkę. Skończyło się na utracie kilkuset tysięcy złotych.
Już jutro Black Friday – okazja zrobienia zakupów po dobrych, często znacznie niższych cenach. Ale to także okazja dla cyberprzestępców do tego, by dokonać oszustw, wyłudzeń i kradzieży, co z pewnością będzie miało miejsce. W sieci odnotowano kolejny taki przypadek.
Zyskaliśmy nową metodą zgłaszania określonych incydentów w cyberbezpieczeństwie. Na mocy ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej stanowi ona rozszerzenie dotychczasowych możliwości zgłaszania o dostępność nowego, prostego do zapamiętania numeru.
Oszuści uruchomili nową, dopracowaną kampanię phishingową, tym razem podszywając się pod administrację skarbową. Atak może być tym bardziej skuteczny, że potencjalnym ofiarom obiecuje się pieniądze. Komisja Nadzoru Finansowego zaleca szczególną ostrożność przed podobnymi wiadomościami.
Poczta Polska oraz firmy kurierskie szczególnie często są wykorzystywane do oszustw i phishingu. Zespół CSIRT działający przy Komisji Nadzoru Finansowego przestrzega przed kolejną taką kampanią. Tym razem, co także jest szczególnie popularne, do ataku wykorzystywane są SMS-y.
Jednym ze słabych ogniw w ochronie kont użytkownika, zarówno prywatnych, jak i w środowiskach korporacyjnych, pozostają hasła. Wiele zresztą robi się, by je zastąpić nowocześniejszymi środkami. Zanim to nastąpi, warto zwrócić uwagę na najświeższy wykaz najsłabszych, najmniej skutecznych haseł, jaki został opublikowany przez NordPass.
Poczta Polska ostrzega przed kolejną kampanią, w której napastnicy podszywają się pod jej pracowników w celu wyłudzenia pieniędzy i danych. Tym razem identyfikacja zagrożenia jest na szczęście nieskomplikowana – atakujący posługują się wiele razy tym samym numerem.
Niskie temperatury na zewnątrz, w niektórych miejscach w Polsce już również opady śniegu – sezon grzewczy rozpoczął się u nas na dobre. Zaopatrując się w opał, musimy mieć na uwadze, że przestępcy i tu znaleźli sposób, by wyłudzić pieniądze. Polska Grupa Górnicza ostrzega, że docierają do niej kolejne sygnały o próbach oszustw związanych z węglem.
Zazwyczaj donosimy o próbach oszustw czy kampanii phishingowych, które niestety kończą się sukcesem napastnika. Na szczęście działania firm, instytucji i służb od czasu do czasu przynoszą pozytywne rezultaty i zapobiegają kradzieżom i wyłudzeniom. Tak zdarzyło się na Lubelszczyźnie, gdzie próbie oszustwa zapobiegł… bankomat.
Ogromna część dokonywanych oszustw wykorzystuje odpowiednie umieszczenie ich w czasie i kontekście. Gdy tylko mamy do czynienia z istotnym i głośnym wydarzeniem, napastnicy od razu osadzają w jego okolicznościach swoje ataki. A niewiele jest tak dobrych okazji, jak nachodzące Święta.
Jak często zdarza Ci się nie zabrać paragonu ze sklepu? Najczęściej pamiętają o nim ci, którzy analizują swoje wydatki, liczą na późniejszą możliwość zwrotu lub są świadomi, że pozostawienie paragonu w rękach nieznanej osoby może nieść za sobą poważne konsekwencje. Dowodem na to jest historia “przedsiębiorczego” 19-latka z Garwolina, który dzięki porzuconym paragonom ukradł prawie 90 tys. zł. Jak to możliwe?
Napastnicy czyhający na nasze cyberbezpieczeństwo są w stanie wykorzystać do phishingu w zasadzie każdy element internetowej działalności ofiary. Trwa właśnie dość nietypowa i dopracowana, a przez to niezwykle groźna kampania, która do ataku wykorzystuje proces aktualizowania przeglądarek internetowych.
Napastnicy stojący za kampaniami phishingowymi i spoofingowymi są mistrzami w adaptacji – bezbłędnie identyfikują bieżące wydarzenia i dostosowują do nich modus operandi. W kontekście trwającego wzrostu zainteresowania kredytami mieszkaniowymi na ogromną skalę wykorzystują je do prób oszustw.
W Tatrach spadł pierwszy śnieg, zaś do świąt Bożego Narodzenia pozostało nieco ponad miesiąc. Dziesiątki osób już zaczęły planować urlopy w górach i zacierają ręce na myśl o wypoczynku. Niestety, wraz z nimi cieszą się również oszuści.
Od lat poszukuje się wygodnych metod współdzielenia adresów prowadzących do konkretnych treści, dzięki którym można byłoby wyeliminować konieczność wprowadzania całych linków. Jedną z realizacji takiej koncepcji są kody QR. Niestety, mogą one być równie użyteczne, co niebezpieczne, o czym ostrzega Ministerstwo Cyfryzacji.
Mija rok, odkąd CERT Polska uruchomił specjalny numer służący do gromadzenia informacji na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa. To okazja do posumowania – przytoczone przez CERT liczby potwierdzają, że przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem i stanowi ważny element ochrony polskich internautów.
Wielu z nas zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie czyhają w Internecie. Choć oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane technologicznie metody i bardzo umiejętnie podszywają się nawet pod państwowe instytucje, kolejne ostrzeżenia o atakach hakerów nie robią już na nikim wrażenia. Takie myślenie może być bardzo zgubne, tym bardziej, że Rządowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzega o kolejnym ataku i apeluje o ostrożność.
Przyzwyczailiśmy się już do tego, że niemal codziennie odnotowywane są kolejne działania phishingowe wykorzystujące instytucje czy wizerunek osób cieszących się popularnością. Rzadziej dochodzi do prób podszywania się pod płatne usługi internetowe, jednak i ta metoda zdobywa popularność. Potwierdza to trwająca właśnie kampania.
Jeden z bardziej znanych banków działających w Polsce stał się celem krytyki wskutek udzielenia pewnemu emerytowi kredytu. 20 tysięcy złotych, uzyskane przez staruszka, trafiło w ręce oszustów, którzy zwyczajnie wprowadzili emeryta w błąd. Jego syn obwinia teraz instytucję za brak jakiejkolwiek reakcji i chęć zysku.
Działający przy Komisji Nadzoru Finansowego CSIRT opublikował analizę stanowiącą poważne ostrzeżenie przed globalną kampanią wycelowaną w cyberbezpieczeństwo, w które napastnicy poszywają się pod usługi pocztowe i kurierskie. Jednym z celów są internauci z Polski.
Zwiększa się liczba oszustw, w których napastnicy podszywają się pod rozpoznawalne osoby, organizacje i instytucje, próbując wyłudzić dane w celach kradzieży. W Polsce właśnie zidentyfikowano kolejną kampanię. Tym razem oszuści podszywają się pod Straż Graniczną.
Wystartował projekt, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów i edukowanie ich oraz ich rodzin na temat zagrożeń ze strony cyberprzestępców. Twarzami kampanii są bohaterowie serialu “Lombard. Życie pod zastaw”. Kampanię realizuje Komenda Główna Policji we współpracy z Telewizją Puls oraz Fundacją “Pod Dębem”. Do działań dołączyła się też Poczta Polska.
Mieszkankę powiatu kolbuszowskiego dotknęło prawdziwe nieszczęście. Wystarczył jeden telefon, aby poniosła ogromną szkodę i musiała jak najszybciej udać się na policję. Mundurowi przestrzegają Polaków.
Jeden z pracowników salonu popularnej sieci komórkowej miał dopuszczać się dużych przekrętów wobec niczego nieświadomych klientów. Jego manipulacje narażały konsumentów na dodatkowe koszty. Na takie sytuacje trzeba bardzo uważać podczas korzystania z usług w punktach sprzedażowych różnych firm. Policja zwraca uwagę przede wszystkim na to, że łatwym celem są osoby starsze.
Cyberprzestępcy zastawiają pułapki w każdym miejscu sieci. 56-letni mieszkaniec powiatu bydgoskiego na własnej skórze przekonał się, jak sprytnie potrafią działać przestępcy internetowi i jak bardzo trzeba uważać, komu się wierzy. Policja przestrzega przed zagrożeniem.
Co jakiś czas w mediach poruszany jest temat nowych metod, jakimi posługują się oszuści, żeby wyłudzić pieniądze czy dane osobowe. Choć schemat działań przestępców się zmienia, a oni sami używają coraz to nowocześniejszej technologii, nadal nie brakuje oszustów działających metodą “na wnuczka” lub jak w opisywanym niżej przypadku - “na policjanta”. Nadkom. Kamil Gołębiowski z KMP Lublin informuje o historii, która powinna być ostrzeżeniem dla innych.
Dziś nie trzeba być hakerem o zaawansowanych umiejętnościach technicznych, by przeprowadzić skuteczny atak i okraść ofiarę. Jeden z polskich banków ostrzega, że trwa kampania wykorzystująca tzw. spoofing, przez który połączenia przychodzące wyglądają tak, jakby dzwonił do nas bank.
Trwa kolejna akcja cyberprzestępców z wykorzystaniem popularnej metody oszustwa na osobach robiących zakupy i sprzedających w sieci. Bardzo ważne jest, aby być ostrożnym i podejrzliwym podczas takiej działalności w internecie, oraz by korzystać tylko z rzetelnych źródeł.