Sprzedaż produktów roślinnych rośnie
Getty Images
Autor Wiktoria Pękalak - 19 Lutego 2021

Sprzedaż roślinnego mięsa w Polsce rośnie. Kupuje je już co 3 gospodarstwo domowe

Sprzedaż roślinnego “mięsa” rośnie w zastraszająco szybkim tempie. Polacy coraz chętniej sięgają po wege alternatywy. Mowa o co trzecim gospodarstwie domowym.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie produkty są coraz częściej wybierane przez Polaków
  • Jak zachowują się najwięksi producenci produktów odzwierzęcych
  • Gdzie można sprzedawać mięso wyhodowane w laboratorium

Sprzedaż wege alternatyw rośnie

Polacy coraz chętniej ograniczają spożycie produktów odzwierzęcych: mięsa i nabiału. Nawet jeśli nie przechodzą na dietę wegańską, czy wegetariańską, to coraz częściej starają się zamienić tradycyjnego kotleta na produkty jarskie.

Do ograniczenia spożycia mięsa i innych produktów zwierzęcych przyczyniła się również pandemia, przez którą zaczęliśmy zwracać większą uwagę na to, jak się odżywiamy. To analogicznie przełożyło się na wzrost sprzedaży artykułów spożywczych z kategorii roślinnych - potwierdzają to dane GfK Polonia, na które powołuje się “Rzeczpospolita”.

Sprzedaż produktów roślinnych

– Nabiał roślinny kupuje prawie 30 proc. polskich gospodarstw domowych, a „mięso" na bazie roślin już co dziesiąte gospodarstwo. W stosunku do tego okresu roku 2019 liczba nabywców roślinnego mięsa wzrosła więc ponaddwukrotnie – powiedział cytowany przez “Rzeczpospolitą” Grzegorz Mech, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

– Grupą, która zyskuje na znaczeniu w zakupach roślinnych zamienników mięsa – z punktu widzenia osoby prowadzącej gospodarstwo domowe – są osoby w wieku do 29 lat, bez dzieci, o dochodach wyższych niż średnie, ale mieszkające „na wsi". Wskazuje to na osoby mieszkające na obrzeżach aglomeracji, terenach mających taki status – dodał.

GfK przekazało, że do listopada 2020 r. sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła wartościowo 44 proc., a ilościowo 50 proc. rok do roku. Jeśli chodzi o zamienniki mięsa wartościowo to 138 proc., a ilościowo 107 proc.

Zainteresowanie produktami roślinnymi ma odzwierciedlenie w ofercie największych firm zajmujących się do tej pory wyłącznie sprzedażą produktów odzwierzęcych. Nie jest niczym nowym to, że popyt nakręca podaż, jednak skala jest ogromna i naprawdę robi wrażenie.

Podobną drogą zaczął podążać mleczarski potentat - firma Mlekpol - producent m.in. mleka Łaciate. Rynek artykułów wegańskich stanowi ok. 1 proc. rynku nabiałowego. Ale to się może zmienić. Trendy wegańskie widoczne są na całym świecie, również w Polsce. Jako jedna z największych spółdzielni mleczarskich w Polsce nie tylko podążamy za trendami – sami je wyznaczamy – tłumaczył Edmund Borawski, prezes SM Mlekpol cytowany przez “Rz”.

Planujemy wydzielić jeden z naszych zakładów do wytwarzania takich produktów. Aktualnie prowadzone są prace technologiczne w zakresie opracowania receptur poszczególnych wyrobów. Realnie patrząc, takie produkty z naszym logo pojawią się w sklepach na przełomie roku 2021/2022 – dodał.

Mięso z laboratorium

Możliwe, że już całkiem niedługo tradycyjne mięso na sklepowych półkach zostanie zastąpione przez sztucznie wyhodowane mięso z laboratorium. Niedawno pierwsze mięso z hodowli komórkowych bez uboju zwierząt zostało zatwierdzone do sprzedaży. "Chicken bites", czyli wyhodowane laboratoryjnie mięso z kurczaka w panierce, produkowane przez amerykańską firmę Eat Just, przeszło kontrolę i zostało dopuszczone do sprzedaży w Singapurze.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News