Nowy gracz zawalczy o Carrefour. Wiemy, kto może przejąć sklepy w Polsce
Plotki o sprzedaży polskiego oddziału francuskiego giganta handlowego krążą po rynku od kilku miesięcy, jednak nikt nie spodziewał się takiego obrotu spraw. Do gry o przejęcie jednej z największych sieci handlowych w kraju może wejść państwo. Rekomendacja w tej sprawie trafiła już na biurko ministra aktywów państwowych, wywołując lawinę spekulacji.
Carrefour z długą historią w Polsce
Obecność sieci Carrefour nad Wisłą to istotny fragment historii polskiego handlu detalicznego, sięgający końcówki lat 90. ubiegłego wieku. Francuzi, startując z formatem wielkopowierzchniowych hipermarketów, przez dekady ewoluowali, dostosowując się do zmieniających się nawyków konsumentów. Dziś to nie tylko gigantyczne hale sprzedażowe w centrach handlowych, ale przede wszystkim prężnie rozwijająca się sieć sklepów osiedlowych i formatów convenience, licząca łącznie ponad 900 placówek.

Taka skala działalności sprawia, że Carrefour Polska pozostaje jednym z kluczowych graczy na naszym rynku, choć w ostatnich latach musiał uznać wyższość dyskontów, takich jak Biedronka czy Dino, które zdominowały portfele Polaków. Sytuacja francuskich sieci w Polsce jest specyficzna, z jednej strony obserwujemy silną pozycję E.Leclerc czy Auchan, a z drugiej Intermarché, co dowodzi, że kapitał znad Sekwany mocno zakorzenił się w naszej gospodarce.
Jednak globalna strategia grupy Carrefour w ostatnim czasie uległa zmianie. Centrala w Paryżu coraz chętniej spogląda w stronę konsolidacji biznesu na rynkach macierzystych oraz w Ameryce Łacińskiej, rozważając wyjście z regionów uznawanych za mniej perspektywiczne lub zbyt konkurencyjne. Polska, mimo rosnącej konsumpcji, jest areną brutalnej walki cenowej, co negatywnie wpływa na marżowość tradycyjnych operatorów spożywczych. Właśnie w tym kontekście, w 2025 roku, w kuluarach zaczęto mówić o poszukiwaniu inwestora dla polskiego oddziału firmy.
W walce o Carrefour Polska jest nowy gracz
Ewentualne wycofanie się Carrefoura z Polski to skomplikowany proces, który wymaga znalezienia kupca z niezwykle głęboką kieszenią. W normalnych warunkach rynkowych naturalnym kandydatem byłyby fundusze inwestycyjne typu private equity, które często przejmują aktywa w celu ich restrukturyzacji i późniejszej odsprzedaży z zyskiem. Tym razem na horyzoncie pojawia się jednak gracz nietypowy, którego motywacje wykraczają poza prosty rachunek ekonomiczny.
Mowa o Krajowej Grupie Spożywczej (KGS), podmiocie utworzonym na bazie Krajowej Spółki Cukrowej, który w założeniu ma konsolidować państwowe aktywa w sektorze rolno-spożywczym. KGS, nazywana potocznie "holdingiem spożywczym”, do tej pory kojarzona była głównie z przetwórstwem rolnym, produkcją cukru czy skrobi, a nie ze sprzedażą detaliczną. Wejście w rolę operatora sieci handlowej byłoby dla tej spółki skokiem na głęboką wodę, wymagającym zupełnie nowych kompetencji logistycznych i marketingowych.

Zwolennicy tego rozwiązania argumentują, że przejęcie gotowej, rozwiniętej struktury, jaką dysponuje Carrefour, pozwoliłoby państwu na realizację strategii "od pola do stołu”. Miałoby to skrócić łańcuch dostaw i zapewnić rolnikom godziwe zapłaty, eliminując pośredników, którzy, według narracji politycznej, przejmują większość marży. Pozostaje jednak pytanie, czy podmiot państwowy, funkcjonujący w gąszczu biurokracji, będzie w stanie konkurować elastycznością i innowacyjnością z prywatnymi gigantami, którzy optymalizację kosztów mają wpisaną w swoje DNA.
Zobacz też: Zatrzymanie na granicy z Litwą. Miał przewozić warzywa, służby odkryły prawdę
Ministerstwo Rolnictwa rekomenduje wykupienie Carrefour Polska
W ostatnich tygodniach w debacie publicznej pojawiła się nowa propozycja dotycząca przyszłości Carrefour Polska. Ministerstwo Rolnictwa poinformowało, że 23 listopada 2025 r. zwróciło się do ministra aktywów państwowych z sugestią, aby Krajowa Grupa Spożywcza przejęła aktywa francuskiej sieci. Jak podaje serwis wiadomoscihandlowe.pl, Carrefour wraz z bankiem JP Morgan przygotował już data room, czyli zestaw poufnych danych o działalności firmy, obejmujący 750 sklepów oraz 40 centrów handlowych. Udostępnienie tych informacji potencjalnym inwestorom wskazuje, że proces sprzedaży wchodzi w kluczową fazę porównywania ofert.
Resort rolnictwa argumentuje, że wykorzystanie struktury Carrefour Polska jako fundamentu państwowej sieci detalicznej mogłoby wzmocnić krajowy sektor żywnościowy. Organizacje rolnicze podkreślają, że taki krok zapewniłby realną kontrolę nad częścią rynku spożywczego, a także stworzył stabilny kanał zbytu dla polskich producentów i mógłby przyczynić się do stabilizacji cen. Były minister rolnictwa Marek Sawicki już wcześniej wskazywał, że odpowiednie dokapitalizowanie KGS umożliwiłoby jej udział w rywalizacji o aktywa Carrefoura jako "realną szansę na wzmocnienie krajowego łańcucha żywnościowego”.
Zapowiada się jednak zacięta konkurencja. Według wiadomoscihandlowe.pl zainteresowanie zakupem wyrażają m.in. Auchan, Kaufland, Netto, ukraińskie Silpo oraz Żabka. Eksperci nie wykluczają przy tym podziału transakcji na segmenty, z uwagi na różnorodność formatów sklepów, od hipermarketów po niewielkie placówki osiedlowe.