PHOTO: ZOFIA I MAREK BAZAK / EAST NEWS Warszawa Ogrod Krasinskich N/Z Starsza kobieta siedzaca na lawce i czytajaca gazete
East News, Zofia i Marek Bazak
Autor Kamila Jeziorska - 3 Lutego 2021

Ranking najbardziej opiniotwórczych gazet. Lider zostawił wszystkich w tyle

"Rzeczpospolita" okazała się najbardziej wpływowym periodykiem na rynku ze wszystkich dostępnych. Co więcej, nawet "Gazeta Wyborcza" pod niesłabnącym przywództwem Adama Michnika nie mogła się z nią równać. A jak sytuacja wygląda w przypadku innych mediów?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wypadła "Rzeczpospolita" w rankingu
  • Kto znalazł się na pozostałych miejscach
  • Czy periodyki przegrywają z internetem

"Rzeczpospolita" zmiotła konkurencję

"Rzeczpospolita" to dziennik, którego nazwę znają wszyscy, a Polacy chętnie czytają. Wykładowcy akademiccy na zajęciach ze swoimi studentami zgodnie podkreślają, że "Rzeczpospolita" w branży nazywana "Rzepą" jest gazetą o charakterze konserwatywno-liberalnym. Okazuje się, że w rankingach to właśnie ona zgarnęła wszystko.

"Rzeczpospolita" wydawana jest od 1982 r., a na stanowisku jej redaktora naczelnego od lat zasiada Bogusław Chrabota. Dziennik w 2020 r. był najbardziej opiniotwórczym, a jednocześnie najczęściej cytowanym periodykiem w Polsce. Instytut Monitorowania Mediów IMM, na którego powołuje się sam zwycięzca rankingu wyliczył, że "Rzeczpospolita" w innych mediach zagościła aż 35 085 razy.

Nietrudno się domyśleć, że na drugim miejscu zestawienia znalazła się "Gazeta Wyborcza" wydawana od 1989 r. i od samego początku kierowana przez Adama Michnika. Dziwić może trzecie i czwarte miejsce, które kolejno zajęły "Super Express" oraz "Dziennik Gazeta Prawna". Wszak język przekazywania informacji w obu przypadkach bardzo się różni.

W pierwszej dziesiątce znalazł się również "Fakt", "Do Rzeczy", Przegląd Sportowy" czy "Wprost". Na ostatnim miejscu gości "Gazeta Polska", którą niezmiennie kieruje Tomasz Sakiewicz. "GP" jest zdecydowanie gazetą o profilu prawicowym, dlatego też prawdopodobnie z tego powodu była cytowana zaledwie ponad 3 tys. razy.

Z danych wynika, że łącznie w innych mediach cytowano 142 889 razy periodyki z pierwszej dziesiątki. A jak zatem sytuacja prezentuje się w przypadku mediów (gazet oraz stron internetowych) o tematyce biznesowo-ekonomicznej?

"Rzeczpospolita" góruje nad wszystkimi

Tutaj również nie było żadnych wątpliwości - pierwsze miejsce należy do "Rzeczpospolitej". W tym przypadku na drugim miejscu uplasował się "Dziennik Gazeta Prawna". Jednakże z zestawienia wynikają kolejne, ciekawe fakty.

Okazuje się, że wśród dziesięciu miejsc, aż pięć zajmują witryny internetowe. Są to money.pl - portal przynależący do Wirtualnej Polski, BusinessInsider współpracujący z Onetem czy wnp.pl. Do zestawienia wskoczył także 300gospodarka.pl oraz bankier.pl.

Cytowany był także Parkiet, Forbes czy Puls Biznesu. Mimo wszystko badanie nie precyzuje tego, czy cytowano artykuły z owych gazet czy te, które zostały umieszczono na ich stronach internetowych. Jednocześnie krytycy wydawania periodyków powinni uderzyć się w pierś, bo z danych wynika, że te mają się bardzo dobrze.

"Wysoka liczba cytowań w 2020 r. uplasowała "Rzeczpospolitą" także w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów ogółem. W tej kategorii zajęliśmy wysokie czwarte miejsce. Pierwsza trójka w tej kategorii to Onet.pl (który osiągnął wynik 58 403 cytowań), RMF FM (42 386) oraz TVN24 (35 260)" - podsumowuje "Rz". Redakcji BiznesInfo nie pozostaje nic innego, jak życzyć periodykowi dalszych sukcesów.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News