Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Rękojmia może być korzystniejsza niż gwarancja
Anna Przedpełska
Anna Przedpełska 22.03.2022 08:39

Rękojmia może być korzystniejsza niż gwarancja

Rękojmia może być korzystniejsza niż gwarancja
pixabay.com

Kiedy kupiony sprzęt lub inny produkt okazuje się wadliwy, od razu zadajemy sobie pytanie: czy nadal jest „na gwarancji”? Ci, którym nieobcy artystyczny nieład, w pośpiechu szukają karty gwarancyjnej i nierzadko martwią się, że nie zachowali paragonu. Tymczasem często korzystniej jest zareklamować towar bezpośrednio do sprzedawcy z tytułu rękojmi. Dlaczego rękojmia może być lepszym rozwiązaniem?

Rękojmia a gwarancja

Procedura reklamacji z tytułu rękojmi jest szczegółowo opisana w Kodeksie cywilnym. Prawa konsumenta i sprzedawcy są tam opisane dokładnie i gwarantowane mocą przepisów.  W przypadku drugiej możliwości – reklamacji z tytułu gwarancji – tylko od gwaranta zależy, jakie prawa przyznał konsumentowi, kiedy i czego możemy od niego żądać.

Na marginesie podkreślmy, że gwarancja nie jest obowiązkowa. Producent sprzętu czy sklep może ją wydać, ale wcale nie musi. Kc zobowiązuje gwaranta, aby w razie wydania gwarancji jej zapisy były jasne i czytelne. Jednak może sam wybrać, co zaoferuje klientom w ramach tego dodatkowego przywileju. Decyduje więc sam, w jaki sposób usunie wadę i ile gwarancja potrwa. Często w bezpłatnej gwarancji zobowiązuje się jedynie do naprawy sprzętu lub wymiany wadliwej części.

Rękojmia – możesz żądać wymiany produktu na nowy

Tymczasem uprawnienia konsumenta w przypadku rękojmi są naprawdę duże. Kupujący ma prawdo żądać od sprzedawcy usunięcia wady lub wymiany wadliwego towaru na nowy.Pamiętaj, tylko od Ciebie zależy, czego zażądasz. Nie musisz kierować się sugestiami ani opinią sprzedawcy. Kc podkreśla, iż konsument może „zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad" albo "zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady”.Sprzedawca może nie zgodzić się z Twoim żądaniem, tylko jeżeli jest niemożliwe albo wymagałoby „nadmiernych kosztów” w porównaniu z jego propozycją. Przy czym sprzedawca nie rozstrzyga arbitralnie, czy koszty są nadmierne. Kc precyzyjnie określa, iż przy ich ocenie „uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad”, „rodzaj i znaczenie” wady, a także „niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia” jego żądań.

Masz prawo zwrócić towar

Kiedy reklamujesz wadliwą rzecz z tytułu rękojmi, sprzedawca musi niezwłocznie i  bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymienić ją bądź naprawić (zgodnie z Twoim wyborem). Jeśli tego nie zrobi lub jeśli towar był już raz reklamowany, możesz żądać obniżenia ceny (zwrotu części pieniędzy) albo – jeśli wada jest istotna – odstąpić od umowy (zwrócić towar) .

Domniemanie istnienia wady przed zakupem

Co więcej, jeśli odkryjesz wadę produktu w ciągu roku od zakupu (bądź wydania rzeczy) i zareklamujesz ją z tytułu rękojmi, to domniemywa się, że wada istniała jeszcze przed zakupem.W razie wątpliwości co do przyczyny powstania wady sprzedawca musi udowodnić, iż w momencie przekazywania rzeczy nie było ani wady, ani przyczyny, która przyczyniła się do jej powstania.Z kolei jeśli wada ujawni się w drugim roku od zakupu, to konsument musi wykazać, że wada lub jej przyczyna istniała już w momencie zakupu. 

Tagi: