Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Podatek wchodzi już od 1 lipca. Zapłacą go wyjeżdżający na wakacje kamperem
Radosław Święcki
Radosław Święcki 22.03.2022 08:28

Podatek wchodzi już od 1 lipca. Zapłacą go wyjeżdżający na wakacje kamperem

kamper
Design Picks / EastNews

Dobra i zła wiadomość dla planujących spędzić tegoroczne wakacje w kamperze. Od lipca tego roku za przeróbkę samochodu na kamper trzeba będzie zapłacić podatek. Dobra wiadomość jest taka, że trzeba będzie to uczynić dopiero po roku.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Osoby udające się na wakacje będą musiały zapłacić podatek

  • Kiedy trzeba będzie uiścić opłatę

  • Dlaczego zmiana w terminie płatności jest nie do końca korzystna

Podatek od kampera nie do uniknięcia

Wszystko wskazuje na to, że tegoroczne wakacje – podobnie jak te rok temu – upłyną w cieniu pandemii. Ubiegły rok pokazał jednak, że w sytuacji gdy przychodzą nieznane dotąd ograniczenia, Polacy nie biadolą i biorą sprawy w swoje ręce.

W 2020 roku nastąpiła eksplozja popularności rodzinnych ogródków działkowych, ale też kamperów. W tym drugim przypadku niektórzy je wypożyczali, inni zdecydowali, że chcą mieć je na stałe, w związku z czym sprowadzali, a następnie przerabiali np. auta dostawcze.

Osoby, które miały podobne plany podczas tegorocznego lata czeka zimny prysznic. 1 lipca br., czyli de facto na samym początku wakacji wejdzie w życie podatek akcyzowy od przeróbek konstrukcyjnych zagranicznych samochodów dostawczych na kampery.

To efekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw z 30 marca br. Wejście w życie noweli blokuje już tylko podpis prezydenta (weta raczej nie należy się spodziewać) i publikacja w Dzienniku Ustaw.

Dotychczas jak przypomina „Dziennik Gazeta Prawna” za sprowadzenie kampera z zagranicy należało płacić akcyzę (3,1 proc. bądź 18,6 proc. podstawy opodatkowania w zależności od tego, czy pojemność silnika przekroczy 2000 cm sześc.), taki obowiązek nie istniał natomiast w przypadku sprowadzania samochodu dostawczego lub busa – przerabianego już w Polsce na kampera - z innego kraju Unii Europejskiej, gdyż pojazd ten traktowany był przez skarbówkę jako nieopodatkowany samochód ciężarowy.

Od 1 lipca tego roku się to zmieni. Właściciel pojazdu tak jak do tej pory będzie miał 30 dni na powiadomienie starosty o przeróbce i stanie przed koniecznością opłaty podatku akcyzowego.

Dobra wiadomość jest taka, że nie będzie musiał tego robić od razu. O przesunięciu obowiązku podatkowego w akcyzie dla samochodów kempingowych wyprodukowanych na bazie zarejestrowanych w kraju innych niż osobowe z 1 lipca tego roku na 1 lipca 2022 roku zdecydował zdominowany przez opozycję Senat.

Nieoczekiwanie poprawkę w tej sprawie zaakceptował później – wbrew rekomendacji sejmowej komisji finansów publicznych i stanowisku Ministerstwa Finansów - Sejm, w którym przynajmniej teoretycznie większość ma Zjednoczona Prawica.

Eksperci: Korzystna zmiana, ale...

Eksperci zwracają uwagę, że odroczenie zapłaty podatku to z jednej strony dobra wiadomość, z drugiej jednak strony opłata daniny i tak jest nieuchronna co uderzy w prężnie rozwijającą się branżę.

Odroczenie zapłaty podatku w czasie to korzystna zmiana. Nie zmienia to jednak faktu, że prężnie rozwijająca się branża zostanie obciążona nowym kosztem już za niewiele ponad trzy miesiące. Wysokość ewentualnego podatku trzeba będzie doliczyć do ceny pojazdu, co niewątpliwie wpłynie na atrakcyjność prowadzenia działalności gospodarczej – komentuje w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Przemysław Antas, radca prawny, doradca podatkowy i prezes zarządu Antas Tax sp. z o.o.

Ekspert zwraca uwagę, że zazwyczaj ustawodawca chcąc dać czas jakiejś branży na przygotowanie do nowych obowiązków, odracza ich wejście w życie o określony czas. W tym wypadku jednak odroczono jedynie termin płatności.

Ministerstwo Finansów w stanowisku przedstawionym Polskiej Agencji Prasowej zwraca uwagę, że przesunięcie terminu płatności spowoduje komplikacje. Wskazuje tu m.in. konieczność stosowania przy ustalaniu podstawy opodatkowania dla opisywanych samochodów ich średniej wartości rynkowej z 1 lipca 2022 r., a nie z dnia ich wyprodukowania bądź przerobienia.

Oznacza to, że podmiot, który wyprodukował samochód kempingowy między 1 lipca 2021 r. a 30 czerwca 2022 r. na bazie zarejestrowanego w kraju samochodu ciężarowego, w składanej deklaracji musi wskazać wartość tego samochodu na 1 lipca 2022 roku. Resort zwraca uwagę, że może to powodować problemy „gdy samochód zmienił właściciela, podatnik może mieć trudności z oszacowaniem wartości samochodu, którego już nie posiada".