Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Niebezpieczne asteroidy zbliżają się do Ziemi. NASA ma plan jak uratować ludzkość
Patryk Solarczyk
Patryk Solarczyk 27.09.2023 17:41

asteroida
NASA

Asteroidy od dawna fascynują naukowców i obserwatorów kosmosu. Nie można jednak zapominać, że stanowią potencjalne zagrożenie dla naszej planety. W naszym najbliższym otoczeniu, w Układzie Słonecznym, obiekty te krążą wokół Słońca. Przede wszystkim w pasie planetoid, który znajduje się pomiędzy orbitami Marsa a Jowisza.

Potencjalne zagrożenie dla Ziemi

Znacząco różnią się one od siebie rozmiarami. Mają od kilku metrów do setek kilometrów średnicy.

Większość naukowców uważa, że ​​asteroidy są pozostałościami po procesie formowania się planet w naszym Układzie Słonecznym. Analiza ich składu może dostarczyć cennych informacji na temat tego, jak powstały planety.

Asteroidy nie są jednak tylko źródłem wiedzy o przeszłości kosmosu. Stanowią one również potencjalne zagrożenie dla naszej planety. W historii Ziemi miało miejsce bardzo dużo kolizji z asteroidami, z których wiele niosło ze sobą katastrofalne skutki. Jednym z najbardziej znanych przypadków jest uderzenie asteroidy o ogromnych rozmiarach (miała ona średnicę około 10 km), które doprowadziło do wymarcia dinozaurów około 66 milionów lat temu.

Naukowcy i agencje kosmiczne na całym świecie prowadzą intensywne badania nad identyfikacją i monitorowaniem asteroid, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla Ziemi. Wraz z postępem technologicznym, staramy się również rozwijać metody obrony przed potencjalnie niebezpiecznymi asteroidami, aby chronić naszą planetę przed ewentualnym katastrofalnym zderzeniem. Takie zdarzenie mogłoby doprowadzić do zagłady cywilizacji technologicznej.

Lista asteroid potencjalnie zagrażających Ziemi

Oto lista kilku asteroid, które były wcześniej monitorowane ze względu na ich potencjalne zagrożenie dla Ziemi. Działania w celu monitorowania i obrony przed asteroidami są prowadzone przez różne agencje kosmiczne na całym świecie, w tym przez NASA i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).

Asteroida Bennu (1999 RQ36) - Jest to jedna z bardziej znanych asteroid zbliżających się do Ziemi. NASA przeprowadziła misję OSIRIS-REx, która miała na celu pobranie próbek z Bennu i przetransportowanie ich na Ziemię w celu dalszych badań. Kapsuła z sukcesem wylądowała na Ziemi zaledwie kilka dni temu, w niedzielę 24 września 2023r.

Asteroida Apophis (2004 MN4) - W przeszłości przykuła  bardzo dużą uwagę mediów ze względu na początkowe obawy dotyczące kolizji z Ziemią. Jednak późniejsze obserwacje wykluczyły taką możliwość na najbliższe dziesięciolecia. Szacuje się, że minie Ziemię w małej odległości 13 kwietnia 2029 roku

Asteroida 2007 FT3 -  Odkryto ją w 2007 roku. Asteroida ta była wcześniej klasyfikowana jako obiekt potencjalnie niebezpieczny. W najbliższym czasie zbliży się ona do Ziemi w październiku 2024 roku. Jej trajektoria jest relatywnie słabo zbadana.

Asteroida 2002 AJ129 - To duży obiekt, który co jakiś czas zbliża się do Ziemi, ale w przeszłości nie stanowił bezpośredniego zagrożenia. NASA klasyfikuję ją jako potencjalnie niebezpieczną oraz monitoruje obiekt, aby ocenić ryzyko kolizji w przyszłości.

Asteroida 4179 Toutatis - Została odkryta 4 stycznia 1989. Jest to duża asteroida o nieregularnym kształcie. Należy do potencjalnie niebezpiecznych asteroid, czyli takich, które teoretycznie, w przyszłości mogą uderzyć w Ziemię.

Prace nad ochroną planety przed ewentualnymi kolizjami

Choć ryzyko kolizji z dużymi asteroidami w najbliższych latach jest niewielkie, naukowcy i agencje kosmiczne aktywnie pracują nad metodami obrony.

Jednym z pomysłów jest zmiana trajektorii asteroidy poprzez wysłanie specjalnych misji kosmicznych, takich jak misja DART (Double Asteroid Redirection Test).

Została ona opracowana przez agencję NASA. Sonda ta zderzyła się z asteroidą 27 września 2022 o 01:14. Celem była zmiana jej toru lotu. Przesunięcie orbity Dimorphosa przez DART jest pierwszym przypadkiem, w którym ludzkość w wykrywalny dla nas sposób zmieniła dynamikę lotu obiektu tego rodzaju.

Czy Ziemia jest gotowa na zagrożenia z kosmosu?

Pytanie o gotowość naszej planety na ewentualne zagrożenia ze strony asteroid wciąż pozostaje otwarte. Ważne jest, aby kontynuować inwestowanie w badania kosmiczne i rozwijanie technologii, które mogą pomóc w zapobieganiu kolizjom z asteroidami. Misje takie jak ww. DART to dobry start.

Asteroidy stanowią interesujący temat badań i obserwacji astronomicznych. Chociaż aktualne zagrożenie ze strony asteroid jest niskie, naukowcy i agencje kosmiczne na całym świecie pracują nad monitorowaniem tych obiektów i opracowywaniem strategii obronnych.

Tagi: Kosmos NASA