Partner None
Partner None
biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Praca > Krótszy czas pracy podczas upałów. Pojawiła się propozycja zmiany przepisów
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 14.07.2023 12:46

Krótszy czas pracy podczas upałów. Pojawiła się propozycja zmiany przepisów

Krótszy czas pracy podczas upałów. Pojawiła się propozycja zmiany przepisów
Domena publiczna

Podczas upałów pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom napoje. Posłowie partii Razem zwracają uwagę, że w przepisach brakuje konkretnej granicy temperatury, przy której można skrócić czas pracy. Obecnie możliwość krótszej pracy podczas upałów zależy wyłącznie od dobrej woli pracodawcy.

Obowiązek zapewnienia napojów

Jeśli temperatura w biurze lub hali produkcyjnej przekracza 28⁰ C, a na otwartej przestrzeni 25⁰ C, pracodawcy muszą zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje. Może to zrobić np. stawiając dystrybutor z wodą. 

Jeśli pracodawca nie spełni tego obowiązku, musi się liczyć z karą grzywny. Pracodawcy jednak zwykle pamiętają o tym obowiązku. 

Nie ma maksymalnej temperatury, powyżej której skraca się czas pracy

Posłowie partii Razem zwrócili uwagę na kwestię pracy podczas upałów. W brzmieniu obecnych przepisów pracodawca może skrócić czas pracy w czasie upałów, ale nie musi. 

– Nie ma natomiast żadnych regulacji dotyczących maksymalnej temperatury, która ma panować w pokoju do wypoczynku, ani maksymalnej temperatury, powyżej której skraca się dzień pracy. Wszystko odbywa się według uznaniowej decyzji pracodawcy. My uważamy, że w Polsce powinien obowiązywać uniwersalny standard dbania o pracownika – dodał Piotr Ostrowski., cytowany przez Radio Zet.

Politycy zapowiedzieli, że w kolejnej kadencji Sejmu pojawi się projekt ustawy, która ma na celu uregulowanie kwestii maksymalnych temperatur, przy których dopuszczalne będzie wykonywanie pracy.

Praca w czasie upałów

Posłowie zwrócili uwagę, że praca podczas upałów może zagrażać życiu i zdrowiu pracowników. Dopuszczalna temperatura została określona jedynie w przypadku osób młodocianych i kobiet w ciąży - 30 stopni w pomieszczeniach biurowych. Według specjalistów BHP temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna przekraczać 30 stopni, 28 stopni podczas ciężkiej pracy fizycznej i 26 podczas pracy w szczególnych warunkach. Są to jednak jedynie wytyczne, a nie oficjalne przepisy.

Należy pamiętać, że pracownik może odmówić pracy, jeśli warunki pracy są niebezpieczne i zagrażają zdrowiu lub życiu pracownika, lub jeśli wykonywana praca stanowi zagrożenie dla innych osób. Pracownik ma prawo zatrzymać się i nie wykonywać dalszych obowiązków. W takiej sytuacji niezwłocznie musi poinformować swojego przełożonego o swojej decyzji. 

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi: Praca
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: