Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Krótszy czas pracy podczas upałów. Pojawiła się propozycja zmiany przepisów
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 14.07.2023 12:46

Krótszy czas pracy podczas upałów. Pojawiła się propozycja zmiany przepisów

wentylator
Domena publiczna

Podczas upałów pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom napoje. Posłowie partii Razem zwracają uwagę, że w przepisach brakuje konkretnej granicy temperatury, przy której można skrócić czas pracy. Obecnie możliwość krótszej pracy podczas upałów zależy wyłącznie od dobrej woli pracodawcy.

Obowiązek zapewnienia napojów

Jeśli temperatura w biurze lub hali produkcyjnej przekracza 28⁰ C, a na otwartej przestrzeni 25⁰ C, pracodawcy muszą zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje. Może to zrobić np. stawiając dystrybutor z wodą. 

Jeśli pracodawca nie spełni tego obowiązku, musi się liczyć z karą grzywny. Pracodawcy jednak zwykle pamiętają o tym obowiązku. 

Praca podczas upałów. Pracownik może odmówić pracy

Nie ma maksymalnej temperatury, powyżej której skraca się czas pracy

Posłowie partii Razem zwrócili uwagę na kwestię pracy podczas upałów. W brzmieniu obecnych przepisów pracodawca może skrócić czas pracy w czasie upałów, ale nie musi. 

– Nie ma natomiast żadnych regulacji dotyczących maksymalnej temperatury, która ma panować w pokoju do wypoczynku, ani maksymalnej temperatury, powyżej której skraca się dzień pracy. Wszystko odbywa się według uznaniowej decyzji pracodawcy. My uważamy, że w Polsce powinien obowiązywać uniwersalny standard dbania o pracownika – dodał Piotr Ostrowski., cytowany przez Radio Zet.

Politycy zapowiedzieli, że w kolejnej kadencji Sejmu pojawi się projekt ustawy, która ma na celu uregulowanie kwestii maksymalnych temperatur, przy których dopuszczalne będzie wykonywanie pracy.

Praca w czasie upałów

Posłowie zwrócili uwagę, że praca podczas upałów może zagrażać życiu i zdrowiu pracowników. Dopuszczalna temperatura została określona jedynie w przypadku osób młodocianych i kobiet w ciąży - 30 stopni w pomieszczeniach biurowych. Według specjalistów BHP temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna przekraczać 30 stopni, 28 stopni podczas ciężkiej pracy fizycznej i 26 podczas pracy w szczególnych warunkach. Są to jednak jedynie wytyczne, a nie oficjalne przepisy.

Należy pamiętać, że pracownik może odmówić pracy, jeśli warunki pracy są niebezpieczne i zagrażają zdrowiu lub życiu pracownika, lub jeśli wykonywana praca stanowi zagrożenie dla innych osób. Pracownik ma prawo zatrzymać się i nie wykonywać dalszych obowiązków. W takiej sytuacji niezwłocznie musi poinformować swojego przełożonego o swojej decyzji. 

Tagi: praca