Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Klienci Lidla i Biedronki mają dość. Posypały się skargi
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 11.02.2024 18:42

Klienci Lidla i Biedronki mają dość. Posypały się skargi

Biedronka logo
East News/Marek Bazak

O opłaty na parkingach przy sklepach takich jak Lidl i Biedronka, walki klientów z operatorami toczyły się jod samego początku. Teraz jest ich jednak więcej niż kiedykolwiek. UOKiK wkroczyło do działania.

Tylu skarg jeszcze nie było

Statystyki zaprezentowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, udostępnione na prośbę portalu dlahandlu.pl, nie pozostawiają wątpliwości. Liczba skarg nie tylko wciąż rośnie, ale na dodatek robi to coraz szybciej. W 2020 roku do UOKiK wpłynęło 128 skarg. W 2021 było to ich 113, ale w 2022 już 275. W ubiegłym roku skargi przesłane przez klientów pobiły jednak wszelkie rekordy. Łącznie było ich aż 377, a wiele wskazuje na to, że tendencja ta nie ulegnie zmianie. Tylko w lutym do UOKiK przesłano już 55 skarg związanych z operatorami parkingów.

Początkowo optymistycznie można było założyć, że problemy wynikały z wdrożenia konkretnego rozwiązania. Jednak nic bardziej mylnego. Od lat skargi dotyczą naprzemiennie przede wszystkim dodatkowych opłat, nieprecyzyjnych informacji o zasadach płatności, a także problemów z procesem reklamacji.
 

Zwroty podatku ze skarbówki. Emeryci mogą liczyć na sporą kwotę

Skargi są, sypią się też kary

Na nieszczęście samych operatorów, wiele skarg zostało uznanych za uzasadnione. Przykładem jest sytuacja spółki APCOA Parking Polska, którą ograniczenie możliwości składania reklamacji będzie kosztować aż 820 tysięcy złotych. Jak wyjaśnił portal dlahandlu.pl, konsumenci nie mogli złożyć reklamacji osobiście czy chociażby mailem, a jedynie poprzez list lub formularz internetowy. UOKiK nie spodobało się również, że na rozpatrzenie reklamacji spółka wyznaczyła okres dłuższy niż 30 dni, a zatem niezgodny z przepisami. Wyrok jest nieprawomocny.
 

Opłaty za parking są… nielegalne?

Pytanie o to, czy pobieranie opłat za parkowanie pod sklepem jest legalne, w takiej sytuacji nasuwa się samo. Tutaj jednak klientów czeka rozczarowanie — pobieranie opłat jest całkowicie legalne, a haczyk dla operatorów stanowi jedynie wymóg czytelnego udostępniania informacji ws. pobierania opłat, a także umożliwienia klientom złożenia reklamacji.

Co jednak zrobić, jeśli my też poczujemy się niesprawiedliwie potraktowani przez operatora parkingu? Wówczas należy zwrócić się do lokalnego rzecznika praw konsumentów.

źródło: fakt.pl