BiznesINFO.pl Finanse Jak napisać ważny testament? Wiele osób o tym zapomina
Fot. Pixabay/Aymanejed

Jak napisać ważny testament? Wiele osób o tym zapomina

15 marca 2024
Autor tekstu: Zuzanna Kłosek

Większość Polaków zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym dokumentem jest testament. To, o czym wiele osób nie ma pojęcia, to jak napisać testament, by nie istniało ryzyko jego podważenia. Jak napisać ważny testament? Wyjaśniamy.

Trzeba pamiętać o tej zasadzie

Testament stanowi jedyny dokument przewidziany w polskim prawie, który, stworzony przez daną osobę, zyskuje moc prawną po jego śmierci. Zasada ta nie działa już np. w przypadku darowizn. Spisanie ważnego testamentu jest zatem jedynym sposobem na zabezpieczenie ostatniej woli osoby sporządzającej.

Mimo wielu zmian w polskim prawie , najważniejsze zasady spisania testamentu pozostają niezmienne. Art. 949 Kodeksu cywilnego stanowi, iż dokument ten może zostać spisany przez każdą osobę pełnoletnią , pod warunkiem, że nie jest ona ubezwłasnowolniona. Co ważne, testament musi być nie tylko podpisany i datowany przez spadkodawcę. Należy napisać go całkowicie odręcznie. W przypadku dokumentu napisanego na komputerze, istnieje ryzyko unieważnienia dokumentu.

Przekroczysz limit, zapłacisz nawet 6000 zł. Na to trzeba uważać

To powinien zawierać testament

Wbrew kolejnemu powszechnemu przekonaniu, w testamencie nie należy rozdzielać każdego przedmiotu . Rzecz jasna istnieje taka możliwość, jeśli osoba sporządzająca życzy sobie, aby konkretne dobra trafiły we wskazane ręce, np. stosując sformułowanie ”Zobowiązuję moich spadkobierców do przekazania...". Z zasady jednak majątek powinien zostać rozdzielony procentowo. Dzięki temu proces dziedziczenia staje się prostszy i pozostawia pewną elastyczność.

Komu przekazać testament?

W przeciwieństwie do wielu innych dokumentów czy wniosków , testament zasadniczo powinien pozostać w rękach samego sporządzającego . Można również przekazać go zaufanej osobie lub wykonawcy testamentu — osoba odpowiedzialna za zarządzanie majątkiem przed zakończeniem spraw spadkowych powinna również zostać wskazana w dokumencie.

W przypadku postanowienia o zmianie zapisów testamenty, należy pamiętać o unieważnieniu poprzedniej wersji i wskazać, iż nowe zapisy anulują wszystkie wcześniejsze. Sądowi należy przekazać ręcznie spisany oryginał dokumentu.

W razie braku testamentu, majątek zostanie podzielony zgodnie z procedurą dziedziczenia ustawowego.

źródło: interia biznes

Duże zmiany dla Polaków od 1 kwietnia. Pacjenci odetchną z ulgą
Poprawiła błąd po 14 sekundach. Skarbówka była bezlitosna, zapłaci 10 tys. zł
Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Kłosek

Redaktorka portalu BiznesINFO. Jestem studentką Twórczego Pisania i Marketingu Wydawniczego na Uniwersytecie Śląskim. Poprzednie studia ukończyłam z wyróżnieniem na kierunku Kultury Mediów. Kocham książki, którymi interesuję się zarówno od strony czynnej, jak i biernej, co wykorzystuję pisząc powieści, ale również tworząc dla czasopisma ArtPapieru i miesięcznika Kreatywni. Wolne chwile spędzam przy serialach i grach komputerowych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie