Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Franczyza – wady i zalety tej metody prowadzenia działalności
Fiałkowska Anna
Fiałkowska Anna 20.05.2021 02:00

Franczyza – wady i zalety tej metody prowadzenia działalności

workplace-1245776 960 720
https://pixabay.com/photos/workplace-team-business-meeting-1245776/

Franczyza to coraz popularniejszy sposób prowadzenia firmy. Jest to rodzaj umowy, w której występuje relacja między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Sprawdź, jakie są zalety i wady takiej metody rozwijania działalności gospodarczej.

Franczyza – co to jest?

Franczyza jest sposobem prowadzenia działalności gospodarczej. Warto zaznaczyć, że ten typ biznesu od jakiegoś czasu staje się coraz bardziej popularny. Nic dziwnego – to bardzo dobry pomysł dla początkującego przedsiębiorcy, który chce w szybkim tempie sporo się nauczyć, a także zacząć obracać prawdziwym zyskiem. Franczyza polega na tym, że jest to relacja pomiędzy dwoma stronami: franczyzobiorcą oraz franczyzodawcą. Współpracę musi określać pisemna umowa. Ten sposób na biznes polega na prowadzeniu własnej działalności pod logiem i ochroną innej, większej marki. W efekcie powstaje możliwość obopólnych zysków. Franczyzobiorca ma możliwość zdobycia doświadczenia dużym biznesem, a franczyzodawca poleca swojemu partnerowi wykonanie części obowiązków, a także może liczyć na konkretny zysk. Franczyza to układ, który posiada zalety i wady dla obu partnerów biznesowych.

Jakie zalety ma franczyza?

Zalety, jakie posiada franczyza dla franczyzobiorcy, to przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa. Może ono wynikać z tego, że nastąpiło kupienie gotowego i sprawdzonego już pomysłu, który ma za sobą sukces na rynku lub jest rozpoznawalny w danej branży. Znana marka przyciągnie więcej klientów niż taka, która dopiero rozpoczyna działanie. W efekcie można mówić o oszczędnościach w skali makro, ponieważ franczyzobiorca nie musi poświęcać funduszy na rozkręcenie biznesu, szkolenia pracowników lub opracowanie marketingu – to wszystko otrzymuje w drodze współpracy z franczyzodawcą. Franczyza ma polegać na tym, że bardziej doświadczony partner dzieli się nie tylko marką, ale także know-how na rynku. Chodzi tutaj o możliwość włączenia franczyzobiorcy w szkolenia oraz udostępnienie mu fachowej pomocy. Takie działanie powinno obejmować wsparcie przy ustalaniu asortymentu, doborze lokalizacji biznesu, wsparcia przy kontrolach oraz pomocy przy rekrutacji pracowników oraz prowadzeniu księgowości. Za zaletę uznaje się także brak konieczności posiada sporego kapitału na rozpoczęcie działalności. Franczyza polega na tym, że franczyzobiorca nie musi zbudować swojego biznesu i jego rozpoznawalności od zera. Na podstawie umowy z doświadczonym partnerem biznesowym otrzymuje: markę, logo, szkolenia dla siebie oraz pracowników, wiedzę, wszechstronną pomoc merytoryczną oraz kontrahentów. Zmniejsza to ryzyko prowadzenia działalności oraz wpływa na wiarygodność firmy. Rozpoznawalność marki wpływa także pozytywnie na prognozowane zyski.

Franczyza a zalety dla franczyzodawcy

Franczyza posiada także liczne zalety dla drugiej strony, czyli dla franczyzodawcy. Warto jeszcze wspomnieć, że dla franczyzobiorcy pozytywnym aspektem umowy biznesowej jest udostępnienie franczyzodawcy warunków z dostawcami oraz możliwość negocjacji lepszych rozwiązań. Jeśli chodzi o pozytywne aspekty dla franczyzodawcy, to taki model biznesowy pozwala mu intensywnie rozwijać markę. Zwiększone zostają kanały dystrybucji towarów lub usług. Franczyza pozwala na głębszą penetrację rynku, a także ograniczenie przestrzeni rynkowej konkurencji branżowej. Franczyzodawca ma w efekcie możliwość zyskania lojalnego partnera, któremu będzie zależało na rozwoju biznesu. To wpłynie na sukces działalności. Przekazanie know-how sprawi, że jako bardziej doświadczony nie będzie już musiał zarządzać samodzielnie siecią swoich podmiotów. Zniknie także konieczność stałej kontroli sieci personelu. Zwróci się to w postaci oszczędności na administracji kadrowej.

Czy franczyza ma wady?

Czy franczyza posiada wady? Jeśli chodzi o franczyzobiorcę, to można wskazać na kwestię kosztów opłaty wstępnej za udzielenie licencji przez franczyzodawcę. Przez cały czas trwania umowy mniej doświadczona strona musi wypłacać na rzecz większego partnera określony w kontrakcie procent obrotów. Na tej podstawie rodzi się dość restrykcyjna zależność. Istnieje tutaj możliwość powstania problemów z wygenerowaniem odpowiedniego zysku. Natomiast franczyza z punktu widzenia franczyzodawcy także posiada kilka minusów. Sieć firm franczyzowych może być trudna do skontrolowania. Sytuacja szczególnie trudna powstaje, kiedy dana sieć biznesów rozwija się nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Warto wskazać także na ryzyko związane z doborem partnerów franczyzowych. Mimo podpisanej umowy oraz świetnie określonej współpracy, dany partner może okazać się nieuczciwy, a zatrudniony przez niego personel – nierzetelny. Wpłynie to na odbiór marki i może sprawić, że klienci przestaną generować zyski.

Tagi: Finanse firma