Czas do 31 października, a nawet i krócej. Trzeba się spieszyć, by dostać dotację 28 tys. zł

Już niebawem, bo 31 października mija termin składania wniosku o dofinansowanie, które przysługuje wielu Polakom. Warto się pospieszyć, bo po spełnieniu warunków można otrzymać dotację w wysokości nawet 28 tysięcy złotych. Popularność programu, w ramach którego można dostać pieniądze, rośnie z roku na rok.
Wciąż trwa nabór wniosków o dofinansowanie
Osoby, które samodzielnie wytwarzają energię elektryczną na własne potrzeby,
mają zawartą umowę, która reguluje kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji lub umowę sprzedaży energii elektrycznej, bądź
rozliczają się w systemie net-billing mogą składać wnioski o dofinansowanie w ramach programu „Mój prąd”.

Warto wiedzieć, jakie należy przygotować dokumenty, aby móc dopełnić formalności jak najszybciej. Jakie są warunki zakwalifikowania się do projektu i jakie korzyści oprócz wysokiej dotacji można uzyskać?
Zamknięcie naboru może nastąpić już we wrześniu
Program "Mój Prąd" daje możliwość otrzymania dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii elektrycznej i cieplnej. Nabór wniosków trwa do 31 października 2025 r., jednak z zastrzeżeniem, że może zakończyć się wcześniej, jeśli dojdzie do wyczerpania budżetu wynoszącego 1,8 mld zł. Obecnie wpływa tak wiele wniosków, że nabór może zostać zakończony jeszcze we wrześniu. Realizację formularzy szacuje się na około 1 764 mln zł, co oznacza, że w budżecie zostało 85,6 mln złotych, czyli już tylko 4,63 proc. środków.
"Mój Prąd" wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem — nabór ruszył 2 września 2024 r., od tamtego czasu złożono 117 tys. wniosków, z czego 110 tys. dotyczyło instalacji fotowoltaicznej, 69 tys. magazynu energii elektrycznej, a 19 tys. magazynu ciepła.
W mediach pojawiają się doniesienia, że wraz z zakończeniem bieżącej edycji projektu "Mój Prąd", zakończy się tego typu wsparcie. Stanowczo zaprzeczył temu Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
Rzeczywiście budżet programu "Mój Prąd" 6.0 się wyczerpuje. Program jest popularny i jest dla nas ważny, dlatego już myślimy, jak mogłaby wyglądać kolejna edycja i szukamy źródła jego finansowania - powiedział w rozmowie z portalem WNP Krzysztof Bolesta.
Kto może ubiegać się o dotację i jakie należy przygotować dokumenty, aby dopełnić formalności?
Kto może ubiegać się o dotację?
Z programu "Mój Prąd" mogą skorzystać osoby, które wytwarzają energię elektryczną na własne potrzeby oraz mają umowę sprzedaży na wprowadzenie do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Dofinansowanie może obejmować panele PV lub mikroinstalację fotowoltaiczną wraz z magazynem energii, lub magazynem ciepła.

Wsparcie dedykowane jest prosumentom, czyli osobom jednocześnie produkującym i zużywającym energię elektryczną, które poniosły już wydatki na instalacje fotowoltaiczne po terminie 1 stycznia 2021 r.
Aby móc skorzystać w ramach bieżącej edycji programu, prosument musi być rozliczany w systemie net-billing. Można ubiegać się o dotacje sięgające do nawet 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Jeśli chodzi o instalacje PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci od 1 sierpnia 2024 r. konieczna będzie dodatkowo inwestycja w magazyn energii elektrycznej lub magazyn ciepła. Maksymalna kwota dofinansowania w takim może wynieść nawet 28 tys. zł. Złożenie wniosku jest wyjątkowo proste.
Jak złożyć wniosek o dotację w ramach programu "Mój prąd"?
Do złożenia wniosku należy przygotować elektroniczne wersje kilku dokumentów. Oto ich lista:
- dokument potwierdzający zgłoszenie do Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej,
- dokument potwierdzający przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci energetycznej,
faktury VAT (lub paragony imienne) za zakup i montaż instalacji PV oraz dodatkowych urządzeń,
- dokumenty potwierdzające dokonanie pełnej płatności za faktury,
- dokument potwierdzający konto bankowe należące do wnioskodawcy,
- dokumenty dla dodatkowych urządzeń (protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu),
- dokument potwierdzający rozliczanie się w systemie net-billing,
- dokument potwierdzający otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych poza programem "Mój Prąd".
Gdy skompletujemy dokumenty, musimy jedynie złożyć wniosek za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD).



































