Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Bez wniosku ZUS nie wypłaci emerytury. Seniorzy powinni to wiedzieć
Zuzanna Kabot
Zuzanna Kabot 31.03.2024 14:36

Bez wniosku ZUS nie wypłaci emerytury. Seniorzy powinni to wiedzieć

Seniorka
Fot. Pixabay/sabinevanerp

Seniorzy w Polsce mogą przejść na emeryturę po osiągnięciu odpowiedniego wieku. Jednak muszą pamiętać o tym, że świadczenie nie zostanie im przyznane automatycznie. Aby otrzymywać comiesięczne wypłaty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, konieczne jest dopełnienie niezbędnych formalności.

ZUS nie wypłaci emerytury bez złożenia wniosku

Zgodnie z zasadami, Polacy mogą przechodzić na emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, który wynosi 60 lat w przypadku kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Konieczne jest także uzyskanie odpowiedniego stażu ubezpieczeniowego. Samo spełnienie tych warunków nie sprawi jednak, że będziemy otrzymywać przelewy z ZUS-u.

Aby otrzymać prawo do emerytury, trzeba złożyć specjalny wniosek na formularzu EMP. Możemy zrobić to osobiście w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, drogą pocztową, za pośrednictwem pracodawcy lub portalu PUE ZUS. 

Emeryci mają powody do radości. Tyle pieniędzy dostaną w kwietniu, są wyliczenia

Kiedy złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Wniosek o przyznanie emerytury należy dostarczyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najwcześniej na 30 dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Podczas przechodzenia na emeryturę należy zwrócić uwagę na to, że termin złożenia wniosku jest kluczowy, jeśli chodzi o wysokość wypłat. W przypadku bieżącego roku, najlepszym wyborem na staranie się o emeryturę będzie lipiec. Wówczas seniorzy skorzystają z waloryzacji składek, która odbywa się w czerwcu.

Zobacz także: Ważny komunikat z NFZ. Chodzi o wysokość składki zdrowotnej

Aby otrzymać świadczenie, trzeba posiadać odpowiednie dokumenty

Należy również pamiętać, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych musi otrzymać od wnioskodawcy również formularz ERP-6, w którym zostaną zawarte informacje dotyczące okresów składkowych i nieskładkowych. Do tego powinniśmy dołączyć również następujące dokumenty:

  • świadectwa pracy,
  • zaświadczenia wydawane przez pracodawcę,
  • legitymacje służbowe lub związków zawodowych,
  • zaświadczenia potwierdzające okres nauki w szkole wyższej,
  • książeczkę wojskową lub zaświadczenie Wojskowej Komendy Uzupełnień o okresie czynnej służby wojskowej,
  • odpis aktu urodzenia dziecka,
  • zaświadczenia o przebytym urlopie macierzyńskim, wychowawczym.