biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Awaria systemu w całej Polsce. Trudności z wystawianiem recept i skierowań, lekarze rozkładają ręce
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 09.06.2025 12:46

Awaria systemu w całej Polsce. Trudności z wystawianiem recept i skierowań, lekarze rozkładają ręce

Lekarz
fot. freedomz/canva

W poniedziałek, 9 czerwca doszło do poważnych zakłóceń w działaniu systemu, z którego codziennie korzystają miliony pacjentów, lekarzy, farmaceutów i placówek medycznych w Polsce. Centrum e-Zdrowia poinformowało, że w związku z awarią użytkownicy w całym kraju mogą napotkać trudności m.in. z wystawianiem e-recept, e-skierowań oraz z dostępem do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Pojawia się pytanie, jak w zaistniałej sytuacji wykupić leki czy zrealizować skierowanie. Wyjaśniamy, jakie trudności czekają użytkowników systemu.

Ogólnopolska awaria systemu. Pacjenci mogą napotkać problemy

Centrum e-Zdrowia (CeZ) poinformowało w poniedziałek, że użytkownicy systemu e-zdrowie mogą napotkać na tymczasowe utrudnienia w jego działaniu. Wspomniana instytucja działa pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia, a jej głównym celem jest wdrażanie i rozwój cyfrowych rozwiązań w polskim systemie ochrony zdrowia. Odpowiada m.in. za funkcjonowanie systemu e-zdrowie (P1), umożliwiającego korzystanie z usług takich jak e-recepty, które, przypomnijmy, są wystawiane obowiązkowo od 8 stycznia 2020 roku, a także e-skierowania czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP), gdzie każdy obywatel może sprawdzić swoje dane medyczne, przepisane leki i historię leczenia. Instytucja odgrywa kluczową rolę w cyfryzacji polskiej służby zdrowia, wspierając jej nowoczesne i bardziej dostępne funkcjonowanie.

Problemy te mają charakter okresowy i mogą dotyczyć zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów korzystających z usług elektronicznych. Utrudnienia w działaniu systemu e-zdrowia mogą mieć wpływ na wiele aspektów codziennej pracy w ochronie zdrowia oraz jakości obsługi medycznej, bowiem w czasie awarii użytkownicy mogą mieć ograniczony dostęp do niektórych funkcji. Przyczyny zaistniałych problemów zostały zidentyfikowane jako leżące po stronie zewnętrznego dostawcy usług oraz producenta urządzeń sieciowych.

Dorota Sierakowska, Adam Glapiński, Krzysztof Paszyk
Rządowy program do kosza? Dorota Sierakowska dla BiznesInfo: „Pojawiają się głosy krytyki”
Lato przyniesie chaos na lotniskach. Loty z wielkimi opóźnieniami, w tych krajach UE będzie najgorzej 5 tys. zł dodatku dla polskich małżeństw. Trzeba będzie spełnić jeden warunek

Są problemy z działaniem systemu e-zdrowie. Zgłaszane trudności z wystawianiem recept i skierowań

Wiadomo, że od rana lekarze mogą mieć problemy z elektronicznym wystawianiem recept i skierowań, co wydłuża czas obsługi pacjentów i może powodować opóźnienia w prowadzeniu wizyt. Pacjenci z kolei mogą napotkać trudności w realizacji e-recept w aptekach, a także z dostępem do swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP), gdzie znajdują się m.in. dane o przyjmowanych lekach, wizytach lekarskich czy skierowaniach. Natomiast farmaceuci mogą mieć kłopot z odczytywaniem i realizacją e-recept, co może wpływać na szybkość i płynność wydawania produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych wydawanych na podstawie recepty. W rezultacie może to prowadzić do kolejek i frustracji wśród pacjentów.

Placówki medyczne zostały poinformowane o możliwych problemach i zalecane jest, by – w miarę możliwości – uwzględniały je w bieżącej organizacji pracy. Warto mieć świadomość, że polskie prawo dopuszcza wystawienie recepty w formie papierowej lub poza systemem P1 w określonych przypadkach, a brak dostępu do systemu P1 z powodów technicznych jest jedną z awaryjnych sytuacji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 13 kwietnia 2018 r. ws. recept apteka ma wtedy obowiązek jej zrealizowania, o ile jest prawidłowo wypełniona, a pacjent zna swój numer PESEL. Lekarz musi jednak pamiętać o wpisaniu odpowiedniego kodu uprawniającego do jej późniejszej realizacji.

Najpóźniej w ciągu 3 dni od usunięcia awarii systemu e-zdrowie (P1), z wyłączeniem dni wolnych od pracy obowiązujących w danej aptece, apteka zobowiązana jest do wystawienia Dokumentu Realizacji Recepty (DRR).

Lekarz
fot. Free-Photos/pixabay

Co z danymi pacjentów w systemie e-zdrowie?

Jednym z ważnych obszarów działalności Centrum e-zdrowie jest zapewnienie bezpieczeństwa danych zdrowotnych i zgodności ich przetwarzania z obowiązującymi przepisami. Pojawia się jednak obawa, że incydent ten mógł w jakikolwiek sposób zagrozić bezpieczeństwu danych medycznych pacjentów. 

Centrum informuje, że nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych medycznych, a zespoły techniczne intensywnie pracują nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Instytucja prosi użytkowników o wyrozumiałość i cierpliwość. Trwa końcowa faza konfiguracji, która powinna zakończyć się w ciągu kilku godzin. Równocześnie kontynuowane są prace nad pełnym uruchomieniem portalu pacjent.gov.pl, usługi IKP oraz aplikacji mojeIKP. Wszystkie istotne informacje na temat postępów w usuwaniu problemów będą publikowane na bieżąco.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: