Awaria systemu w całej Polsce. Trudności z wystawianiem recept i skierowań, lekarze rozkładają ręce

W poniedziałek, 9 czerwca doszło do poważnych zakłóceń w działaniu systemu, z którego codziennie korzystają miliony pacjentów, lekarzy, farmaceutów i placówek medycznych w Polsce. Centrum e-Zdrowia poinformowało, że w związku z awarią użytkownicy w całym kraju mogą napotkać trudności m.in. z wystawianiem e-recept, e-skierowań oraz z dostępem do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Pojawia się pytanie, jak w zaistniałej sytuacji wykupić leki czy zrealizować skierowanie. Wyjaśniamy, jakie trudności czekają użytkowników systemu.
Ogólnopolska awaria systemu. Pacjenci mogą napotkać problemy
Centrum e-Zdrowia (CeZ) poinformowało w poniedziałek, że użytkownicy systemu e-zdrowie mogą napotkać na tymczasowe utrudnienia w jego działaniu. Wspomniana instytucja działa pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia, a jej głównym celem jest wdrażanie i rozwój cyfrowych rozwiązań w polskim systemie ochrony zdrowia. Odpowiada m.in. za funkcjonowanie systemu e-zdrowie (P1), umożliwiającego korzystanie z usług takich jak e-recepty, które, przypomnijmy, są wystawiane obowiązkowo od 8 stycznia 2020 roku, a także e-skierowania czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP), gdzie każdy obywatel może sprawdzić swoje dane medyczne, przepisane leki i historię leczenia. Instytucja odgrywa kluczową rolę w cyfryzacji polskiej służby zdrowia, wspierając jej nowoczesne i bardziej dostępne funkcjonowanie.
Problemy te mają charakter okresowy i mogą dotyczyć zarówno placówek medycznych, jak i pacjentów korzystających z usług elektronicznych. Utrudnienia w działaniu systemu e-zdrowia mogą mieć wpływ na wiele aspektów codziennej pracy w ochronie zdrowia oraz jakości obsługi medycznej, bowiem w czasie awarii użytkownicy mogą mieć ograniczony dostęp do niektórych funkcji. Przyczyny zaistniałych problemów zostały zidentyfikowane jako leżące po stronie zewnętrznego dostawcy usług oraz producenta urządzeń sieciowych.

Są problemy z działaniem systemu e-zdrowie. Zgłaszane trudności z wystawianiem recept i skierowań
Wiadomo, że od rana lekarze mogą mieć problemy z elektronicznym wystawianiem recept i skierowań, co wydłuża czas obsługi pacjentów i może powodować opóźnienia w prowadzeniu wizyt. Pacjenci z kolei mogą napotkać trudności w realizacji e-recept w aptekach, a także z dostępem do swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP), gdzie znajdują się m.in. dane o przyjmowanych lekach, wizytach lekarskich czy skierowaniach. Natomiast farmaceuci mogą mieć kłopot z odczytywaniem i realizacją e-recept, co może wpływać na szybkość i płynność wydawania produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych wydawanych na podstawie recepty. W rezultacie może to prowadzić do kolejek i frustracji wśród pacjentów.
Placówki medyczne zostały poinformowane o możliwych problemach i zalecane jest, by – w miarę możliwości – uwzględniały je w bieżącej organizacji pracy. Warto mieć świadomość, że polskie prawo dopuszcza wystawienie recepty w formie papierowej lub poza systemem P1 w określonych przypadkach, a brak dostępu do systemu P1 z powodów technicznych jest jedną z awaryjnych sytuacji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 13 kwietnia 2018 r. ws. recept apteka ma wtedy obowiązek jej zrealizowania, o ile jest prawidłowo wypełniona, a pacjent zna swój numer PESEL. Lekarz musi jednak pamiętać o wpisaniu odpowiedniego kodu uprawniającego do jej późniejszej realizacji.
Najpóźniej w ciągu 3 dni od usunięcia awarii systemu e-zdrowie (P1), z wyłączeniem dni wolnych od pracy obowiązujących w danej aptece, apteka zobowiązana jest do wystawienia Dokumentu Realizacji Recepty (DRR).

Co z danymi pacjentów w systemie e-zdrowie?
Jednym z ważnych obszarów działalności Centrum e-zdrowie jest zapewnienie bezpieczeństwa danych zdrowotnych i zgodności ich przetwarzania z obowiązującymi przepisami. Pojawia się jednak obawa, że incydent ten mógł w jakikolwiek sposób zagrozić bezpieczeństwu danych medycznych pacjentów.
Centrum informuje, że nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych medycznych, a zespoły techniczne intensywnie pracują nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Instytucja prosi użytkowników o wyrozumiałość i cierpliwość. Trwa końcowa faza konfiguracji, która powinna zakończyć się w ciągu kilku godzin. Równocześnie kontynuowane są prace nad pełnym uruchomieniem portalu pacjent.gov.pl, usługi IKP oraz aplikacji mojeIKP. Wszystkie istotne informacje na temat postępów w usuwaniu problemów będą publikowane na bieżąco.





































