Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > 17-latek za kierownicą ciężarówki. Komisja Europejska chce zmian w przepisach
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 02.03.2023 09:35

17-latek za kierownicą ciężarówki. Komisja Europejska chce zmian w przepisach

Samochód do nauki jazdy
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Komisja Europejska chce ujednolicenia przepisów dotyczących egzaminów na prawo jazdy w całej Unii Europejskiej. Procedowane zmiany miałyby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg. Niektóre propozycje, o których informuje portal „Money.pl", wydają się kontrowersyjne.

Śmiałe plany do 2050 r.

Nowe przepisy mają lepiej przygotowywać kierowców do korzystania z pojazdów bezemisyjnych i do poruszania się po drogach z większą liczbą rowerów i pojazdów dwukołowych, a także pieszych.

W 2022 r. na drogach UE zginęło ponad 20 tys. osób, a większość ofiar to piesi, rowerzyści, użytkownicy hulajnóg i motocykli.

Komisja Europejska chce zrealizować "wizję zero" - brak ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 r., a nowe przepisy miałyby poprawić bezpieczeństwo użytkowników dróg.

„Nowe przepisy dotyczące szkolenia i egzaminów nauczą przyszłych kierowców, jak dzielić drogi i ulice z coraz większą liczbą innych, bardziej narażonych użytkowników, takich jak rowerzyści” - komentuje Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

Młodsi kierowcy i 2-letni okres próbny

Najbardziej kontrowersyjna zmiana miałaby dotyczyć wieku, od którego młodzi kierowcy mogliby zdobywać doświadczenie. Miałby temu służyć system prowadzenia pojazdów pod opieką, który umożliwiałby młodym osobom od 17. roku życia naukę prowadzenia pojazdów i uzyskanie prawa jazdy.

Takie osoby będą mogły samodzielnie prowadzić pojazd od ukończenia 18. roku życia i pracować jako zawodowi kierowcy. Komisja Europejska przekonuje, że ma to pomóc rozwiązać problem niedoboru kierowców.

„Pakiet wniosków ma na celu uproszczenie przepisów dotyczących prawa jazdy przy jednoczesnym dostosowaniu ich do postępu technologicznego i medycznego. Umożliwi zadbanie o to, by początkujący kierowcy byli dobrze przeszkoleni” - przekonuje Adina Vălean, komisarz do spraw transportu.

Komisja Europejska proponuje również wprowadzenie okresu próbnego dla osób, które zdały egzamin na prawo jazdy. Miałby wynosić co najmniej dwa lata.

Unia chce również poprawić jakość szkoleń i badań kierowców. Autorom zmian chodzi o jak najlepsze przygotowanie młodych kierowców, do obecności na drogach innych, niechronionych użytkowników. Miałaby temu również służyć ocena sprawności fizycznej i psychicznej

 

Prawo jazdy wydawane online

Komisja europejska proponuje też cyfrowe prawo jazdy. Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy mają być znacznie łatwiejsze, a wszystkie procedury będą prowadzone online.

Zaktualizowane zostaną również przepisy dotyczące egzaminów. Obecne samochody egzaminacyjne zostaną zastąpione pojazdami bezemisyjnymi.

Zakaz prowadzenia pojazdów rozszerzony na całą UE

Aby zapobiec bezkarności sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych, Komisja Europejska proponuje wprowadzenie nowego systemu umożliwiającego zakaz prowadzenia pojazdów w całej UE. Miałoby to dotyczyć sytuacji, gdy państwo członkowskie zdecyduje się na wykluczenie kierowcy z powodu przestępstwa popełnionego na jego terytorium.

Propozycje te zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.