Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Z czym po stronie pracodawcy wiąże się likwidacja stanowiska pracy?
Marta Dobrzycka
Marta Dobrzycka 28.05.2021 02:00

Z czym po stronie pracodawcy wiąże się likwidacja stanowiska pracy?

beautiful-2912314 1920
https://pixabay.com/get/ga1f16cc081380eff4999ac3758ea4a8a198a215771f0621824778d19e54be953336621e2330a515b5e3320e8f686fd70_1920.jpg?attachment=

Z czym wiąże się likwidacja stanowiska pracy? Z punktu widzenia pracodawcy likwidacja stanowiska pracy uważana jest za jeden z bezpieczniejszych sposobów rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Może wiązać się z redukcją kosztów zatrudnienia, koniecznością wprowadzenia zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie czy też złą sytuacją finansową firmy. Zwalnianemu pracownikowi przysługują wówczas pewne prawa, a przedsiębiorca powinien dopilnować, by likwidacja stanowiska pracy przebiegała prawidłowo. 

W artykule dowiesz się:

  • Z czym wiąże się prawidłowo przeprowadzona likwidacja stanowiska pracy?W jaki sposób pracodawca przygotowuje kryteria brane pod uwagę przy wyborze osoby do zwolnienia?

  • Czym jest i jakie konsekwencje pociąga za sobą pozorna likwidacja stanowiska pracy?

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację stanowiska pracy?

W każdym przedsiębiorstwie dojść może do konieczności reorganizacji czy też konieczności zmniejszenia zatrudnienia. Wiąże się to zazwyczaj w koniecznością likwidacji stanowiska pracy. W sytuacji, gdy pracodawca zwalnia pracownika w związku z likwidacją miejsca pracy,  likwidacja ta musi być rzeczywiście zaawansowana i prowadzona w sposób niebudzący żadnych wątpliwości. W żadnym wypadku nie może powstać sytuacja, w której pracownik zwalniany jest z powodu likwidacji stanowiska pracy, a faktycznie za to miejsce zatrudniana jest zupełnie inna osoba. Oczywiście zwolnienie pracownika na długo przed planowaną likwidacją miejsca pracy jest nieuzasadnione. 

Z czym wiąże się pozorna likwidacja stanowiska pracy 

Niestety zdarzają się sytuacje, w których pracodawca pozoruje likwidację stanowiska pracy, by mieć powód do rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę. Często taka pozorna likwidacja stanowiska pracy polega na stworzeniu nowego stanowiska pracy, łudząco podobnego do tego właśnie likwidowanego. Bywa wówczas, że zakres obowiązków na obu stanowiskach pracy jest niemal identyczny. W takiej sytuacji, zwolniony w ten sposób pracownik może dowodzić przed sądem, że został bezzasadnie zwolniony. 

Inną formą pozornej likwidacji stanowiska pracy jest przekazanie obowiązków osoby dotychczas je zajmującej, innym pracownikom, niekoniecznie nawet zatrudnionym na umowie o pracę. 

Co grozi pracodawcy za pozorną likwidację stanowiska pracy

Jak przestrzega portal poradnikprzedsiębiorcy.pl pozorna likwidacja stanowiska pracy może mieć dla pracodawcy poważne konsekwencje. 

W sytuacji, gdy pracownik podejrzewa, że został zwolniony właśnie na skutek przeprowadzenia w przedsiębiorstwie takiej pozornej likwidacji jego stanowiska pracy, może zwrócić się do sądu, który ma prawo wezwać pracodawcę do wyjaśnienia, jak aktualnie wygląda struktura zatrudnienia pracowników firmy. Sąd może również przesłuchać nowych pracowników pod kątem zakresu ich obowiązków, aby ustalić, czy faktycznie doszło do bezzasadnego zwolnienia pracownika. 

Jeżeli sąd ustali, że zwolnienie pracownika było bezzasadne, a wiążąca się z tym likwidacja miejsca pracy - pozorna, przedsiębiorca może stanąć przed sądem pracy. Ponadto sąd może nakazać pracodawcy przywrócenie do pracy bezzasadnie zwolnionego pracownika na wcześniejszych warunkach lub wypłacenie mu odszkodowania. Oczywiście takie rozwiązanie dotyczy pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony. Jeśli umowa o pracę zawarta była natomiast na czas określony, bezzasadnie zwolnionemu pracownikowi przysługuje w takiej sytuacji jedynie odszkodowanie. 

Jak pracodawca wybiera pracownika, którego zwolni w wyniku likwidacji miejsca pracy?

Pracodawca może również zwolnić tylko jednego z kilku pracowników zajmujących dane stanowisko pracy w wyniku likwidacji tego stanowiska. Musi wówczas pamiętać, że dokonując wyboru pracownika do zwolnienia, powinien posługiwać się przejrzystymi kryteriami wyboru. Mogą to być kryteria związana na przykład ze stażem pracownika czy z kwalifikacjami zawodowymi. Oczywiście niedozwolone jest stosowanie kryteriów dyskryminujących, na przykład związanych z wiekiem czy przynależnością do organizacji związkowej.