Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > UOKiK nałożył ostatnio sporo kar. Ekspert podpowiada, jak ich uniknąć
Materiał Partnera
Materiał Partnera 09.02.2023 11:54

UOKiK nałożył ostatnio sporo kar. Ekspert podpowiada, jak ich uniknąć

UOKIK-urząd ochrony konkurencji i konsumentów-siedziba UOKIK-iberion
BiznesInfo

W ostatnich miesiącach Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kilka decyzji, w których nałożył kary finansowe na różne spółki - Agata, Bricoman, Silvan Transport & Logistics - o łącznej wysokości prawie 1 mln zł. Każda z tych spółek opóźniała się z płatnościami na rzecz swoich kontrahentów na ponad 5 mln zł. Radca prawny Anna Zabielska z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy tłumaczy dokładnie jak działa mechanizm kar nakładanych przez UOKiK.

W drugiej połowie stycznia Prezes UOKiK nałożył 22 mln zł kary na Vectrę. Według urzędu, Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję.

Kiedy Prezes Urzędu może nałożyć karę?

W przypadku stwierdzenia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez stronę postępowania, Prezes UOKiK może nałożyć na nią, w drodze decyzji, administracyjną karę pieniężną.

Czym jest „nadmierne” opóźnianie?

Nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, ma miejsce w przypadku, gdy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez ten podmiot wynosi co najmniej 2 mln złotych.

Wprowadzony model karania oparty jest na określeniu górnej granicy zagrożenia karą, ale i uznaniowości Prezesa UOKiK.

Od czego zależy wysokość kary?

Wysokość kary uzależniona jest od wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz długości okresu opóźnienia w płatności.

Zmniejszenie kary

Ustawa przewiduje jednak możliwość miarkowania administracyjnej kary pieniężnej w oparciu o wagę i okoliczności naruszenia wykazane przez stronę, działania podjęte przez stronę postępowania z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia, ale również współpracę strony z Prezesem UOKiK w toku postępowania, w szczególności przyczynienie się do szybkiego i sprawnego przeprowadzenia postępowania, jak również spełnienie przez stronę postępowania wszystkich niespełnionych w terminie świadczeń pieniężnych wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie w transakcjach handlowych, nie później niż w terminie 60 dni od dnia doręczenia stronie postanowienia o wszczęciu postępowania.