Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Ubezpieczyciel ma oddać pieniądze klientom. Wystarczy złożyć wniosek
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 24.04.2023 15:27

Ubezpieczyciel ma oddać pieniądze klientom. Wystarczy złożyć wniosek

Mężczyzna trzymający banknoty
BiznesInfo

W poniedziałek, 24 kwietnia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował na swojej stronie internetowej, że zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu, popularny ubezpieczyciel wypłaci rekompensaty konsumentom. Tym samym UOKiK podkreśla, że nie uznaje milczącej zgody klientów.

Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie

Prezes UOKiK wydał decyzję wobec spółki Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie. Zarzut dotyczył oferty wysyłanej konsumentom, rozszerzającej zakres ochrony. Opłacanie wyższej składki miało gwarantować np. pobyt w szpitalu w następstwie nieszczęśliwego wypadku. 

Mnóstwo osób załapie się na dodatkowe 760 zł od skarbówki. Wystarczy odpowiednia deklaracja

Brak reakcji uznawany za zgodę

Ubezpieczyciel wymagał, aby osoby niezainteresowane ofertą zawiadomiły go o tym, a brak reakcji z ich strony był uznawany za zgodę. „Konsumenci, którzy tego nie zrobili, a opłacali składkę w dotychczasowej wysokości, byli informowani o niedopłacie i wzywani do zapłaty brakującej kwoty” - informuje Urząd. 

Przejście na wcześniejszą emeryturę. Skorzysta wąskie grono, potrzebny wniosek. 

Takie działania wymagają zgody konsumenta

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, wyjaśnił, że zmiany umowy, które niosą za sobą rozszerzenie jej zakresu i podniesienie wysokości składki, wymagają zgody klienta

„W żadnym wypadku nie można za nią uznać braku reakcji na pismo. Przedsiębiorca nie może obarczać konsumenta koniecznością podejmowania działań w sprawie oferty, którą ten nie jest zainteresowany” – dodaje Chróstny. 

Ubezpieczyciel został zobowiązany do zaniechania zakwestionowanej praktyki i usunięcia jej skutków, dzięki czemu uniknął kary finansowej.

Klienci mają szansę na odzyskanie pieniędzy

Klienci, których umowa ubezpieczeniowa została zmieniona bez ich wyraźnej zgody, mogą złożyć wniosek o anulowanie zmian. „W takiej sytuacji Compensa zwróci im równowartość pobranych składek za dodatkową ochronę albo zaliczy je na poczet kolejnych płatności" - podkreśla Prezes Urzędu. Dodaje, że odnosi się to zarówno do obecnych klientów ubezpieczyciela, jak i osób, których umowy już wygasły.

Warto pamiętać, że na mocy decyzji Prezesa Urzędu, Compensa zawiadomi konsumentów o tym, że mogą anulować zmiany w umowie wprowadzone bez ich zgody, a także odzyskać pobrane składki za dodatkową ochronę.

Tagi: UOKiK