biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Tysiące samolotów wyłączone z lotów. Incydent ujawnił błąd w oprogramowaniu
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 01.12.2025 16:56

Tysiące samolotów wyłączone z lotów. Incydent ujawnił błąd w oprogramowaniu

Tysiące samolotów wyłączone z lotów. Incydent ujawnił błąd w oprogramowaniu
Fot. pexels/MarkusWinkler

Jedna niebezpieczna sytuacja w powietrzu wystarczyła, by uruchomić lawinę pytań o bezpieczeństwo najpopularniejszych samolotów pasażerskich na świecie. Po incydencie z udziałem maszyny JetBlue, branża lotnicza wstrzymała oddech. Wykryty błąd w oprogramowaniu systemów sterowania zmusił producenta do natychmiastowej reakcji. Choć początkowe doniesienia brzmiały katastroficznie, sugerując paraliż tysięcy maszyn, ostateczne dane okazały się znacznie łagodniejsze dla przewoźników.

Incydent z udziałem JetBlue. Co stało się 30 października?

Cała sprawa ma swój początek w wydarzeniach z 30 października. Tego dnia samolot linii JetBlue, wykonujący rutynowy rejs z Meksyku do Newark (USA), napotkał na niespodziewane problemy. 

W trakcie lotu maszyna niespodziewanie zaczęła tracić wysokość. Piloci zgłosili, że "dziób samolotu samoistnie opadł", co doprowadziło do gwałtownego zniżania. Choć załodze udało się odzyskać kontrolę nad maszyną i bezpiecznie wylądować, incydent został zakwalifikowany jako poważny. Śledztwo wykazało, że winowajcą nie był błąd człowieka ani usterka mechaniczna, lecz błąd w oprogramowaniu, który w specyficznych warunkach błędnie interpretował dane z czujników, wymuszając manewr obniżenia lotu, znany jako V-Alpha Protection (zabezpieczenie przed przeciągnięciem).

Tysiące samolotów wyłączone z lotów. Incydent ujawnił błąd w oprogramowaniu
Fot. Yuganov Konstantin/Canva

Od 6 tysięcy do setki uziemionych maszyn

Reakcja producenta, koncernu Airbus, była natychmiastowa, ale komunikacja wprowadziła początkowo spory chaos informacyjny.

Pierwszy komunikat: Airbus poinformował, że problem dotyczy potencjalnie aż 6 tysięcy samolotów z rodziny A320, latających na całym świecie. Ta informacja wywołała panikę na giełdach i w liniach lotniczych, sugerując gigantyczny paraliż siatki połączeń.

Sprostowanie i uspokojenie: Szybko okazało się, że liczba ta dotyczy wszystkich maszyn, które wymagają aktualizacji oprogramowania, a nie tych, które muszą zostać natychmiast uziemione. Po doprecyzowaniu danych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i samego producenta, ogłoszono, że w trybie pilnym z eksploatacji wyłączono niecałe 100 maszyn.

Pozostałe samoloty mogą kontynuować loty, pod warunkiem wdrożenia tymczasowych procedur operacyjnych przez pilotów, do czasu wgrania poprawki systemowej.

"Jesteśmy bezpieczni". Wizz Air uspokaja pasażerów

Sytuacja jest szczególnie istotna dla europejskiego rynku, gdzie Airbusy A320 i A321 stanowią trzon floty tanich przewoźników, w tym węgierskiego Wizz Aira. Głos w sprawie zabrał Diarmud O’Conghaile, wiceprezes ds. operacyjnych w Wizz Air (lub dyrektor zarządzający Wizz Air Malta).

W swoim oświadczeniu menedżer podkreślił, że przewoźnik jest w stałym kontakcie z producentem i organami nadzoru. O’Conghaile zapewnił, że flota Wizz Air przechodzi niezbędne procedury, a bezpieczeństwo pasażerów pozostaje absolutnym priorytetem. Komunikat ten miał na celu ucięcie spekulacji o możliwych masowych odwołaniach lotów popularnego "landrynkowego" przewoźnika. 

Bezpieczeństwo pozostaje dla nas absolutnym i nadrzędnym priorytetem, a we wszystkich obszarach naszej działalności utrzymujemy najbardziej rygorystyczne standardy. Pragnę również złożyć serdeczne podziękowania naszym oddanym pracownikom WIZZ, którzy przez całą noc niestrudzenie pracowali nad szybkim i sprawnym wdrożeniem aktualizacji. Dzięki ich zaangażowaniu nasi pasażerowie mogli podróżować zgodnie z planem, pomimo napotkanych wyzwań – powiedział Diarmud O’Conghaile, wiceprezes ds. operacyjnych w Wizz Air.

Dzięki szybkiej reakcji i precyzyjnym wytycznym, większość linii lotniczych uniknęła paraliżu operacyjnego, a "informatyczny chochlik" jest sukcesywnie eliminowany z systemów pokładowych.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: