Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył postępowanie wyjaśniające w sprawie tzw. „cudu paliwowego” na stacjach Orlen. Z początkiem br. koncernowi zarzucano, że pod koniec 2022 roku celowo zawyżył ceny paliw, aby uniknąć podwyżek 1 stycznia. Postępowanie wykazało, że ceny paliw stosowane przez Orlen w grudniu 2022 r. malały wolniej niż notowania cen paliw na rynkach europejskich. Nie stanowiło to jednak naruszenia prawa w myśl polskich i unijnych przepisów ochrony konkurencji – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Serwis money.pl podaje, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi praktyki głównych producentów wyrobów ziemniaczanych wobec dostawców ziemniaków. Jeżeli Urząd wykryje nieprawidłowości, firmom grożą kary w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.
Platforma cyfrowa Polsat Box, której właścicielem jest Cyfrowy Polsat, rozpoczęła wypłaty rekompensat klientom, którym bez ich zgody aktywowała dwie dodatkowe usługi, czytamy na stronie wirtualnemedia.pl.
Urząd Ochrony Klientów i Konkurencji poinformował we wtorek 16 maja o postawieniu zarzutów wobec platformy Glovo. Zdaniem prezesa UOKiK miała ona wprowadzać konsumentów w błąd, za co grozi kara w wys. do 10 proc. obrotu. Opłata serwisowa, za małe zamówienie czy za opakowanie? Zamawiający w Glovo nie wiedzieli, ile wyniesie koszt całości zamówienia – wyjaśnia UOKiK.
Od 1 stycznia br. przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z okresu 30 dni poprzedzających promocję. Jak się okazuje, wielu z nich nie stosuje się do nowych regulacji lub robi to w sposób nieprawidłowy, dlatego UOKiK opublikował specjalną instrukcję.
UOKiK opublikował wyniki kontroli dokonywanych przez Inspekcję Handlową. Okazuje się, że w w porównaniu do 2021 r., w 2022 r. poprawie uległa jakość benzyny, a pogorszeniu jakość LPG. Wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy.
Jednym ze sposobów na wzrost cen jest zmniejszenie rozmiarów produktów. W przeciwieństwie do przypadków sprzed lat, tym razem przyczyną jest inflacja. Do grona firm zmniejszających swoje produkty postanowił dołączyć Lidl.
W poniedziałek, 24 kwietnia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował na swojej stronie internetowej, że zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu, popularny ubezpieczyciel wypłaci rekompensaty konsumentom. Tym samym UOKiK podkreśla, że nie uznaje milczącej zgody klientów.
APCOA Parking Polska jest największą w Polsce firmą działającą w branży parkingowej. W ostatnich dniach na przedsiębiorstwo została nałożona olbrzymia kara finansowa.
Raiffeisen Bank International dokonał bezprawnie jednostronnej zmiany umowy o kredyt hipoteczny w zakresie nowych numerów kont do spłaty i obsługi kredytów. Prezes UOKiK nałożył na bank karę w wysokości ponad 3,1 mln zł.
W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bardzo aktywnie kontroluje przedsiębiorstwa. Tym razem oberwało się Deutsche Bank Polska, który musi zapłacić ogromną karę.
Trwa śledztwo i postępowanie przeciwko trzem przedsiębiorcom z województwa lubelskiego, którzy podejrzani są o naruszenie przepisów dotyczących uczciwości przetargów. Istnieje podejrzenie, że w sposób niezgodny z prawem wpłynęli na przebieg przetargu, poprzez zawarcie nielegalnego porozumienia. Za udział w takim porozumieniu grozi im kara w wysokości do 10 procent ich obrotu.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen ekspresów do kawy marki Jura. Obecnie trwa analiza dowodów zebranych w tej sprawie w trakcie przeszukania.
W branży rybnej doszło do zaskakującego zwrotu. Grupa Kapitałowa Graal, zajmująca pierwsze miejsce w produkcji puszkowanych ryb w Polsce, sprzedała część aktywów Lisner Holding. Transakcja ma być korzystna dla obu stron.
W dobie szalejącej inflacji i kryzysu gospodarczego wielu przedsiębiorców sięga po coraz nowsze metody radzenia sobie z problemami finansowymi. Na rynku popularne stało się stosowanie „downsizingu”, zwanego również „shrinkflacją”. Producenci zmniejszają rozmiary artykułów, przy okazji często podnosząc ich ceny. Sprawę skomentował UOKiK.
Ostatnimi czasy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pełne ręce roboty. Niedawno na łamach naszego portalu pisaliśmy o tym, że UOKiK nałożył kary na wiele firm działających w Polsce. Teraz oberwie się również influencerom.Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, postawił zarzuty trójce influencerów: Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan, w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych.W materiale wideo opublikowanym w sieci w poniedziałek, 13 lutego, prezes UOKiK poinformował, że wymienieni wyżej „twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie, i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji”.
Prezes Tomasz Chróstny postawił Auchan Polska i SCA PR Polska (Intermarche) zarzuty nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych – podaje UOKiK.
W ostatnich miesiącach Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kilka decyzji, w których nałożył kary finansowe na różne spółki - Agata, Bricoman, Silvan Transport & Logistics - o łącznej wysokości prawie 1 mln zł. Każda z tych spółek opóźniała się z płatnościami na rzecz swoich kontrahentów na ponad 5 mln zł. Radca prawny Anna Zabielska z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy tłumaczy dokładnie jak działa mechanizm kar nakładanych przez UOKiK.W drugiej połowie stycznia Prezes UOKiK nałożył 22 mln zł kary na Vectrę. Według urzędu, Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko amerykańskiemu gigantowi – firmie Amazon. Zarzuty są poważne. Firmie zarzuca się, że wprowadzała w błąd co do momentu zawarcia umów sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów.Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu sprzedaje na platformie Amazon.pl.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Powodem miało być zamieszczanie na serwisie internetowym ofert z mylącymi cenami. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi wysoka kara sięgająca nawet 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
BNP Paribas Bank Polska oraz Bank Pocztowy bezprawnie ograniczały w bankowości elektronicznej możliwość złożenia wniosków o wakacje kredytowe tylko do maksymalnie 2 lub 4 zamiast 8 miesięcy – podaje UOKiK.UOKiK nałożył na banki kary w łącznej wysokości blisko 3 mln zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Karcher 26 mln zł kary. Kwota ta mogła być jednak wyższa, gdyby nie to, że spółka współpracowała z urzędem podczas kontroli.
Po zapowiedziach posłów dot. zawiadomienia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ws. sytuacji z cenami paliw w PKN Orlen, jest reakcja prezesa Urzędu. Kontrola została już wszczęta.Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapadła po obniżce hurtowych cen paliw przez koncern 31 grudnia i wywołanych tym kontrowersji. Skargi do Urzędu zapowiadali również niektórzy posłowie.
Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Przedsiębiorstwu Wielobranżowemu Atex. Urząd sprawdzi, czy nie doszło do zmowy cenowej.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, która jest operatorem sieci Play. Powodem zarzutu jest karanie konsumentów za opóźnienia w zapłacie abonamentu lub innych opłat ujętych na rachunku — klienci Play mieli wówczas tracić rabat przyznany za wybór e-faktury. Jeśli zarzut prezesa UOKiK się potwierdzi, spółka może zapłacić karę w wys. 10 proc. rocznego obrotu.
Ponad 70 tys. z blisko 72 tys. sprawdzonych spoza UE ładowarek i zasilaczy zostało zakwestionowanych – poinformował UOKiK. Urząd dodał, że tylko jeden model ładowarki był w 100 proc. zgodny zarówno z wymaganiami technicznymi, jak i formalnymi. Celnicy przy wsparciu UOKiK i Inspekcji Handlowej sprawdzali, czy sprowadzane spoza UE ładowarki i zasilacze spełniają wymagania rynku europejskiego pod względem konstrukcyjnym i formalnym.Ładowarki i zasilacze to jedne z towarów, które najczęściej pojawiają się w skargach konsumenckich na sprzęt elektryczny. Są powszechne, a zatem ryzyko związane z ich używaniem osiąga duży efekt skali. – Dzięki synergii działań instytucji oraz regularnym kontrolom znacząco spada liczba niebezpiecznych produktów na polskim rynku. Celem wspólnego projektu UOKiK, Inspekcji Handlowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej było niedopuszczenie do obrotu na terenie Polski ładowarek i zasilaczy stwarzających zagrożenie dla konsumentów – tłumaczy prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK prowadzi częste kontrole sprzętu elektrycznego (m.in. kontrola czajników elektrycznych i plafonów w 2021 r., kontrola elektronarzędzi w 2021 r., kontrola listew przepięciowych i kabli elektrycznych w 2020 r., kontrola ładowarek w 2020 r.). – Krajowa Administracja Skarbowa eliminuje z rynku wyroby, które nie spełniają obowiązujących w UE wymagań i co ważne, stanowią zagrożenie dla zdrowia. Nasi funkcjonariusze kolejny raz biorą udział w kontrolach prowadzonych w ramach akcji organizowanych we współpracy z UOKiK i Inspekcją Handlową. W ten sposób wspólnie dbamy o bezpieczeństwo konsumentów – podkreśla szef KAS Magdalena Rzeczkowska. Kontrole ładowarek i zasilaczy – tylko jeden model uzyskał pozytywną opinię IH W ramach projektu Inspekcja Handlowa skontrolowała łącznie 61 modeli importowanych ładowarek i zasilaczy (blisko 72 tys. sztuk). Część produktów trafiła do laboratorium – 13 modeli (10,6 tys. sztuk). Na podstawie przeprowadzonych badań, okazało się, że 5 próbek (3 tys. sztuk) – czyli 38,5 proc. - nie spełnia określonych wymogów konstrukcyjnych i stwarza realne zagrożenie dla użytkowników. W laboratorium sprawdzono bezpieczeństwo sprzętów elektrycznych, czyli m.in. wytrzymałość izolacji, nagrzewanie się, napięcie dotykowe oraz czy elementy pod napięciem są łatwo dostępne.Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę oznakowanie oraz dokumentację 61 modeli ładowarek i zasilaczy. Wątpliwości formalne wykryto w niemal każdym produkcie. Inspektorzy wydali w sumie 60 negatywnych opinii dotyczących łącznie 70 554 sztuk sprzętu. Zaledwie jeden model ładowarki był w 100 proc. zgodny zarówno z wymaganiami technicznymi, jak i formalnymi, czyli był prawidłowo oznakowany.
Polkomtel, operator sieci Plus, musi zapłacić prawie sześć milionów złotych kary nałożonej przez UOKiK. Firma została ukarana za nieprawidłowości przy cyklicznej promocji. Jak poinformował UOKiK sąd uznał, że nawet korzystne ekonomicznie dla konsumentów zmiany muszą być wprowadzane zgodnie z przepisami prawa, a więc przy zachowaniu określonych w ustawie obowiązków informacyjnych. Za stosowanie nieuczciwych praktyk spółka została ukarana karą ponad 5,9 mln zł. Ponadto informując o możliwości uniknięcia opłaty za usługę rachunku szczegółowego po zakończeniu promocji Spółka wskazywała wyłącznie na najkorzystniejsze z jej perspektywy rozwiązanie czyli usługę e-rachunku.Polkomtel nie doręczała abonentom również treści proponowanych zmian warunków umowy - nowych wersji regulaminu promocji.Zdaniem urzędu oferty: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop zostały ukształtowane w ten sposób, że klienci nie byli świadomi dodatkowych opłat mogących wynikać ze słuchania radia online lub oglądania filmów w internecie.