Nocą 1 listopada Warszawa wkracza w nową rzeczywistość – przynajmniej w wybranych częściach miasta. Po wielu miesiącach gorących debat i kontrowersji zakaz nocnej sprzedaży alkoholu w końcu stał się faktem. Na razie pilotażowy program obejmuje dwie kluczowe dzielnice stolicy, gdzie mieszkańcy i służby miejskie będą testować jego działanie w praktyce, ale reszta stolicy bacznie się przygląda.
Na nic zdały się apele przeważającej większości mieszkańców – nie będzie nocnego zakazu sprzedaży alkoholu w Warszawie. Choć sprawa może zdawać się czysto stołeczna, to katastrofa wizerunkowa Koalicji Obywatelskiej jest już ogólnopolska. Zwłaszcza że badania opinii świadczą, że Polacy w kwestii ograniczenia sprzedaży alkoholu są zjednoczeni jak w rzadko której kwestii.
Kontrowersyjna oferta Żabki obiegła sieć. Spotkała się przy tym z wyjątkowo mieszanym odbiorem, szeroko poniosła się też krytyka. Doszło nawet do złożenia zawiadomienia do prokuratury, która teraz zajmie się sprawą najpopularniejszej sieci convinience. Ukazało się oficjalne oświadczenie.
Kontrowersyjny produkt pojawił się na sklepowych półkach na przełomie września i października i od razu wywołał szereg dyskusji. Aktywiści podnosili kwestię problemu alkoholizmu i kultury picia w Polsce, politycy zapowiadali walkę z opakowaniami przypominającymi mus. Alkotubki szybko zniknęły z dyskontów, teraz w życie weszło ważne rozporządzenie. Resort i tak poszedł producentom na rękę.
Nowe przepisy dotyczące sprzedaży alkoholu mają wprowadzić obowiązek stosowania opakowań szklanych lub metalowych dla małych pojemności oraz zakaz wprowadzania na rynek nietypowych form alkoholu, takich jak proszki czy… żele. Tak polska legislacja reaguje na kryzys alko-tubek.
Rząd opracował i opublikował projekt rozporządzenia, które ma zabronić sprzedaży alkoholu w opakowaniach zachęcających do konsumpcji np. dzieci. Dziś można się już z nim zapoznać, dzięki czemu wiemy, że ograniczenia nie będą dotyczyć tylko niesławnych alkotubek. Restrykcje dot. opakowań będą sięgać znacznie szerzej.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie “RoPSAN” przeprowadziło badanie dotyczące zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nieletnim. Sprawdzano, czy sprzedawca sprzeda alkohol osobie wyglądającej na niepełnoletnią.
Katarska rodzina królewska zażądała od FIFA wprowadzenia całkowitego zakazu picia alkoholu na stadionach. Decyzja ta została podjęta dwa dni przed rozpoczęciem Mistrzostw Świata.