biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Prokuratura zajmie się kontrowersyjną ofertą Żabki. Sieć już wydała oświadczenie
Julia Bogucka
Julia Bogucka 03.05.2025 22:33

Prokuratura zajmie się kontrowersyjną ofertą Żabki. Sieć już wydała oświadczenie

Żabka
Fot. Marek BAZAK/East News

Kontrowersyjna oferta Żabki obiegła sieć. Spotkała się przy tym z wyjątkowo mieszanym odbiorem, szeroko poniosła się też krytyka. Doszło nawet do złożenia zawiadomienia do prokuratury, która teraz zajmie się sprawą najpopularniejszej sieci convinience. Ukazało się oficjalne oświadczenie.

Kontrowersyjna oferta Żabki

Minęło już trochę czasu od chwili, kiedy jedna z najpopularniejszych sieci w Polsce postanowiła wprowadzić akcję promocyjną, która wśród Polaków wywołała bardzo duże kontrowersje. Chodzi o ofertę określaną przez internautów jako “abonament na piwo”. W ten sposób klienci Żabki mają możliwość zakupienia pakietu 24 piw w cenie 12, z możliwością ich odbioru przez 20 dni. Takiego zakupu można dokonać w okresie od 23 kwietnia do 6 maja 2025 roku.

żabka sklep.jpg
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Trzeba jednak zaznaczyć, że sama sieć zaprzecza, jakoby promocja była abonamentem, ponieważ nie zawiera możliwości automatycznego przedłużania. W aplikacji Żappka została ona nazwana “pakietem”. To nie zmienia jednak faktu, że wielu Polaków wyraziło zaniepokojenie, zwracając uwagę na fakt, że tego typu zabiegi mogą zachęcić do regularnego i nadmiernego spożywania alkoholu. Raport Akademii Polonijnej w Częstochowie wykazał, że w Polsce liczba uzależnionych od alkoholu i nadmiernie pijących wynosi od 4 do 5 mln, co ma oznaczać, że osób żyjących w zasięgu społecznie negatywnych skutków alkoholizmu jest około 12 mln.

Broniąc się przed zarzutami, Żabka zwraca uwagę na to, że w znanych dyskontach również funkcjonują podobne promocje na piwo na zasadzie “12+12 gratis”. To prawda, choć różnicę stanowi fakt, że w tych przypadkach nie pojawia się możliwość odbierania alkoholu przez pewien okres. Warto jednak zaznaczyć, że i te oferty wywołują coraz więcej kontrowersji i dyskusji.

Skończyło się eldorado na Shein i Temu. Złe wieści dla klientów, zakupy już nie takie tanie Rząd kręci bat na właścicieli rosyjskich dyskontów w Polsce. Czekają ich konsekwencje

Jan Śpiewak reaguje na ofertę Żabki

Żabka, jedna z największych sieci sklepów w Polsce, musi zmierzyć się z nowymi problemami prawnymi. Aktywista Jan Śpiewak, znany z nagłaśniania spraw związanych z nieodpowiedzialną promocją alkoholu przez znane osoby i firmy, tym razem skierował zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Śródmieście, oskarżając zarząd Żabki o złamanie przepisów dotyczących reklamy alkoholu.

Jak poinformował Śpiewak w mediach społecznościowych, jego fundacja Bezpieczna Polska uznała promocyjny abonament oferowany przez sieć za narzędzie sprzyjające uzależnieniu od alkoholu. W jego ocenie działania Żabki nie tylko przekraczają dozwolone granice reklamy piwa określone w przepisach, ale wręcz mogą stanowić przestępstwo.

Jako fundacja Bezpieczna Polska składamy zawiadomienie do prokuratury na zarząd Żabki. Ich promocyjny abonament to naprawdę abonament na alkoholizm – napisał Jan Śpiewak.

Aktywista powołuje się na przepisy art. 45 ust. 2 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1982 roku. Jego zdaniem oferta Żabki prowadzi do zwiększenia konsumpcji alkoholu, co może naruszać obowiązujące prawo. W swoim apelu Śpiewak zwrócił się także do polityków, podkreślając, że potrzebne są nie tylko nowe przepisy regulujące reklamę alkoholu, ale także skuteczne egzekwowanie istniejącego prawa.

Apelujemy do polityków o tworzenie nowego prawa, ale również podtrzymywanie i egzekwowanie obecnego. Sieci handlowe od dawna przekroczyły granicę prawa. Niestety nie spotykało się to z odpowiedzią polityków i służb  – dodał Śpiewak, wzywając do zdecydowanych działań w obronie zdrowia publicznego.

Trudno nie zauważyć, że tego rodzaju zarzuty mogą wywołać poważne reperkusje zarówno wizerunkowe, jak i prawne dla popularnej sieci sklepów. Pojawiło się już oświadczenie ze strony Żabki.

Zobacz: Lidl oszalał, wyprzedają elektronikę za grosze. Hity idealne na wiosnę

Prokuratura zajmie się Żabką. Sieć wydała oświadczenie

W Polsce coraz częściej pojawiają się kontrowersje wokół promocji alkoholu, zwłaszcza piwa. Popularne akcje marketingowe, takie jak oferty typu “12+12 gratis” czy ”1+1”, są krytykowane za zachęcanie do nadmiernego spożycia alkoholu, co może prowadzić do uzależnień. W odpowiedzi na te obawy rząd rozważa wprowadzenie nowych regulacji mających na celu ograniczenie dostępności i promocji napojów alkoholowych.

Ministerstwo Zdrowia pracuje nad nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Proponowane zmiany obejmują między innymi potencjalne zakazanie promocji na piwo. Obecnie jest to jedyny napój alkoholowy, którego reklama jest dozwolona w określonych godzinach. Nowe przepisy mają na celu objęcie piwa tym samym zakazem promocji, co inne alkohole. Pojawiają się również głosy o możliwości zakazania wspomnianych wyżej ofert zakupu wielu piw za pół ceny, a także nowe wymogi dotyczące opakowań.

Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz reklamy napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, które może być reklamowane w określonych godzinach i pod pewnymi warunkami. Naruszenie tych przepisów może skutkować grzywną w wysokości od 10 000 do 500 000 zł.

Żabka postanowiła odnieść się do zapowiedzi Jana Śpiewaka w kontekście złożenia zawiadomienia do prokuratury w odpowiedzi na pytania Portalu Spożywczego.

Oferta pakietów piwnych, dostępna w aplikacji, nie narusza obowiązujących przepisów, szczególnie warunków i zasad dotyczących reklamy i promocji piwa określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Oferta nie stanowi publicznej promocji. Jest kierowana wyłącznie do zamkniętej grupy pełnoletnich i zalogowanych użytkowników aplikacji mobilnej Żappka. W swoim założeniu nie odbiega od powszechnie stosowanej praktyki rynkowej i jest oparta o wielosztukowy model sprzedaży - komentują przedstawiciele biura prasowego sieci.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: