Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Latające śmietniska. 6,1 mln ton śmieci rocznie w samolotach
Przemysław Terlecki
Przemysław Terlecki 22.03.2022 09:12

Latające śmietniska. 6,1 mln ton śmieci rocznie w samolotach

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Śmieci w samolotach to ogromny problem. Latające maszyny po każdym locie są ich pełne. Jak podaje Business Insider Polska, każdy pasażer po wyjściu z samolotu zostawia po sobie średnio 1,43 kg odpadów. Poratl informuje także o wyliczeniach Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które oszacowało, że w 2018 roku pasażerowie zostawili na pokładach 6,1 mln ton śmieci łącznie.

W 2017 roku było to jeszcze "tylko" 5,7 mln ton. Rosnący ruch w powietrzu to także rosnąca liczba odpadków. Nie trzeba przekonywać więc, że problem jest ogromny, co widać w samych liczbach. Innym kłopotem jest marnowanie żywności na masową skalę, co także ma nagminnie miejsce na pokładach powietrznych maszyn. Niemalże co czwarty (23%) wyrzucony przedmiot to nietknięta żywność i napoje.

Śmieci ogromnym problemem w samolotach

Przy wartym 15 mld dol. rynku cateringu lotniczego w 2017 r. stanowi to istotny bodziec do poprawy planowania i logistyki. Marnowanie żywności to problem globalny - co roku traci się lub marnuje do jednej trzeciej (1,3 mld ton) jedzenia - alarmuje IATA.

Jednym z większych problemów, jakie stoją na drodze linii lotniczych są różne przepisy, często bardzo restrykcyjne, dotyczące odpadów w różnych krajach. Choć część ze śmieci z pokładów dałoby się przetworzyć i poddać recyklingowi, prawo w danym państwie mówi np. o spalaniu odpadów i tylko to można ze śmieciami zrobić. Inne natomiast nie dają możliwości wyrzucenia śmieci na swoim terytorium.

Dlatego też linie lotnicze zwracają się w stronę lotów neutralnych dla środowiska pod względem odpadów. Taką politykę wprowadziły już linie Qantas z Australii, które zastąpiły plastik opakowaniami z trzciny cukrowej, sztućce ze skrobi zbożowej czy papierowe opakowania po kocach. W ślady Qantas idą holenderskie linie lotnicze KLM, które w czerwcu ogłosiły koniec z plastikiem na pokładzie maszyn.

Także Air France zamierza wdrożyć "zieloną" ofertę opakowań i sztućców, co sprawi, że 100 mln plastikowych kubków zastąpią papierowe, 85 mln sztućców zastąpią te z biomasy, a 25 mln plastikowych mieszadełek drewnianymi. Również polski LOT zapowiada rezygnację z plastiku na pokładzie.