biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Shein i Temu zyskają kosztem polskich sklepów. Przedsiębiorcy protestują
Sylwia Nowosińska
Sylwia Nowosińska 05.07.2025 12:05

Shein i Temu zyskają kosztem polskich sklepów. Przedsiębiorcy protestują

Shein, Temu, sklepy
Fot. ADEK BERRY/AFP/East News

Od miesięcy organizacje konsumenckie i unijne instytucje ostrzegają przed zgubnymi skutkami popularności tanich produktów dostępnych na chińskich platformach sprzedażowych. Tymczasem w Polsce może wkrótce powstać nowe prawo, które otworzy chińskim sprzedawcom nowe możliwości rozwoju na naszym rynku i osłabi polskie sklepy internetowe. Przedsiębiorcy już sygnalizują oburzenie.

Rząd uderzy w handel internetowy?

Polski rząd może szykować raj dla Shein i Temu – obawiają się wybrane grupy przedsiębiorców. Propozycja ministerstwa finansów dotycząca zmiany kluczowych przepisów dla branży e-commerce, czyli internetowego handlu, wywołała oburzenie. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Izba Gospodarki Elektronicznej wyraziły stanowczy sprzeciw wobec pomysłu resortu. Chodzi o propozycję objęcia branży e-commerce podatkiem od sprzedaży detalicznej, który na obecnie obowiązujących zasadach tylko w 2025 roku przyniesie 4,9 mld zł do budżetu państwa. O planach rządu w drugiej połowie czerwca donosiła “Rzeczpospolita”.  Nowy podatek, choć może przynieść wpływy do budżetu, może okazać się także gwoździem do trumny dla wielu polskich firm.

Zajrzeli za mury "wiosek Shein". Coś dziwnego dzieje się w fabrykach chińskiego giganta Od Zakopanego, aż po Bałtyk. Nowy hit opanowuje wakacyjne stragany. Wszyscy chcą go teraz mieć

Reprezentanci polskich przedsiębiorców mówią o zagrożeniach

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) z zaskoczeniem i niepokojem przyjmuje najnowsze doniesienia medialne dotyczące planów Ministerstwa Finansów obejmujących rozszerzenie obowiązującego od 2021 r. podatku od sprzedaży detalicznej także na sektor e-commerce. [1] W trosce o rozwój i innowacyjność polskich przedsiębiorców z branży handlu elektronicznego wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec tego pomysłu. Wdrożenie go ograniczy bowiem inwestycje rodzimych sprzedawców i platform oraz pogorszy ich pozycję względem konkurencji spoza Unii Europejskiej”- czytamy na stronie organizacji.

Przedstawiciele przedsiębiorców zwracają uwagę, że zamiast dodatkowo obciążać podatkami branżę, która i tak już zmaga się z dużymi trudnościami, rząd powinien przede wszystkim działać wspólnie z innymi krajami UE w celu umocnienia pozycji unijnych sklepów internetowych w porównaniu do przedstawicieli e-commerce z krajów poza UE, z których coraz częściej korzystają polscy klienci.

Shein i Temu kontra znane sieciówki. Ekspertka ujawnia prawdę o jakości ubrań

Polski rząd powinien przedyskutować nowy podatek z innymi krajami UE?

Przedstawiciele ZPP zwracają uwagę, że inne kraje UE nie obciążają swoich przedsiębiorców z branży internetowego handlu dodatkowym podatkiem.

Temat potencjalnego opodatkowania sprzedaży detalicznej online, gdyby miał powrócić, być może powinien również zostać omówiony na poziomie europejskim – tym bardziej, że żadne z Państw Członkowskich nie wprowadziło jeszcze takiego rozwiązania, a rozwojowi jednolitego rynku UE nie służy fragmentaryzacja”- czytamy w stanowisku ZPP.

Podatek od sprzedaży detalicznej obowiązuje w Polsce od 2021 roku. Jako oficjalny cel jego wprowadzenia podawano ochronę małych przedsiębiorców przed konkurencją w postaci gigantów danej branży. Przedstawiciele polskiego biznesu uważają, że nie spełnił on swojej funkcji, a rozszerzenie go na handel internetowy może uderzyć w małych polskich przedsiębiorców, którzy sprzedają swoje towary za pośrednictwem większych platform, takich jak Allegro lub Empik. Nowy podatek może oznaczać, że ceny produktów u polskich przedsiębiorców wzrosną, w efekcie czego klienci będą jeszcze częściej szukać tańszych odpowiedników na zagranicznych platformach i chętniej sięgać po produkty z platform takich jak Temu i Shein.

Allegro
Czy użytkownicy sklepów internetowych zamiast allegro będą częściej wybierać zagraniczne serwisy? Fot. Materiał własny

Jak wynika z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2024”,  75 proc. internautów z naszego kraju robi zakupy w polskich e-sklepach. Równolegle 36 proc. z nich kupuje także na platformach zagranicznych, w tym w chińskich sieciówkach, takich jak Temu, Shein lub AliExpress.

Zobacz także: Zajrzeli za mury "wiosek Shein". Coś dziwnego dzieje się w fabrykach chińskiego giganta

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: