Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Nie zrobisz jednej rzeczy, bank częściowo zablokuje dostęp do konta. Problem dotyczy prawie 3 mln Polaków
Ada Rymaszewska
Ada Rymaszewska 14.01.2024 16:56

Nie zrobisz jednej rzeczy, bank częściowo zablokuje dostęp do konta. Problem dotyczy prawie 3 mln Polaków

terminal karta
Marek BAZAK/East News

Ważna wiadomość dla prawie 3 mln Polaków, których dowody stracą ważność w tym roku. Jeśli na czas nie zaktualizują oni swoich danych w banku, dostęp do niektórych funkcji ich konta zostanie zablokowany. W konsekwencji, napotkają oni na uciążliwe ograniczenia np. w zlecaniu przelewów. Taką politykę stosują wszystkie tego typu instytucje, w tym te najpopularniejsze. Na liście są m.in. Bank PKO BP, ING Bank Śląski czy Alior Bank.

Dowód osobisty traci ważność. Bank może zablokować niektóre dostępy

Bank PKO BP jest tylko jednym z wielu, które ostrzegają swoich klientów przed niebezpieczeństwem zablokowania ich konta bankowego. Podobne przestrogi formułują także Santander, mBank, Alior Bank czy Credit Agricole. Każda z tych instytucji reaguje na zbliżające się zmiany u osób posiadających u nich usługi. W 2024 roku aż 2,7 mln Polaków będzie musiało wymienić dowód osobisty z powodu utraty jego ważności.

Sprawa jest poważna, bo w przypadku, gdy nasz dowód przestanie być ważny, a to właśnie jego używaliśmy podczas załatwiania formalności w banku, po upływie określonego terminu ze względów bezpieczeństwa dostęp do konta może zostać w pewnym zakresie zablokowany. PKO BP, przykładowo, częściowo blokuje dostęp do aplikacji IKO oraz serwisu iPKO po 30 dniach.

Do Pepco ustawią się potężne kolejki. Klienci wyruszą na zakupy. Takich okazji jeszcze nie było

Bank przypomni o naszych powinnościach

Warto zaznaczyć, że po upływie 30 dni od zdezaktualizowania się przypisanego do konta dowodu, PKO BP nie blokuje całkowicie konta. Niemniej, realne problemy dotyczą zarządzania środkami finansowymi. Trzeba więc liczyć się z utratą dostępu do zlecania przelewów, historii transakcji, składania wniosków i zawierania umów online.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku innych banków, które decydują się jedynie blokować poszczególne funkcjonalności na koncie. Co istotne, każdy zawczasu wysyła do klienta przypomnienie. Na przykład Santander Bank robi to w aplikacji mobilnej aż 90 dni przed utratą ważności dokumentu i ponawia ostrzeżenie na 60 dni przed wygaśnięciem dowodu osobistego.

Na 60 dni przed upływem terminu informacja pojawia się po zalogowaniu do aplikacji mobilnej i serwisu internetowego Millenet - wskazuje z kolei biuro prasowe banku Millennium.

Banki przypominają o aktualizacji wszystkich danych

Mało kto pamięta także, że dla właściwej obsługi konta musimy przypisać do niego nie tylko odpowiedni dokument tożsamości, ale też numer telefonu. W przypadku nieważności tego drugiego nie dochodzi jednak do blokad, ale nie dowiemy się np. o podejrzanej transakcji na naszym koncie.

ZOBACZ: Kiedy euro w Polsce? Padł możliwy termin, ale jest warunek

Poza tym, banki zbierają także takie dane, jak np. aktualny adres e-mail i adres zamieszkania. O ich aktualizacji również warto pamiętać, aby pozostawać w ścisłym kontakcie z placówką świadczącą dla nas usługi. W ten sposób możemy uniknąć choćby oszustw i kradzieży.

mDowód nie zastąpi fizycznego dokumentu

Portal Interia Biznes zauważa, że wszystkie banki oferują możliwość aktualizacji danych online w aplikacji, telefonicznie lub osobiście w stacjonarnych oddziałach.

Od września 2023 roku instytucje te uznają ponadto mDowód, wprowadzony w zaktualizowanej aplikacji Ministerstwa Cyfryzacji mObywatel 2.0. Śmiało można użyć go do zawarcia umowy, wypłat albo potwierdzania przelewów.

Mimo tego, mDowód nie jest tym samym co fizyczny dowód osobisty, nawet jeśli jest uznawany za równoważny dokument. Obydwa mają przede wszystkim różne serię i numer, datę wydania oraz datę ważności.

Źródło: Interia Biznes