biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Nie tylko Ryanair i Wizzair. Kolejne linie zmieniają zasady dotyczące bagażu
Sylwia Nowosińska
Sylwia Nowosińska 16.07.2025 14:09

Nie tylko Ryanair i Wizzair. Kolejne linie zmieniają zasady dotyczące bagażu

Wizzair, samolot
fot. canva/ Markus Winkler

Unia Europejska jest o krok od wprowadzenia obowiązkowych dwóch bagaży podręcznych we wszystkich samolotach na terenie wspólnoty. Tanie linie lotnicze nic sobie nie robią z tych zapowiedzi i wciąż szukają zysku kosztem pasażerów. Kolejny przewoźnik oprócz WizzAira i Ryanaira wprowadza pozornie tańsze bilety bez bagażu. Za dodatkową walizkę trzeba będzie jednak dopłacić krocie.

Nawet 300 zł za dodatkowy bagaż na lotnisku. Unia chce walczyć z absurdalnymi zasadami

Brak dwóch sztuk bagażu podręcznego w cenie biletu to dla pasażerów tanich linii lotniczych to prawdziwa udręka. Po zakupie taniego biletu kilkudniowa podróż staje się prawdziwym wyzwaniem pod względem planowania garderoby. 

Niektórzy klienci korzystają w tym celu ze specjalnych plecaków, które dzięki pakowaniu próżniowemu mogą pomóc zmieścić jak największą ilość ubrań. Inni są zwolennikami popularnych internetowych trików, jak np. ubieranie się do samolotu na tzw. cebulkę, pakowanie dodatkowych elementów garderoby do wnętrza podróżnych poduszek, czy upychanie dodatkowych par skarpetek wewnątrz butów, żeby zaoszczędzić miejsce. Wszystko po to, aby uniknąć dopłacania za bagaż na lotnisko, co może kosztować nas nawet 300 zł. 

Wydawałoby się, że problem jest o krok od rozwiązania, po tym jak Parlament Europejski zagłosował za obowiązkiem umożliwienia pasażerom wniesienia dwóch sztuk bagażu podręcznego na pokład. Przepisy nie zostały jednak jeszcze wprowadzone w życie. Najpierw bowiem musi poprzeć je 55 proc. krajów członkowskich UE, co nie będzie łatwe, bowiem przedstawiciele linii lotniczych już protestują. Korzystając z niepewnej sytuacji prawnej kolejny popularny przewoźnik chce skorzystać z rozwiązania powszechnego już w samolotach linii lotniczych WizzAir, Ryanair i EasyJet.

Podróż samolotem bez bagażu podręcznego w cenie. Tyle w rzeczywistości dopłacimy za bagaż

Kolejna popularna w Europie linia lotnicza wprowadza tańsze bilety bez podręcznego bagażu i znacznie droższe z podręcznym bagażem. W ramach nowej taryfy "basic" można zabrać na pokład jedynie małą torbę o maksymalnych wymiarach 40 x 30 x 15 cm. Holenderskie linie lotnicze KLM, czyli Koninklijke Luchtvaart Maatschappij wchodzące w skład holdingu KLM-Air France, wyjaśniają, że wprowadzają tę nową opcję na razie w ramach testów na niektórych europejskich trasach.

fot. Ceri Breeze  Shutterstock, KLM.jpg
Samolot linii lotniczych KLM, fot. Ceri Breeze  Shutterstock, KLM.jpg, zdjęcie ilustracyjne

Działania przewoźnika nie umknęły uwadze holenderskiej organizacji konsumentów Consumentenbond, która już protestuje przeciwko tym praktykom. Związek Konsumentów obliczył, że po wprowadzeniu nowej taryfy bilety w KLM są średnio, tańsze o 8 euro, ale opłata za bagaż podręczny to średnio 28 euro, w efekcie tego po wprowadzeniu nowej “tańszej” taryfy pasażerowie podróżujący liniami KLM płacą więcej.

Na tych trasach kupisz bilet bez bagażu podręcznego

Do tej pory na pokład wszystkich samolotów KLM można było zabrać małą walizkę i przedmiot osobisty (np. torebkę lub plecak). Wkrótce te zasady mogą stać się jedynie wspomnieniem z przeszłości. Teraz w niektórych kierunkach, takich jak Ateny, Dublin, Florencja, Helsinki czy Wiedeń, można kupić tańsze bilety bez bagażu. Na razie test prowadzony przez linie lotnicze KLM obejmuje wybrane trasy z Amsterdamu i Paryża. 

Operatorem lotów ze stolicy Francji są linie Air France, należące do holdingu Air France-KLM. Przedstawiciele organizacji Consumentenbond już zapowiedzieli kroki prawne przeciwko liniom lotniczym. Razem z 15 innymi europejskimi organizacjami konsumenckimi zamierzają dołączyć skargę przeciwko KLM i Air France do tej samej skargi złożonej już wcześniej przeciwko siedmiu innym przewoźnikom.

Zobacz także: W 2,5 godziny z Warszawy do Berlina. Superszybkie pociągi mogą podbić polskie tory

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: